1

بی‌شناسنامه‌ها از تحصیل باز می‌مانند

سرپرست سمن کودک‌یاران گفت: مهم‌ترين دليل بازماندگی اين کودکان از تحصيل، نداشتن شناسنامه است که بزرگترين مانع براي ورود آن‌ها به مدارس ايراني است و البته فقر مالي و فرهنگي هم به گسترش اين پديده ناخوشايند دامن زده است.

مصطفی شمقدری، در خصوص سمن کودک‌یاران، افزود: سمن کودک‌یاران گروهي مردم‌نهاد، غيرسياسی وخودجوش است که باهدف حمايت از کودکان بي‌بضاعتِ بازمانده ازتحصيل، فعاليت خود را از نيمه دوم آذرماه سال 92 آغاز کرده‌است. از آنجا که بيش‌ترين جمعيت اين کودکان در حاشيه شهرها سکونت دارند، گروه کودک‌ياران فعاليت خود را با سوادآموزی به 14 کودک بازمانده از تحصيل که بيش‌تر آن‌ها از نعمت پدر محروم هستند در شهرک شهيد باهنر (قلعه خيابان) آغاز کرد.

وی در خصوص چگونگی آغاز فعالیت این سمن، عنوان کرد: قبلاً با گروهی به اسم باران مهر هم‌کاری داشتیم که بچه‌هایی را از سوی مراکز بهزیستی و بچه‌های بی‌بضاعت منطقه قلعه ساختمان و قلعه خیابان که موسسه آبشارعاطفه‌ها هم در آن‌جا فعالیت داشت که از طریق آن‌ها تعدادی از بچه‌ها را ما به اردو بردیم و در یکی از این اردوها متوجه شدیم که این بچه‌های نوجوان اکثراً بی‌سواد هستند و از نظر بهداشتی مشکل دارند. آن‌جا بود که تصمیم گرفتیم چنین فعالیتی را شروع کنیم.

سرپرست سمن کودک‌یاران ادامه داد: این بچه‌ها را از طریق مددجویان و موسسه آبشار عاطفه‌ها که در آنجا مستقر بود پیدا می‌کردیم و یک تعدادی را خود بچه‌ها و معلم مدرسه که از همان منطقه است و بعضی موارد را هم خودمان به محل که مراجعه کردیم و اهالی محل به ما معرفی کردند. این بچه‌ها در برخورد اول گوشه‌گیر وآرام هستند و حتی  بعضی از آن‌ها می‌ترسند وارد فضای مدرسه شوند ولی به مرور بهتر شده و روحیه خوبی پیدا می‌کنند.

نداشتن شناسنامه مهم‌ترین دلیل بازماندن از تحصیل

شمقدری بیان کرد: مهم‌ترين دليل بازماندگی اين کودکان از تحصيل، نداشتن شناسنامه است که بزرگترين مانع براي ورود آن‌ها به مدارس ايراني است و البته فقر مالي و فرهنگي هم به گسترش اين پديده ناخوشايند دامن زده است که در زمينه مدارک شناسايي آن‌ها هم تلاش‌هايي انجام گرفت، ولی به خاطر موانع قانونی، نداشتن مدارک کافی وعدم پيگيری مستمر خانواده‌ها متأسفانه به نتيجه نرسيد.

وی با اشاره به این که «نخستين کلاس درس مدرسه با همکاري خيريه آبشار عاطفه‌ها (شعبه ابن‌الرضا) در بخشي از زيرزمين اين خيريه با کم‌ترين امکانات برگزار شد و معلمی دلسوز آموزش آن‌ها را به عهده گرفت»، تصریح کرد: با گذشت زمان، به ياری خدا و حمايت‌های مردمی، امکانات آموزشي بيش‌تری فراهم شد؛ چنان‌ که اکنون اين گروه به همت يکي از نيکوکاران، فضای مستقلی براي آموزش کودکان در اختيار دارد و 20 دانش‌آموز در آن تحصيل می‌کنند. علاوه‌ بر اين که دو دوره آموزشي موفق را پشت سر گذاشته‌ایم و تعدادی از دانش‌آموزان دارای هويت و مدارک شناسايی معتبر در مدارس دولتی و مدارس ويژه مهاجرين ثبت نام شدند.

