1

آبگرمکن جان 10 مشهدی را گرفت/انفجار خیابان پورسینا عمدی نبود/عرض کم امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد

آبگرمکن جان 10 مشهدی را گرفت

صبح روز گذشته خبر انفجار سه ساختمان مسکونی در خیابان پورسینا محدوده شهرک رجایی جان 10 نفر از اهالی آن منطقه را گرفت و تعداد نیز مجروح شدند.

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه گفت: در اثر این حادثه در مجموع ۱۵ نفر کشته و مصدوم شدند که از این تعداد ۸ نفر زن و ۷ نفر مرد بودند.

شهرام طاهر زاده با اشاره به کشته شدن ۱۰ تن در این حادثه تاکنون، ادامه داد: از این تعداد ۶ نفر فوتی در صحنه حادثه بوده و ۴ نفر از مصدومان نیز در هنگام انتقال به مراکز درمانی فوت کردند؛ از این افراد ۶ نفر مرد و ۴ نفر زن بودند.

وی در خصوص شدت جراحات مصدومان این حادثه و احتمال افزایش تلفات، بیان کرد: شدت حادثه و ترومای مصدومان بالا بوده و بستگی به انجام روند درمان دارد.

دقایقی بعد از این حادثه هولناک، اخبار ضد و نقیضی در رابطه با علت این انفجار در فضای مجازی پیچید، حتی تعداد کشته‌شدگان این حادثه با ارقام مختلفی ذکر شد.

انفجار خیابان پورسینا عمدی نبود

قاضی حسن حیدری با  اشاره به حواشی این انفجار گفت: در ارتباط با حادثه صبح روز گذشته در خیابان پورسینای مشهد اخبار و حواشی مختلفی شکل گرفته اما باید عنوان کرد که علت اصلی این سانحه انفجار آبگرمکن این منزل مسکونی بوده و سایر اخبار و حواشی مرتبط کذب است.

معاون دادستان مشهد در ادامه تاکید کرد: هیچگونه عمدی در این انفجار دخیل نبوده است.

حسن حیدری در توضیح چرایی ریزش سه ساختمان تصریح کرد: علت کشته شدن این تعداد از هموطنان نزدیک به هم بودن منازل مسکونی و تعداد زیادی جمعیت آن بوده است.

وی افزود: این که در یک خانه 40 متری 25 نفر در کنار یکدیگر استراحت می کنند، قابل فهم و هضم نیست و همین مساله موجب شد این اتفاقات رخ دهد.

معاون دادستان خراسان رضوی گفت: تیم ویژه بازرسی دادستانی استان بلافاصله بعد از این اتفاق در محل حادثه حاضر شدند و علت اصلی را انفجار آبگرمکن عنوان کردند.

حیدری ادامه داد: این سانحه فاقد آتش سوزی بوده و تعدادی ساختمان بر اثر آن تخریب شده که علت اصلی این تخریب‌ها نیز به علت کمبود استحکامات بناها بوده است.

افزایش تلفات را تأیید نمی‌کنم

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: افزایش تلفات حادثه خیابان پورسینا را تأیید نمی‌کنم و بر اساس آخرین آمار تعداد 10 نفر در این حادثه کشته شده‌اند.

طاهرزاده در خصوص احتمال افزایش تعداد کشته‌شدگان این حادثه، افزود: افزایش تعداد کشته‌شدگان بستگی به تروما و سطح مصدومیت مصدومان دارد.

عرض کم امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: دلیل این انفجار نشت گاز بود.

حسن جعفری، با اشاره به حادثه انفجار دیروز سه منزل مسکونی در خیابان پورسینای شهرک شهید رجایی مشهد که 10 کشته و 5 مصدوم بر جای گذاشت، بیان کرد: دلیل این حادثه قطع به یقین نشت گاز بوده است، اما اینکه این نشتی از کدام شعله بوده و یا اینکه نشت گاز از آبگرمکن منزل بوده یا خیر هنوز کاملاً مشخص نیست.

جعفری عنوان کرد: با اعلام گسترده بودن حادثه در وهله اول 10 اکیپ از 10 ایستگاه آتش‌نشانی شامل 50 نیروی امدادی به محل حادثه اعزام شدند و توانستند تا حدود ساعت 9:30 دقیقه عملیات امداد و نجات را به پایان رسید.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات محل حادثه که امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد عرض 1 متری کوچه بود که به این دلیل نیروهای امدادی نتوانستند وسایل موتوری و تجهیزات سنگین امدادی را به محل حادثه برسانند و امدادرسانی و آواربرداری تنها از طریق تجهیزات سبک و از طریق دست انجام گرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان این‌که «در حال حاضر ایمن‌سازی محل حادثه انجام شده است»، خاطرنشان کرد: نیروهای آتش‌نشانی با رفع خطرات جانبی، محل حادثه را تحویل نیروهای انتظامی و اجرائیات نطقه شهرداری و ساکنان و مالکان دادند تا بقیه کار آواربرداری و پاک‌سازی محل انجام دهند.

وی در پایان توصیه کرد: از شهروندان عزیز خواهش می‌کنم در استفاده از وسایل گازی ایمنی را رعایت کنند تا دیگر شاهد چنین حوادث دردآور و از دست‌دادن جمعی از هموطنان خود به دلیل بی‌احتیاطی یک شهروند نباشیم.

انتهای خبر/