1

گوشت 4 قوچ ذبح شده در دیگ چه کسانی می جوشد؟

مثل اینکه قرار نیست داستان اتفاقات اخیر باغ وحش مشهد تمامی داشته باشد. طبق آخرین گزارش ها ظاهرا 4 قوچ خارجی معروف به آئودال در یکی دو روز گذشته ذبح شده اند و معلوم نیست گوشتشان خوراک چه کسانی شده است.

علی کشمیری در مصاحبه با  “صبح امروز” گفت:  پنجشنه ای که گذشت بعداز تعطیل شدن کامل باغ وحش به خان رفتم که حدود ساعت 9 به من اطلاع دادند 5راس آئوداد یا قوچ خارجی را سر بریدند. بلافاصله با دامپزشک باغ وحش تماس گرفتم تا جویای خبر شوم اما او کاملا بی اطلاع بود. بعداز آن به کارشناس ناظر اداره محیط زیست زنگ زدم و سوال کردم آیا بتازگی مجوز ذبح صادر شده است که وی بعداز تحقیق، اطلاع داد مجوزی در سال گذشته برای این کار صادر شده است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: اما تناقضات آشکاری در این اتفاق وجود دارد؛  ذبح حیوانات درحالی صورت گرفته است باغ وحش پلمپ بوده است و هر اقدامی باید با اطلاع سازمان های نظارتی باشد اما کاملا بی اطلاع بودند. دامپزشک باغ وحش نیز در جریان این اتفاق نبود. از این گذشته، در مجوز ذبح تاکید شده است که نماینده محیط زیست باید حتما در محل ذبح حضور داشته باشد اما اینطور نبود. وقتی این موضوعات را کنار یکدیگر قرار می دهیم به این نتیجه می رسیم که باغ وحش پول و قدرت دارد و هرکار دلش می خواهد انجام می دهد. این اتفاقات درحالی رخ می دهد که افکار عمومی روی باغ وحش حساس هستند. با این توصیفات اینکه فکر کنیم ببرها به مرگ طبیعی یا بیماری تلف شده اند ساده انگارانه است و این نتیجه مدارای بیش از حد مسئولان با مدیران باغ وحش است که حتی پاسخگو هم نیست.

کشمیری در پاسخ به این سوال که سرنوشت لاشه این قوچ ها که حلال گوشت نیز هستند چه می شود پاسخ داد: این سوالی است که مدیران باغ وحش باید پاسخ بدهند؛ احتمالا در دیگ غذای آقایان در حال طبخ شدن است. جالب اینجست که این اتفاق بعداز ان افتاد که محیط زیست اعلام کرد باغ وحش حوانات مازاد خود را باید  منتقل کند اما ناگهان 4 قوچ خارجی بصورت پنهانی ذبح شدند.

این اتفاق برای ببرها نیز اقتاد و صحبت انتقال حیوانات مازاد قبل از تلف شدن ببرها نیز مطرح بود. حرف ما این است که احتمالا مرگ ببرهای مشهد عامدانه است و شاید نمی خواستند انحصار نگهداری آن از دست باغ وحش خارج شود.

خشونت علیه حیوانات به عریان ترین شکل ممکن درحال رخ دادن است

او درخصوص دیدارش با مدیرکل محیط زیست استان بیان کرد: به آقای همتی گفتم آیا بدتر از این هم داریم؟ اصلا چه اتفاقی باید رخ دهد تا شما وارد میدان شوید؟

ما در حال حاضر تنها 400 قلاده پلنگ ایرانی در دنیا داریم که متاسفانه یکی از ان در باغ وحش مشهد درحال تلف شدن است درحالیکه 5 سال سن دارد و هیچکس کاری برای آن نمی کند. متاسفانه همان بی مسئولیتی که در قضیه ببرها شاهد بودیم درباره این پلنگ نیز صدق می کند.

انتهای خبر/صادق شیخی