1

رفت و آمد معلولین در شهر می‌لنگد

شهر برای تردد معلولین مناسب‌سازی نشده اما اقدامات خوبی انجام شده است

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت:  خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد در مناسب سازی معابر و سطح شهر و ناوگان حمل و نقل رتبه اول را آورده اما این رتبه بدین معنا نیست که معلولین در سطح شهر برای رفت و آمد مشکلی ندارند بلکه به این معناست که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته ‌است.

مسعود فیروزی ظهر روز شنبه در مرکز توان‌بخشی زنان معلول بالای ۱۴ سال واقع در خیابان کوثر  بیان کرد: ما در سطح کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول داریم که سهم خراسان رضوی از این آمار ۱۱۷هزار معلول ثبت شده در بهزیستی هستند و پیش‌بینی می‌شود که ۲۴۰هزار معلول وجود دارد که هنوز به بهزیستی مراجعه نکرده و تشکیل پرونده نداده‌اند که می‌تواند نشان‌گر این موضوع باشد که تراز مالی بهزیستی خیلی از افراد را برای مراجعه متقاعد نکرده است.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: مرکز توان‌بخشی مهرآفرین، اولین مرکز توانبخشی و نگه‌داری زنان معلول بالای ۱۴ سال توسط بهزیستی تاسیس و اداره می‌شود.

آمار بالای معلولیت به دلیل تصادفات و جنگ تحمیلی

وی در تعریف افراد کم‌توان و ناتوان توضیح داد:  این افراد شامل کسانی می‌شود که برای داشتن و اداره یک زندگی مستقل نیازمند به ارائه خدمات و توجه ویژه‌ای دارند که مدت زمان این کم‌توان و یا ناتوان بودن بسته به نوع آن متفاوت است که زنان باردار و یا حاملان ویلچر و هم‌چنین افرادی که به هر دلیل دست و یا پا و یا یکی از اعضای بدنشان به طور موقت آسیب دیده و نمی‌توانند مانند مردم عادی به زندگی بپردازند که ۱۲تا ۱۵ درصد از معلولین جامعه را این افراد در برمی‌گیرند.

فیروزی با اعلام ۳تا ۵ درصدی آمار جهانی معلولین گفت: در کشور ما نیز آمار افراد داری معلولیت به همین صورت است و شاید بهتر است گفته شود که به دلیل تصادفات بالای جاده‌ای و هشت سال جنگ دفاع مقدس این آمار به عدد پنج درصد نزدیک‌تر است.

وی در خصوص افراد دارای معلولیت توضیح داد: این گروه شامل افرادی می‌شود که همیشه و به صورت دائم نیاز به توجهات ویژه و ارائه خدمات برای اداره زندگی مستقل هستند و همیشه نوعی از معلولیت با آن‌ها همراه‌است.

مشکلات مسکن برای معلولین جدی است

فیروزی اظهار داشت: ۴۰ درصد از معلولین را معلولین جسمی_حرکتی و ۳۰ درصد از آن را معلولین ذهنی تشکیل می‌دهند و معلولین دارای معلولیت شنوایی و بینایی هر کدام سهم ۱۰درصدی از آمار معلولیت را به خود تخصیص داده‌اند.

وی در خصوص مشکلات افراد دارای معلولیت گفت: ما در ایران با مشکل جدی مسکن مواجه هستیم و این مشکل برای افراد معلول جامعه جدی‌تر و سخت‌تر از دیگر افراد است زیرا که مهم‌ترین مسئله‌ای که این افراد را در مورد مسکن تحت شعاع وتاثیر قرار داده حق دسترسی تحت عنوان مناسب‌سازی خانه‌ها و اماکن است.

ایجاد مرکز معلولین در شهرهای استان

فیروزی تشریح کرد: ما قبل از تاسیس مرکزمهرآفرین مخصوص بانوان، مرکز فیاض بخش رو داشتیم و نیز مرکز امید را ویژه آقایان داشتیم و نیز مرکزی برای زنان در شهر تربت‌جام درحال خدمت‌رسانی بودند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها ۹تا ۹و نیم درصد فراوانی نرخ افراد سالمند یعنی حدود ۶۰۰ هزار سالمند داریم که نرخ افراد سالمند حاضر در مراکز تحت نظر بهزیستی حدود دو هزار نفر است که از این تعداد نیز ۵۰ درصد از این افراد مجهول هویت هستند و سرپرستی ندارند.

اقدامات خوبی در وضعیت شهری برای معلولین

مدیر کل اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی و به‌ویژه مشهد در مناسب سازی معابر و سطح شهر و ناوگان حمل و نقل رتبه اول را آورده اما این رتبه بدین معنا نیست که معلولین در سطح شهر برای رفت و آمد مشکلی ندارند بلکه به این معناست که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته‌است.

حمید رضا پوریوسف افزود: طرح شهید رجایی برای مناسب‌سازی ادارات مراکز استان‌ها رقم خورد در سال گذشته امتیاز ۲۰ را از آن خود کرده که این طرح امسال در سطح ادارات کل شهرستان‌ها برگزار شد وبه امتیاز ۳۰ ارتقا یافت.

وی در خصوص متکدیان سطح شهر ادامه داد: مدیریت متکدیان سطح شهر به‌عهده شهرداری است اما اگر بین این متکدیان کسی بی سرپرست باشد یا دارای معلولیتی بوده و یا در گروه زن‌های آسیب دیده باشد مدیریت و سامان‌دهی آن‌ها به عهده سازمان بهزیستی است.

