1

آموزش‌وپروش و نیروی انتظامی دو بال امنیت

سرپرست فرماندهی انتظامی خراسان گفت: آموزش‌و پرورش و نیروی انتظامی دو مجموعه و نهاد ازهم جداشده و گسستنی نیستند و باید مکمل هم و در کنار یک‌دیگر برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باشند.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” سرهنگ ابراهیم قربان‌زاده در صبح پنجمین روز از هفته ناجا در مدرسه دخترانه شاهد واقع در امامیه  زنگ انضباط اجتماعی را به صدا درآورد و گفت: امروز ما شاهد این هستیم که نیروی انتظامی با آموزش‌و پرورش عجین شده و نهایت همکاری را در بحث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی  که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و مردم و مسئولین هست داشته و توفیقات روزافزون و نتایج خوبی را  در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: همکاری دو مجموعه آموزش‌و پرورش و  نیروی انتظامی کاهش آسیب‌های اجتماعی را به ارمغان آورد که به لطف خدا و حضور اقدامات عملیاتی در قسمت پیش‌گیری و رفع دغدغه‌های ترافیکی و تایید صلاحیت سرویس‌های مدارس از طریق معاونت اجتماعی نیروی انتظامی حاصل شده است.

امنیت حاصل صبوری خانواده‌های شهیدان

قربان‌زاده اظهار داشت: معاونت اجتماعی و پلیس‌های تخصصی با حضور در کارگاه‌های مختلف در جهت ارتقای مراتب علمی و بالابردن اطلاعات عمومی نسبت به آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌هایی که در این حوزه است شاهد توفیقات خوبی وده و نیز امید به افزایش این نتایج داریم.

وی ادامه داد: امنیت و آرامش حاکم بر جامعه به برکت ایثارگری و صبوری خانواده‌های معزز شهدا است و در سایه امنیت است که رشد و نمو در جامعه شکل می‌گیرد و این امنیت حاصل ایثارگری و ازخودگذشتگی‌ها و شب‌بیداری‌ها در نیروی انتظامی و دیگر نیروهای مسلح است.

قربان‌زاده مطرح کرد: امنیت حاصل نمی‌شود مگر با مشارکت یکایک عزیزان و امنیت محصول اجتماعی بوده و تنها به پلیس ختم نمی‌شود و مرتبط نیست و قطعا یکایک آحاد جامعه در ایجاد و حفظ امنیت نقش به‌سزایی دارند و هرروز ما شاهد ارتقای امنیت و احساس امنیت در جامعه هستیم.

ایران در مقابل هجمه فرهنگی

وی خاطرنشان کرد: امروز بعضی از مواردی که خانواده‌های محترم و دبیران عزیز را رنج داده آسیب‌های اجتماعی بوده، آسیب‌هایی که به نوعی توطئه فرهنگی و هجمه فرهنگی دشمنان  است که پس از شکست در عملیات و نظام‌های نظامی از این طریق وارد شده و به ما آسیب وارد می‌کنند که به لطف خدا در این عرصه هم نیز توفیقی در پی ندارند.

قربان زاده افزود: اتحاد کشورهای آمریکا و عربستان و اسرائیل در جهت القای ناکارآمدی نظام وناامنی در جامعه ایجاب می‌کند ما بیش از گذشته به فکر اتحاد و یگانگی و هم‌افزایی در همه عرصه‌ها باشیم.

وی توضیح داد: امروز که در پشت این تریبون در خدمت حاضرین هستم باتوجه به نظرسنجی‌های انجام شده نیروی انتظامی از نادر سازما‌ن‌هایی است که رضایت عمومی را به دنبال دارد و بیش از ۸۷ درصد آحاد جامعه از امنیت موجود در جامعه احساس رضایت‌مندی می‌کنند.

قربان‌زاده ادامه داد: این رضایت همگانی و امنیت در جامعه محقق نشده مگر با مشارکت همه دستگاه‌ها و حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌ها و مردم در ماموریت‌های مختلف نشانگر اعتماد آن‌ها بوده که این اعتماد راه را بر مامورین باز تر کرده و تلاش داریم تا در تمامی ماموریت‌ها رضایت مردمی را به ارمغان بیاوریم.

مردم ناظر برعملکرد پلیس

وی بیان کرد:مردم با  تماس‌های متعددی که از طریق سامانه ۱۹۷ با سازمان و ارائه اظهار نظراتی که دارند بیان‌گر این واقعیت است که در اجرای ماموریت‌ها نظارت و رضایت عمومی مردم و احاد جامعه را به همراه داریم.

قربان‌زاده اشاره کرد: دیگر مرزهای ما جولان‌گاه اشرار و قاچاقچیان نبوده و مرزهای خراسان جزو امن‌ترین مرزهای کشور بوده و درسایه امنیت است که همه سازمان‌ها و ادارات و مردم  به امورات جاری خود می‌پردازند و برخلاف همسایگان ما که در جنگ و ستیز هستند مردم ما در امنیت کبه انجام کارهای خود می‌پردازند.

ایران واقع در منطقه آشوب

در ادامه برنامه صبحگاه ناجا در مدرسه شاهد مدیرکل اموزش‌ و پرورش استان خراسان رضوی گفت: مقوله امنیت در همه کشورها بسیار مهم و از مسائل زیربنایی همه کشورها است و بسیاری از وجوه کشورها به حفظ و ایجاد امنیت اختصاص پیدا می‌کند.

قاسم‌علی خدابنده افزود: ما در یک منطقه پر آشوبی زندگی کرده که با توجه به تلاش نطام و نیروهای انتظامی از امنیت نسبی بسیار خوبی نسبت به همسایه‌های خود برخوردار هستیم.

