1

غم کاغذ اگر بگذارد

عضو مجلس در کمیته کنترل بحران کاغذ از فراخوانده شدن مجدد وزرای صنعت و اقتصاد و رئیس بانک مرکزی به کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی بحران کاغذ خبر داد.

سید احسان قاضی‌زاده در خصوص مشکل تامین کاغذ در حوزه چاپ و نشر گفت: از وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص انتظار می‌رفت که اقدامات بهتری انجام دهد؛ بنابراین وزرای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون فرهنگی مجلس مجددا فراخوانده خواهند شد تا وضعیت کاغذ مشخص شد.

نماینده مردم فریمان، سرخس، بخشهای احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون وضعیت کاغذ تا حدی بحرانی است که ممکن است بخشی از مطبوعات کشور ظرف ماه آینده توانایی چاپ نداشته باشند و منجر به تعطیلی بخشی از مطبوعات کشور به دلیل عدم توانایی تامین کاغذ مورد نیاز شود.

ارز دولتی به کاغذ داده‌اند ولی نظارتی بر آن نمی‌شود

وی ادامه داد: ارز دولتی به کاغذ تخصیص و واردات صورت می‌گیرد، ولی به دلیل فقدان نظارت بر واردکنندگان کاغذ، کاغذ مورد نیاز به دست مطبوعات و چاپخانه‌ها و ناشران نمی‌رسد.

مشکل نرسیدن کاغذ به دست مصرف‌کننده مشخص نیست

این نماینده مجلس در دوره دهم با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در این خصوص نظارتی است، تصریح کرد: ارز دولتی با پیگیری‌های مستمر توسط بانک مرکزی تخصیص داده شد و با وجود حل کردن مشکل کمرگ و استاندارد، مشکل عدم رسیدن کاغذ مشخص نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه واردکننده کاغذ ارز دولتی را گرفته و واردات صورت گرفته ولی توزیع نمی‌شود، ادامه داد: وظیفه نمایندگان نظارت بر کشتی‌ها و مراکز توزیع نیست بلکه نمایندگان صنعت و معدن، سازمان تنطیمات قیمت کالا و تعزیرات حکومتی است.

احتکار صورت می‌گیرد

قاضی زاده گفت: باید دانست که مشکل، توزیع کنندگان خرد نیستند بلکه مشکل واردکنندگان اصلی هستند که متاسفانه توزیع به شکل مطلوب انجام نشده و احتکار صورت می‌گیرد و متاسفانه نظارت وجود ندارد.

عضو مجلس در کمیته کنترل بحران کاغذ خاطرنشان کرد: نسبت به مطبوعات کشور نیز انتقاد وجود دارد که چرا این مطالب رسانه‌ای نمی‌شود و از جانب آنها در این خصوص مطلبی چاپ نمی‌شود، بنابراین لازم است هرچه سریعتر در این خصوص نظارت از جانب دستگاه‌های ذی‌صلاح صورت گیرد.

خرید ۵ماهه نخست سال بیشتر از یک سال نیاز حوزه کاغذ بوده است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ارائه پیشنهاد انتشار اسامی تمامی واردکنندگان کاغذ، می‌گوید: خرید ۵ماهه نخست سال بیشتر از یک سال نیاز حوزه کاغذ بوده است.

اصغر مسعودی با اشاره به اختصاص ارز دولتی به واردات کاغذ و نبود نظارت در این حوزه، عنوان کرد: در مقطع کنونی که ارز آوری برای کشور با مشکل جدی مواجه است، توزیع ارز دولتی به واردکنندگان اهمیت بسزایی دارد که مسئولان اقتصادی کشور باید در این حوزه پاسخگو باشند.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اسامی تمام دریافت کنندگان ارز دولتی باید منتشر شود، افزود: این اقدام کمک شایانی به شفاف سازی در حوزه کاغذ می‌کند.

وی آمار ثبت 380 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر آن فقط در 5 ماهه ابتدایی سال را بسیار بیشتر از نیاز کشور حتی در یک سال ارزیابی و تصریح کرد: این در حالیست که بر اساس اعلام وزارت فرهنگ به طور معمول نیاز حوزه چاپ و نشر سالانه به 400 هزار تن هم نمی‌رسد بنابراین مشخص می‌‎شود که احتمالا منفعتی نصیب برخی افراد می‌شود که چنین برای واردات کاغذ صف کشید‌ه‌‍اند.

مسعودی یادآور شد: در عین حال با وجودثبت سفارش چنین رقمی، کشور در حال حاضر با بحران کاغذ مواجه است و این بحران تا حدی است که برخی مطبوعات و نشریات کاغذی تا حد تعطیلی پیش رفته‌اند.

عضو کمیته ارشاد، تبلیغات و گردشگری کمیسیون فرهنگی مجلس انتشار اسامی واردکنندگان تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و انتشار اسامی واردکنندگان خودرو هرچند با تأخیر را از اقدامات مثبت در جهت شفاف سازی بازار ارزی کشور دانست و گفت: در چنین شرایطی باید با شدت با افرادی که در این شرایط به دنبال سودجویی خود هستند، برخورد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطبوعات و ناشران چاپ کتب نیاز مبرم به کاغذ دارند، افزود: نباید اجازه ورود رانت به این حوزه را داد تا فعالیت‌‎های فرهنگی کشور به مشکل بخورد.

انبار محتکران مملو از کالا است

مسعودی از برگزاری نشستی در کمیسیون فرهنگی مجلس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صمت خبر داد و ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که دولت و دستگاه‌‎های نظارتی باید روی آن تمرکز کنند، انبار محتکران است که پر است از بسیاری از کالاهای اساسی و حتی کاغذ که این اقلام با دلاری بسیار کمتر از دلار 4200 تومانی خریداری و وارد کشور شده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: امروز کشور در جنگ اقتصادی است و باید با افرادی که با سودجویی قصد دارند در این شرایط ستون پنجم دشمن باشند با شدت برخورد کرد و اجازه نداد این افراد با دسیسه‌‎های خود ارزش پول ملی کشور را زیر سئوال ببرند.

دولت حوزه کاغذ و نشر را رها کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است مشکلات ایجاد شده در حوزه چاپ و نشر، باعث وارد شدن صدمه به کتابخوانی و حوزه فرهنگ در کشور خواهد شد.

غلامعلی جعفرزاده در خصوص وضعیت نامساعد حوزه چاپ و نشر و گران‌شدن کاغذ گفت: مشکلاتی که ناشران با آن مواجه هستند، در بعد فرهنگی و اجتماعی بر جامعه تأثیر می‌گذارد و سبب کاهش استفاده مردم از کتاب و سبب بروز مشکلات فرهنگی در کشور خواهد شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: باید این نکته مورد توجه قرا گیرد که با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نباید دولت حوزه نشر را به حال خود رها کند و ناشران که با مشکل تهیه کاغذ و همچنین با مشکل قیمت کاغذ مواجه شده‌اند، از جانب دولت حمایتی از آنها صورت نگیرد.

این نماینده مجلس در دوره دهم ادامه داد: مشکلات ایجاد شده در حوزه نشر، بطور قطع باعث وارد شدن صدمه به کتابخوانی و فرهنگ کشور خواهد شد و دولت لزوما باید تدبیری جدی بیاندیشد و همانند حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم رها نشود.

وی اظهار داشت: جای تأسف دارد که دولت ارز مورد نیاز واردکنندگان کاغذ و مقوا نیز تأمین نمی‌کند و بجای حل مشکلات حوزه کاغذ و نشر، این حوزه رها کرده، لذا تأکید بر این است که حوزه فرهنگ که در کشور ما مظلوم واقع شده، بیشتر از گذشته آسیب نبیند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد در وهله اول با حل کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، حل مشکلات فرهنگی آنها را نیز مورد توجه قرار دهد و در کنار تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان کاغذ و مقوا، حوزه نشر را تقویت و ناشران را در این خصوص یاری کند.

انتهای خبر/