1

حاشیه در حاشیه

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در نشست خبری گفت: شکل‌گیری حاشیه نشینی در جوار حاشیه شهر مشهد موضوعی نگران کننده است و در این خصوص از استانداری خراسان رضوی و فرمانداری مشهد خواسته شده تا توجه جدی به این مقوله داشته باشد و مانع از ایجاد آن شود.

رمضانعلی فیضی در نشست خبری به تشریح عملکرد فعالیت کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورا پرداخت و اظهارکرد: مناطق پیرامونی شهر مشهد امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هم‌افزایی، هم‌اندیشی، تعامل و فکری تمامی صاحبنظران و کارشناسان و مسئولان دخیل است.

فیضی در ادامه با بیان اینکه توجه خاص نسبت به مناطق پیرامونی و کم برخوردار در مدیریت شهری و شورای چهارم کلید خورد و کمیسیون حاشیه شهر نیز شکل گرفت، افزود: شورای پنجم از نخستین روزهای فعالیت خود بازدید های میدانی از مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار را در دستورکار قرارداد و تصمیم گرفته شد که این کمیسیون با عنوان «مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد» فعالیت نماید.

وی در تشریح علل این نامگذاری گفت: نام حاشیه‌نشینی علاوه‌بر ایجاد جدایی و افتراق در بین ساکنان، حس و حال خوبی نیز به مردم این مناطق منتقل نمی‌کند و القا کننده نوعی انزوا از حیث مباحث گوناگون و زندگی انسانی است.

فیضی با بیان اینکه در این کمیسیون مجموعه تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی کشور را مدنظر قرار دادیم، تصریح کرد: طی 50 سال گذشته مختصات، مطالعات جمعیتی و سرشماری‌ها روی تفکیک جمعیت شهری و روستایی و مسائل حاشیه نشینی متمرکز شده است؛ با بررسی این آمار و اطلاعات، از سال 1355 تا 1395 جمعیت کشور دوبرابر و جمعیت شهرنشینی 5 برابر شده است.

کوچ 30 درصد جمعیت نیز از سطح شهر به حاشیه

وی خاطرنشان کرد: 42 درصد از ساکنان مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر مشهد، در همین مناطق متولد شده و این محدوده موطن ایشان است؛ علاوه بر این، 30 درصد جمعیت نیز از سطح شهر و تحت تاثیر از مولفه های مختلف از جمله اقتصادی و مالی به مناطق پیرامونی شهر کوچه کرده‌اند.

فیضی با اشاره به اینکه این وضعیت و ترکیبی که شرح داده شد، بیش از یک سوم جمعیت مشهد را شامل می‌شود که در مناطق حاشیه شهر مشهد سکونت دارند، گفت: این مناطق به لحاظ سیما و منظر شهری دارای نقایص جدی است و کارکردهای منفی در تمام مولفه های رفاه، بهداشت عمومی، مسائل امنیتی و مشاغل رسمی مشاهده می‌شود.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: منطقه 4 شهرداری پرتراکم‌ترین بافت شهر مشهد و منطقه 6 نیز بیشترین مساحت حاشیه‌نشین را درخود جای داده است؛ ساکنان حاشیه شهر در سال 1345 یک دهم جمعیت را شامل می‌شده که امروز این عدد به بیش از یک سوم رسیده است.

 

9 منطقه از مجموع 13 منطقه شهرداری مشهد درگیر مسائل حاشیه‎نشینی

فیضی با بیان اینکه 9 منطقه از مجموع 13 منطقه شهرداری مشهد درگیر مسائل حاشیه‎نشینی است، افزود: جمعیت ساکن در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر مشهد از جمعیت برخی استان‌ها همچون یزد، ایلام، زنجان، بوشهر و … بیشتر است.

وی تصریح کرد: مشهد با 8 پهنه و 66 محله واقع در مناطق حاشیه‌ای، دومین شهر کشور بوده که درگیر مسائل حاشیه‌نشینی است؛ علاوه‌بر این موضوعات، شاهد مهاجرپذیری بین‌المللی و اتباع خارجی نیز در این مناطق هستیم.

 

موضوعات امنیتی مهمترین مشکل حاشیه شهر

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در ادامه صحبت های خود به تشریح مشکلات این مناطق پرداخت و گفت: بواسطه پرسش هایی که ساکنان این مناطق برای معرفی مشکلات صورت گرفته، این مسائل شامل موضوعات امنیتی، معابر و دسترسی های این مناطق و بهداشت و کمبود فضای سبز است.

فیضی بهترین قضاوت‌کنندگان نسبت به نارسایی‌های موجود را ساکنان مناطق عنوان کرد و افزود: رویکردهای مختلفی برای بهبود شرایط در حاشیه شهر اعم از برخوردهای فیزیکی، نگاه های کالبدی، نظارتهای امنیت محور و … اتخاذ شده و آنگونه که باید موثر واقع نشده است؛ در شورای پنجم معتقدیم که نسبت به مسائل مختلف باید نگاهی جامع و کامل داشته باشیم.

 

نهضت توانمندسازی

وی «نهضت توانمندسازی» را بعنوان شعار کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد دانست و گفت: بسیاری از مسائل و مشکلات حاشیه شهر بواسطه این راهکار قابل حل بوده، باید در قدم اول مانع از گسترش حاشیه‌نشینی شد و سپس سعی بر اصلاح و تغییر آن نماییم.