سرپرست سمن کودک‌یاران با بیان این که «این گروه با درک اين واقعيت که حمايت از کودک بدون توجه به خانواده امکان‌پذير نیست»، افزود: نشست‌های آموزشی متعددی برای خانواده‌ها برگزار کردیم؛ علاوه‌ بر اين که برای رفع مشکلات آن‌ها از قبيل بيماريی، هزينه اجاره، لوازم منزل، خوراک و پوشاک -در حد توان- خانواده‌ها را مورد حمايت قرارداده‌‌ایم. يکی ديگر از فعاليت‌های اين گروه در زمينه سلامت و بهداشت کودکان و خانواده است که شامل آموزش و تأمين برخی نيازمندی‌های مرتبط با سلامت آن‌هاست که در اين زمينه چندين نوبت، پزشک برای معاينه کودکان و خانواده‎‌ها به محل مدرسه مراجعه کرده است و در مواردی درمان تا بستری‌کردن فرد در بيمارستان و بهبودی کامل پيش رفته است. هم‌چنين اين گروه با برخی کلينيک‌ها از جمله کلينيک سلامت هم‌کاری داشته است و چندين نوبت تيم پزشکی برای معاينه و معالجه اعزام شده است.

شمقدری گفت: گروه کودک‌یاران با برگزاری اردوهای طبيعت‌گردی، شهربازی، سينما، برگزاری جشن سال نو، جشن الفبا و جنگ‌های شادی تلاش کرده‌ است محيطی شاد و پر نشاط برای کودکان فراهم کند و کلاس‌های نقاشي، قلاب‌بافی، تشکيل گروه‌های سرود و نمايش، کتاب‌خوانی و آموزش مهارت‌های زندگی از ديگر فعاليت‌هايی است که در مدرسه تلاش انجام می‌گيرد تا علاوه‌ بر کشف و پرورش استعدادهای هنری کودکان، آن‌ها را نسبت به توانایی‌هايشان آگاه کند و خودباوری و اعتماد به نفس را در آن‌ها پرورش دهد.

وی در خصوص دیگر فعاليت‌های این گروه، ادامه داد: چندين جشنواره نيکوکاری، خوراکی‌های خانگی و صنايع دستی با هدف جلب کمک‌های مردمی برگزارشده که همواره با استقبال گرم مردمی مواجه بوده و خاطرات خوشی را برجا گذاشته است. اين گروه تلاش می‌کند در اين جشنواره‌ها  با تهيه کليپ و بروشور و به اشتراک گذاشتن تجربيات خود با مردم  فرصت ابراز نوع دوستي، احساس مسئوليت و مهر آن‌ها را بيش‌تر فراهم کند. اين گروه توجه ويژه‌ای به رشد فردی اعضای خود دارد و با برگزاری سلسله نشست‌های رشد فردی با حضور يکی از روانشناسان خُبره و برگزاری نشست‌هایی با برخی صاحبان خرد، به رشد و اعتلای فردی و گروهی در اين زمينه گام برداشته است.

سرپرست سمن کودک‌یاران افزود: اين گروه با اين باور که همکاری با ديگر گروه‌ها و نهادها موجب رشد و پيشرفت و هم‌افزايي خواهد شد با سمن‌ها و گروه‌های مختلفی از جمله جمعيت امام علی و گروه کاويان برنامه‌های مشترکی از قبيل جشن سال نو، جشنواره نيکوکاری و اردوهای طبيعت‌گردی برگزار کرده است.هم‌چنين چندين نشست و رايزنی برای جلب همکاری و بهره‌گيری از امکانات موجود با بخش فرهنگی شهرداری مناطق مختلف مشهد برگزار کرده است.

باید از اطراف خودمان شروع کنیم

شمقدری گفت: انسان دوست دارد در محیطی که زندگی می‌کند تأثیرگزار باشد و تغییر خوشایند ایجاد کند و همین که ما می‌بینیم این بچه‌ها باسواد شده‌‌اند و بخشی از چرخه‌ بی‌سوادی و معضلات فرهنگی که این خانواده‌ها به آن دچار هستند، از بین می‌رود، باعث خوش‌حالی می‌شود. این از نظر روانی تأثیر خوبی روی خود انسان می‌گذارد و برکت آن در زندگی خودمان هم دیده می‌شود. ما اگر می‌خواهیم تغییری ایجاد کنیم اول باید درخودمان و محیط اطرافمان تغییرایجاد کنیم، که این موضوع دیگران را هم متأثر خواهد کرد.

انتهای خبر/