 

وی تصریح کرد: کشورهای اطراف ایران مدام در حال جنگ داخلی و برون مرزی بوده و چشم به مرزو کشور و مابع ما دارد بنابراین حفظ و ایجاد امنیت مسئله بسیار حائز اهمیتی بوده که در چند دهه اخیر علی‌رغم تمام موضوعات از امنیت قابل قبولی برخورداریم.

خدابنده مطرح کرد: امنیت زیر ساخت رشد در مسائل اقتصادی‌، سیاسی و اجتماعی بوده و اگر امنیت نباشد سرمایه‌گذاری اقتصادی نیز انجام نشده و ارتقا و رشد فرهنگی و اجتماعی نیز نداریم.

حاکمیت مسئول امنیت ملی

وی خاطر نشان کرد: امنیت ملی توسط حاکمیت و دولت برقرار می‌شود که تهدید کنندگان این امنیت دشمنان خارجی بوده اما در امنیت اجتماعی همه آحاد مردم باید مشارکت کنند که با افزایش آگاهی این گام میسر است.

خدابنده بیان کرد: کشورهایی به‌مانند کشور ما که در مرحله گذار از سنتی به مرحله مدرن و صنعتی در جهت رسیدن به توسعه هستند تغییرات زیادی در کشور رخ داده که شتاب این اتفاقات بالا بوده اما فرهنگ به کندی رشد می‌کند که همین موجب ایجاد آسیب‌هایی در جامعه می‌شود و باید مردم با مشارکت در جهت ارتقای فرهنگ با آسیب‌های اجتماعی مقابله کرد.

 

افتتاح مرکز مشاوره آرامش۲

در ادامه برنامه‌های هفته ناجا مرکز مشاوره‌ای در محدوده پنج‌تن افتتاح و از تابلوی این مرکز که با مشارکت نیروی انتظامی و شهرداری مشهد ایجاد شده رونمای شد.

معاون فرهنگی سازمان اجتماعی و فرهنگی مشهد گفت: مشارکت از ناحیه معاونت فرهنگی شهرداری صورت کرفته تا بتوان فضا رو در اختیار نیروی انتظامی قرار داده تا یک کار تخصصی روان‌شناختی در جهت کاهش اسیب را داشته باشند.

محمد محسن مصحفی افزود: در مناطق حاشیه شهر آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و باید به فکر راه‌حل مناسبی بود و چون آسیب‌ها به تدریج به آسیب‌های پیچیده‌ای تبدیل شده نمی‌توان از یک نهاد به تنهای انتظار رفع این مسایل را داشت‌. حل مشکل نیازمند است تا دستگاه‌های مختلف در این موضوع همکاری و مشارکت داشته تا بتوان راه‌حل‌های بهتری پیدا کرده و از آثار این آسیب‌ها کاسته و به مرور زمان این آسیب‌ها از بین رفته و حل شود.

مصحفی مطرح کرد: ایده تاسیس مراکز مشاوره در فرهنگ‌سراها از سمت معاونت اجتماعی ناجا به شهرداری داده شد و ایده بسیار ارزشمند و گران‌قدری بوده و باتوجه به مناسبات پیچیده در این زمانه به طور طبیعی معضلاتی پیچیده تری را به همراه ‌آورده که اقدام چنین‌ کارهای بسیار حایژ اهمیت است.

 

 

رئیس مرکز مشاوره آرامش پلیس گفت: از سال ۱۳۸۰ در کلیه کلانتری‌ها یک کارشناس متخصص برای بررسی پرونده‌های خانوادگی و احترام به فضای خانواده و زوجین و فرزندان مستقر شد.

سیدمجید موسوی راد افزود: در راستای احترام به فضای خصوصی خانواده نیاز به یک مرکز تخصصی تر خارج از کلانتری‌ها تشکیل شد که اگر کلانتری قابلیت رسیدگی به این نوع پرونده‌ها را نداشت به متخصصین امر در مرکز مشاوره استان جهت ریسیدگی تخصصی ارجاع داده شود.

وی تصریح کرد: زوجینی که سابق ازدواج کردند و دچار مشکل شدند و نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی داشته و یا بیماری خاصی داشتند در مرکز استان رسیدگی می‌شدند. اما یک مرکز مشاوره پاسخ‌گوی ظرفیت خراسان رضوی را نداشته و طی اتخاذ تصمیمات و راه‌زنی‌های انجام شده برای ایجاد مراکز مشاوره به‌ویژه در حاشیه شهر به نتیجه رسید.

ارائه خدمات رایگان

وی خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه‌بردار بودن مراجعه به مراکز روان‌شناختی و مشاوره با مشارکت شهرداری مشهد و نیروی انتطامی مرکز مشاوره تخصصی رایگان در محدوده حاشیه شهر گلشهر افتتاح شد.

 

موسوی‌راد عنوان‌کرد: در مرکز مشاوره تخصصی مشهد ۳۰نفر روان‌شناس و کارشناس مستقر هستند اما در این مرکز در ابتدای کار سه روان‌شناس مستقر شده و در صورت نتیجه مثبت این مراکز در کلیه فرهنگ‌سراها ایجاد می‌شود و این ظرفیت در تمام فرهنگ‌سراها وجود دارد.

در این مرکز کلیه خدمات روان‌شناسی، مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، مشلوره تحصیلی و خانواده و زوج درمانی و مشاوره در جهت حل مشکلات  به صورت رایگان انجام می‌شود.

عاطفه خوافیان