فیضی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد بدنبال تغییر مثبت بوده و نه تخریب سکونتگاه های واقع در حاشیه شهر که به نوعی پاک کردن صورت مسئله است، تصریح کرد: اجرای دقیق و ضابطه‌مند طرح های تفصیلی و جامع شهر مشهد باید با تکیه بر ایجاد یک سری از مرزهای طبیعی و زیستی شکل گیرد و به پدیده های اکولوژیکی روی بیاوریم.

 

رسیدگی به وضعیت کشف‌رود و مشکلات ناشی از آن نیز مورد توجه مدیریت شهری

وی در ادامه با اشاره به کمربند شمالی شهر مشهد، گفت: این کمربند در بخش های زیادی با کشف‌رود تقریب جغرافیایی دارد؛ رسیدگی به وضعیت کشف‌رود و مشکلات ناشی از آن نیز مورد توجه مدیریت شهری مشهد است.

فیضی با بیان اینکه یکی از رویکردهای شورای پنجم شهر مشهد توزیع عادلانه خدمات و پرهیز از تعمیق و ایجاد دوگانگی میان شهروندان است، افزود: رعایت عدالت اجتماعی پیوسته باید مورد توجه باشد که توانمندسازی یکی از راهکارهای تحقق این امر است؛ مهمترین رکن توانمندسازی، افزایش مشارکت مردمی با رویکرد ارائه آموزش به ساکنان و دستگاه های متولی و توانمندسازی و حل مشارکت های مردمی است.

وی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که در کمیسیون مناطق پیرامونی شورا مطرح می‌شود، برپایه شعار نهضت توانمندسازی بوده و به این سمت‌وسو حرکت میکنیم؛ اکنون در حال پیگیری و بررسی لایحه ساماندهی حاشیه شهر و روستاهای واقع در حریم شهر هستیم چرا که در این مناطق، حاشیه دیگری در حال شکل گیری است.

ایجاد دفاتر تسهیلگری در مناطق حاشیه شهر

عضو شورای شهر مشهد از اتخاذ تصمیم برای تدوین اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری و ایجاد دفاتر تسهیلگری به منظور بهسازی معابر و تعمیق مشارکت مردمی در مناطق حاشیه شهر مشهد خبرداد و گفت: با آغاز به کار گروه های تسهیلگر که ذیل سازمان بازآفرینی تشکیل می‌شوند، امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این مناطق باشیم چرا که حضور و مشارکت پررنگ مردم بدون شک موجب بهبود شرایط و اوضاع میشود.

فیضی از اهمیت لایحه تعیین تکلیف اراضی مناطق پیرامونی به منظور جلوگیری از ریزدانگی و ساخت و سازهای بی‌رویه و گسترش افقی و بی‌ضابطه شهر خبرداد و اظهارکرد: در ستاد بازآفرینی در حال حاضر بخاطر ایجاد همسویی با سایر دستگاه‌ها درصدد این هستیم که عملکرد بهتری را از سوی این ستاد شاهد باشیم.

وی با اشاره مجدد به موضوع توانمندسازی، گفت: الزامات تحقق این مهم باید از طریق نمایندگان مجلس، استانداری خراسان رضوی و … فراهم شود و بودجه ملی برای این موضوع اختصاص یابد.

 

افزایش 25 درصدی بودجه مربوط به مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در سال 97

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: مدیریت شهری بودجه مربوط به مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار در سال 97، به میزان 25 درصد افزایش داده به نحوی که این بودجه به هزار میلیارد تومان رسیده است؛ این افزایش بودجه نشان از عزم جدی و نگاه ویژه مدیریت شهری دارد و این موضوع باید از ابعاد ملی هم دنبال شود.

وی افزود: رسانه‌ها در تبدیل شدن این موضوع به مقوله‌ای ملی نقش بسزایی دارند و باید حساسیت مسئولان کشوری و محلی را برانگیزند؛ این امر در سوق دادن شیب خدمات به مناطق کم‌برخوردار حائز اهمیت است.

فیضی از برگزاری 30 جلسه کمیسیون و بررسی 15 لایحه و تدوین 25 نظریه در مدت فعالیت شورای پنجم در این کمیسیون خبرداد و گفت: در کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار دو کارگروه با عناوین «توانمندسازی و ساماندهی» و «پیشگیری از حاشیه» شکل گرفته است؛ در این کارگروه‌ها بدنبال ثبات در رشد کالبدی سکونتگاه های واقع در حاشیه شهر، جلوگیری از الحاق هسته های جدید و تقویت حضور و مشارکت شهروندان و ساکنان مناطق هستیم.

باید از دست‌اندازی های غیرمجاز به اراضی مناطق حاشیه شهر جلوگیری کنیم

وی خاطرنشان کرد: بواسطه برنامه‌ریزی های منجسم باید از دست‌اندازی های غیرمجاز به اراضی مناطق حاشیه شهر جلوگیری کنیم؛ ایجاد هماهنگی، ارتباط بین بخشی و مشارکت در دستگاه های دخیل در حاشیه شهر مشهد امری حیاتی است؛ 30 دستگاه در ستاد بازآفرینی عضو هستند که ماموریت این ستاد تبیین اولویت ها و سمت و سو دادن به آنهاست.

رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای شهر مشهد در بخش پایانی گفت: اگر بتوانیم توانمندسازی و مشارکت مردم در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شهر را تقویت کنیم و با این مقوله برخورد منطقی داشته باشیم، نتایج بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

انتهای خبر/