1

اسلحه ما دانش است

معاونت ایجاد و توسعه‌ فن‌آور پارک علم و فناوری گفت: جنس شرکت‌های ما بیشتر جنس شرکت‌های مبتنی به دانش بوده و بر سرمایه‌ انسانی است و به همین سبب شاید کم‌ترین تاثیر را شرکت‌های مجموعه پارک در خصوص تحریم‌ها می‌پذیرند

به گزارش «صبح امروز« داوود تفضلی ظهر روز سه‌شنبه در نشست خبری دستاوردها و برنامه‌های آتی این پارک افزود: مراکز تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای و با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینان پشتیبانی شده و کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف منتهی به فناوری تشکیل شده و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند.

وی تصریح کرد: افراد برای پذیرش در مراکز رشد متقاضیان باید ايده‌ی نو و فناورانه (نتیجه یک فعالیت پژوهشی) با قابلیت ایجاد کسب و کار را ارائه کرده وترکيب نيروی انسانی متخصص متناسب با زمينه فعاليت واحد و نیزارائه‌ی برنامه كاري متکی بر شناخت بازار را داشته باشند.

تفضلی اظهار داشت: علاوه بر ۵ مرکز رشد در شهر مشهد  نیز در شهرستان‌های نیشابور، گناباد و تربت حیدریه نیز مرکز رشد پارک علم و فناوری وجود دارد و زمانی که شرکت‌ها در مراکز رشد، رشد پیدا کردند وارد مرحله‌ی امور موسسات پارک می‌شوند.

وی در خصوص سیر مراحل پذیرش این‌گونه توضیح داد: اگر یک هسته‌ تیم کاری و یا شرکت تقاضای جذب پارک را داشته باید مراحل پذیرش را را طی کند و پس از پذیرفته شدن در پارک می‌توانند خدمات آموزشی و مشاوره‌ای استفاده کنند که بخشی از این خدمات خدمات مالی و سرمایه‌ای است که به صورت وام و تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

تفضلی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات پارک علم و فناوری خدمات استقرار است که مکانی برای استقرار کارگاه به آن‌ها تعلق می‌گیرد و یکی دیگر از حوزه‌های اصلی خدماتی ما بحث آموزش و مشاوره است و بیشتر بر روی آموزش کسب و کار فعالیت دارد و به نوعی پارک بستر سازی جهت ارتباط پایدار بین مجموعه‌ی شرکت‌ها با بازار هدف انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: مراکز رشد فناوری پارک علم و فناوری خراسان به منظور بهره برداری بهره‌ورانه از توانمندی‌های موجود در منطقه‌ خراسان و با توجه به زیر ساخت‌های لازم در توسعه‌ فناوری از نظر سخت افزاری، نرم افزاری و ظرفیت‌های تخصصی موجود در پارک راه‌اندازی شده‌اند.

ثبت ۳۰۰ شرکت در پارک علم و فناوری

وی مطرح کرد: یکی از بخش‌های حوزه‌ کاری این پارک حوزه‌ ثبت اختراعات و مالکیت فکری بوده و در حال حاضر ۳۰۰ شرکت در این مجموعه و مراکز رشد و امور موسسات پارک خراسان عضو هستند و در مجموع از ابتدای تاسیس پارک در سال ۸۱ تا به امروز از ۷۰۰طرح حمایت کردیم.

تفضلی بیان کرد: در مجموع ۷۰۰ شرکت تحت حمایت ما بوده که در ابتدای ورود می‌توانند حتی شرکت نباشند و تیم کاری  بوده و در ابتدا پذیرش شده و این سیر را طی کردند و حدود بالای ۴۰ درصد نرخ موفقیت در شرکت‌ها را داشته تا بتوانند مراحل را طی کرده و وارد بازار شده و گسب و کار دائم شکل بگیرد و از این میان ۳۰۰ تا ۳۵۰ شرکت توانستند وارد بازار دائم شوند.

وی ادامه داد: ما یک هسته‌ فن‌آور و یک تیم کاری و یا یک شرکت نو پا که ایده‌ نو و فن‌آورانه داشته باشد را پذیرش کرده و در یک بازده زمانی شش ماهه طی دوره‌ی رشد مقدماتی باید یک‌سری فعالیت‌ها از جمله ثبت حقوقی شرکت را انجام دهند و برنامه‌ی کسب و کار خود را نوشته و نمونه‌ تجاری از محصول و یا خدمتی که قصد ارائه دارد را ساخته که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد.

تفضلی مطرح کرد:  اگر شرکتی بتواند دوره‌ مقدماتی را با موفقیت طی کند وارد دوره‌ی رشد سه ساله شده و باید بتواند در این مدت بازار عرضه‌ خود را گسترش داده و طبق برنامه‌ کاری که ارائه دادند و در طی سه سال باید به اهداف خود برسند و بر مبنای شاخص‌های اقتصادی، فن‌آوری  و شاخص‌های سازمانی شرکت ارزیابی و در صورت موفقیت شرکت ثبت می‌شود و اگر خواهان همکاری با پارک باشد می‌تواند به‌عنوان شرکت همکار جذب پارک شده و در قسمت واگذاری اراضی به شرکت‌ها زمین واگذار کرده و در این مرحله شرکت‌ها می‌توانند کار ساخت‌و ساز را انجام‌دهند.

وی افزود:  هم اکنون 30 شرکت فعال در مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند که حوزه فعالیت آنها فناوری‌های فرهنگی و نرم است.

تفضلی گفت: مراکز رشد فناوری جامع، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی، فناوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی، فناوری‌ های فرهنگی زیارت، مرکز رشد فناوری نیشابور، مرکز رشد فناوری گناباد و مرکز رشد فناوری تربت حیدریه هشت مرکزخراسان رضوی هستند.

وی افزود: با تصویب اساسنامه جدید، پارک‌های علم و فناوری پردیس‌های تخصصی در این پارک‌ها شکل می‌گیرد که در یک زمینه تخصصی به فعالیت پرداخته و این مراکز تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای و با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان پشتیبانی می‌کنند.

تفضلی در خصوص تاثیر تحریم‌ها توضیح داد: قطعا تاثیر تحریم‌ها هم به شکل فرصت بوده ونیز به شکل تهدید است و شرکت‌ها گاها برای تامین مواد اولیه‌ای که به خارج از مرزها وابستگی داشته که در این حوزه الان مشکلاتی را پدید آورده و نیز بحث تامین ارز یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های ما است.

وی اظهار داشت: اما جنس شرکت‌های ما بیشتر جنس شرکت‌های مبتنی به دانش بوده و بر سرمایه‌ انسانی است و به همین سبب شاید کم‌ترین تاثیر را شرکت‌های مجموعه پارک در خصوص تحریم‌ها می‌پذیرند.

پارک‌هایی در دل دانشگاه

تفضلی افزود: پارک‌ها به طور معمول در کنار دانشگاه‌ها و یا در دل وانشگاه‌ها شکل گرفته و به نوعی جزئی از فضای شهری و دانشگاهی هستند و یک مدل دیگر پارک‌ها که از جنس پارک‌های صنعتی هستند در مجاورت شهرک‌های صنعتی تشکیل می‌شوند ولی قطعا یکی از لازمه‌ها و هدف‌های پارک ارتباط دائم و پایدار با دانشگاه بوده چرا که نیروی انسانی که برای ایجاد کسب و کار می‌آید از دانشگاه تامین می‌شود.

مراکز رشد قلب تپنده پارک علم‌وفناوری

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری گفت: قلب تپنده پارک‌های علم و فناوری مراکز رشد هستند و به عبارتی موتور محرک اولیه این پارک‌ها مراکز رشد هستند.

سید ایمان شریعتی افزود: عملا پذیرش اولیه‌ ایده‌ها و طرح‌ها و هسته‌های تحقیقاتی که فارغ التحصیلان شکل می‌دهند در این بستر رشد پیدا می‌کند و پارک با چتر خیلی بزرگ‌تری خدمات را از طریق مراکز رشد به شرکت‌ها داده و در ادامه‌ فعالیت نیز پارک دوستان را رها نکرده و می‌توانند در مجموعه‌ی پارک مستقر شوند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های پارک استان خراسان به عنوان یک امتیاز که در کم‌تر پارک سطح کشور بوده مراکز رشدی است که در شهرستان‌ها فعال کرده و توانسته در این مناطق اکوسیستم و ظرفیت آن‌هارا فعال کنند.

شریعتی اظهار داشت: ساختاری که ما در شهرستان‌ها در مجموعه‌ پارک دیدیم ساختاری بوده که به صورت مستقل کار می‌کند و به عنوان یک مجموعه‌ بزرگ است و در نیشابور ۱۰ هکتار زمین در اختیار پارک فناوری و ۴ هکتار زمین نیز در دست پارک فناوری گناباد است.

وی بیان کرد: در تربت حیدریه  یک مدل جدیدی را به کار بردیم که دانشگاه به عنوان یک سازمان همکار بستر را برای پارک علم و فناوری در تربت فراهم نموده و یکی از ظرفیت‌های خوبی که در مراکز رشد این مدلی دیدیم نقش سازمان همکار را خیلی جدی گرفتیم.

شریعتی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۰ شرکت فعال در پارک فناوری مشغول به فعالیت هستند  که ۳۰۰ نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت در این ۳۰ شرکت به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.