1

حفاظت از 220 هزار هکتار عرصه طبیعی تنها با 8 محیط‌بان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: به رغم اینکه براساس استانداردها هر سه هزار هکتار توسط یک محیط بان حفاظت شود اما 220 هزار هکتار از مناطق و عرصه های شهرستان کاشمر تنها توسط 8 محیط بان حفاظت می شوند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مهدی جمعه پور در بازدید خبرنگاران از تنها سایت پرورش قوچ و میش اوریال خراسان رضوی در کاشمر اظهار کرد: خوشبختانه خبرنگاران شهرستان به حوزه محیط زیست بسیار توجه داشته و از این بابت بسیار تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محیط زیست در سه حوزه محیط انسانی، عرصه‌های طبیعی و تنویر افکار عمومی فعالیت می‌کند، افزود: در بخش پسماند که توسط انسان‌ها تولید می‌شود در شهر 850 گرم و روستا 250 گرم سرانه تولید زباله است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در این راستا از تجمیع زباله گاه‌های روستایی خبر داد و اظهار کرد: در گذشته به دلیل نبود مدیریت در هر روستا یک چاله زباله وجود داشت که موجب پراکنده شدن زباله ها و آلوده کرده محیط می‌شد.

وی با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده 100درصد روستاها ساماندهی شده اند، بیان کرد: در تلاش هستیم مدیریت پسماند از داخل خود خانه‌ها انجام شود و تفکیک زباله صورت گیرد.

جمعه پور با بیان اینکه گذشته در ورودی‌های کاشمر چاله زباله های بسیار بزرگی وجود داشت که همه جمع‌آوری گردید، عنوان کرد: به رغم تمامی اقدامات صورت گرفته اما هنوز هم افرادی هستند که تخلف کرده و اقدام به رهاسازی زباله می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شروع سال تحصیلی جدید بیش از 20 برنامه پاکسازی نخاله از معابر و ورودی روستاها و 20 برنامه پاکسازی با حضور مردم در روستاها انجام شده است، ادامه داد: طی تعاملی که با  قوه‌قضائیه صورت گرفته اکنون حکم‌هایی صادر می‌شود که متخلفان محکوم به پاکسازی مناطق مختلف می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر افزود: تاکنون بالغ بر هزار ساعت حکم صادر شده و افراد متخلف محکوم به پاکسازی حاشیه جاده ها شده اند.

وی در ادامه خشکسالی 17 ساله در منطقه کاشمر را یکی از بحران‌های طبیعی دانست و بیان کرد: خشکسالی‌های مداوم نه تنها موجب ضعیف شدن پوشش گیاهی شده بلکه جامعه روستایی به خاطر تامین علوفه دام‌های خود به طبیعت خسارت وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه خشکسالی موجب افت و کاهش 1 تا 3 متری آبهای زیرزمینی شده است، دشت کاشمر را یکی از دشت‌های ممنوعه بحرانی خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: به رغم اینکه در خشکسالی قرار داریم اما می‌توان با بازچرخانی آب بخشی از مشکلات را رفع کرد.

جمعه پور با اشاره به اینکه روزانه 150 متر مکعب در شهرک صنعتی فاضلاب تولید می‌شود، گفت: با ایجاد تصفیه خانه نه تنها از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود بلکه موجب می‌شود مجدد از این 150 مترمکعب استفاده گردد.

وی با اعلام اینکه با شرایط فعلی فکر نمی کنیم پروژه‌ای مهمتر از تصفیه خانه در کاشمر داشته باشیم که بخواهد احداث شود، اظهار کرد: به رغم اینکه از شش سال قبل پیگیر احداث تصفیه خانه در شهرک صنعتی کاشمر هستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در ادامه با اشاره به عرصه طبیعی شهرستان کاشمر گفت: منطقه شکار ممنوع سید مرتضی با 60 هزار هکتار، حصارک بخش کوهسرخ با 70 هزار هکتار و مناطق دشتی با 100 هزار هکتار تنها توسط 8 محیط بان حفاظت می‌شود.

وی تعداد محیط بانان کاشمر را پائین‌تر از نُرم کشوری دانست و افزود: به رغم اینکه هر 3000 هکتار باید توسط یک محیط‌‍بان حفاظت شود اما 220 هزار هکتار از مناطق شهرستان کاشمر تنها توسط 8 محیط بان حفاظت می‌شوند.

جمعه پور با بیان اینکه به رغم تمامی مشکلات اما تمامی این مناطق با تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان حفظ شده به طوریکه جمعیت حیات وحش شهرستان از ثبات نسبی برخوردار است، اظهار کرد: در چند سال گذشته جمعیت حیات وحش منطقه رو به افزایش بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون منطقه دارای 1300 قوچ و میش اوریال است، تنویر افکار عمومی را یکی دیگر از وظایف محیط زیست دانست و عنوان کرد: در این راستا اولین مدرسه زیست محیطی استان در کاشمر افتتاح شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر همچنین از افتتاح اولین مجمع خیرین محیط زیستی کشور در کاشمر خبر داد و گفت: تاکنون در راستای تنویر افکار عمومی کارهای بسیاری انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده موجب گردیده شهروندان در معرفی شکارچیان متخلف همکاری خوبی داشته باشند، اظهار کرد: خوشبختانه در بسیاری از مراکز تفریحی خانواده‌ها زباله های خود را در طبیعت رهاسازی نمی کنند.

در ادامه امام جمعه کاشمر با گرامیداشت روز خبرنگار کار و حرفه خبرنگاران را به رغم دشواری‌ها و سختی‌هایی که دارد کاری بسیار ارزشمند دانست و گفتجامعه به شدت نیازمند اخبارخبرنگاران در عرصه محیط زیستی است.

حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی با اشاره به اینکه کار خبرنگاری در برخی عرصه‌ها بسیار پرمخاطره هم است، عنوان کرد: خبرنگاران همیشه در بین و کنار مردم هستند و به نوعی زبان مردم هستند.

وی با اعلام اینکه اگر خبرنگاران نباشند مردم در جریان اخبار و حوادث قرار نخواهند گرفت، بیان کرد: خبرنگاران با نوع نگارش خود در انتقال اخبار به مردم بسیار تاثیر گذار هستند.

امام جمعه کاشمر خبرنگاران را افرادی واقعیت گرا دانست و گفت: خبرنگاران حوادث واقعی که اتفاق افتاده را بدون دخل و تصرف منعکس می کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران ضمن بی طرف بودن نباید به هیچ گروه و جناحی وابسته باشند، عنوان کرد: وقتی فردی گرایش و تعصبی نسبت به جناح و حزبی داشته باشد در نوع گزارش وی تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای خبر/