1

پیشگیری از مرگ یک میلیون نوزاد در جهان

استاد گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: شیردهی در ساعت نخست تولد از مرگ یک میلیون نوزاد در جهان می تواند پیشگیری کند.

حسن بسکابادی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، نوزادان به محض تولد باید شیردادن به آنها آغاز شود و در هفته اول بعد از تولد باید مکررا به نوزاد شیر داده شود و شیردهی تا ۲ سال ادامه پیدا کند. سخت ترین و لذت بخش ترین زمان شیردهی همان هفته اول است که بسیار مهم و  اساسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در شش ماهه نخست تولد ، شیر مادر تمام نیازهای تغذیه ای نوزاد را تامین می کند خاطر نشان کرد: بهتر است در روزهای اول پستان مکررا در دهان نوزاد باشد شیردادن مکرر در فاصله های نزدیک به هم شیر مادر را افزایش می دهد و باعث می شود نوک پستان زخم، سفت و دردناک نشود.

فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه شیردادن مکرر باعث می شود شیر خیلی زود در پستان جریان یابد و خطر زردی کودک از بین می رود؛ اظهار داشت: در ماه های اول حتما شبها به نوزاد شیر داده شود این را باید دانست بچه ها همیشه گرسنه هستند و به طور کل فرقی بین گرسنگی و سیری نمی دانند بنابراین مدام دوست دارند، شیر بخورند.

بسکابادی وزن گیری بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم در ماه های نخست تولد را نشان از کافی بودن شیر مادر عنوان کرد و اظهارداشت: شش تا هشت مرتبه ادرار کردن در ۲۴ ساعت در هفته اول نشان دهنده کافی بودن شیر مادر است، برخی مادران با گریه زیاد کودک خود فکر می کنند که او گرسنه است و شیر آنها کافی نیست کودک اگر خوب وزن بگیرد شیرکافی و گریه زبان کودک می باشد.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان در دو، شش و ۱۲ هفتگی شیر بیشتری را می خورند که این سه مرحله هر کدام تقریبا یک هفته طول می کشد و به شدت اشتهای کودک افزایش می یابد.

 

وی اظهار داشت: اگر مادران این سه زمان را بدانند، می توانند با آرامش و آسایش بیشتری این مراحل را تحمل و برای تغذیه مناسب خود با تولید شیر بیشتر برنامه ریزی کنند تا هنگام شیردهی دچار ضعف نشوند.

انتهای خبر/