تسهیلات ویژه معلولین با کارمزد 4 درصد

پوریوسف تصریح کرد: بهزیستی تسهیلات تکلیفی به سقف ۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۴ساله و کارمزد چهار درصد برای افراد دارای معلولیت را اعطا می‌کند که سقف این تسهیلات برای معلولین روستایی و عشایر ۲۸میلیون تومان با بازپرداخت ۹ساله و کارمزد ۴تا ۶ درصد داده می‌شود که زمان تنفس نیز دارد.

مدیر کل اداره بهزیستی یادآور شد: در سال گذشته خیابان احمدآباد به عنوان بهترین خیابان و محله از لحاظ میزان دست‌رسی و از میان اداره‌ها اداره راه‌آهن نیز به‌خاطر دست‌رسی راحت تر و بیشتر از سمت خود معلولین انتخاب شده‌است.

وی در آخر با ابراز تاسف در خصوص وضعیت نامناسب دسترسی معلولین به سطح شهر بیان کرد: تنها پنج درصد از نساجد ما سرویس ویژه معلولین دارند و وضعیت ساختمان‌های درمانی دولتی  و خصوصی نیز اصلا وضعیت مناسبی ندارند.

خط دو مترو با در نظرگرفتن تردد معلولین

پوریوسف در خصوص خط ۲ قطارشهری مشهد توضیح داد: این نیز در دست اقدام است و خیلی از ارگان‌های دولتی قول پیگیری وضعیت مترو را داده و گفته‌اند در جهت بهتر شدن این مترو و رفع نقایص آن برای دسترسی بهتر معلولین می‌کوشند.

دادستانی پیگیر حقوق معلولین

معاون دادستان عمومی انقلاب مشهد گفت: از سال ۸۳ برای مناسب‌سازی ادارات برای دسترسی راحت‌تر و آسان‌تر مععلولین قانونی وضع شد که تا کنون توجه کمتری به این قانون شده است.

محمد بخشی‌محبی افزود: دادستانی در بحث معلولیت‌ها خود را موظف دانست که به تمام ارگان‌های مربوطه در این زمینه و درصدد مناسب‌سازی سطح شهر  تلاش کرده و کمک کند.

وی اظهار کرد: بهزیستی ظرفیت‌های کانونی خوبی دارد که باید برای عمل‌کرد بهتر این سازمان اختیارات بیش‌تری به آن داده شود و دادستانی به همین دلیل خود را در کنار بهزیستی قرار داده تا بتواند اختیارات بیش‌تری برای این ارگان کسب کند.

بخشی محبی ادامه داد: ایجاد خط زرد در سطح پیاده‌روها اقدام مناسبی از سمت شهرداری بود که انتظار می‌رود این گونه اقدامات هم از سمت شهرداری و هم از دیگر سازمان‌ها و ادارات افزایش پیدا کرده و اصلاحات خوبی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در ادامه این اقدامات شهرداری ما از پلیس خواهان این وضع قانون و اعمال قانون برای کسانی که خودروهای خود را در خیابان‌ها وروی  پیاده‌روها پارک می‌کنند؛ هستیم  .

بخشی محبی ادامه داد: برای مناسب‌سازی سطح شهر و نیز دست‌رسی راحت‌تر و بهتر معلولین به اداره‌ها شهرداری باید در بحث پایان‌کارها این مورد را نیز لحاظ کند و توجه بیش‌تری را معطوف به این امر کند.

وی در پایان تاکید کرد: مشهد در یک‌سال اخیر در سطح کشور  به عنوان یکی از بهترین شهرها گزارش شده است که انتطار می‌رود این اقدامات در این جهت گسترش پیدا کند.

حمایت بهزیستی برای نگه‌داری مددجویان

مدیر مرکز توان‌بخشی مهرآفرین گفت: این مرکز هم افراد تحت نظر بهزیستی را پذیرش می‌کند و هم به صورت آزاد پذیرش افراد معلول را دارد که در این بین این افراد معلول در مرکز فردی هست که قبلا در مرکز دیگر نگه‌داری شده و الان به این مرکز منتقل شده‌است.

مهشید دولت‌شاهی افزود: این مرکز تحت سرپرستی بهزیستی تاسیس شده و از افرادی که تحت تکلف بهزیستی هستند مبلغی دریافت نمی‌شود و خود بهزیستی یارانه پرداختی در قبال هر فرد به مبلغ ۱میلیون و ۵۰ تومان را متقبل می‌شود و این مرکز ظرفیت پذیرش ۳۵ نفر را دارد.

وی افزود:هدف این مرکز حضور مادام العمری این افراد در این مرکز نیست بلکه هدف توانمندی این افراد و آموزش کار و مشاغل به این افراد و برگشت آن‌ها به اجتماع است.

دولت‌شاهی توضیح داد: افرادی که در این مرکز نگه‌داری می‌شوند از لحاظ درمانی و پزشکی و روان‌پزشکی و بحث اشتغال و کار درمانی بر روی این افراد کار می‌شود و درصدد توانمندی این افراد می‌کوشد.

وی در آخر گفت: خیلی از این افراد اگر همراه یا فامیلی داشته باشند می‌توانند آخر هفته را مرخصی گرفته و در کانون خانواده باشند و پس از تعطیلات مجدد به این مرکز بازگردند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان