1

شگردهای رانندگان تاکسی های اینترنتی برای سود بیشتر

تاکسی های اینترنتی درواقع به نوعی کوچ این وسایل نقلیه عمومی درون شهری از سنت به مدرنیته است. این پدیده نوپا که دو سه سالی هست وارد ایران نیز شده است، در جهان سابقه ای تقریبا 8 ساله دارد.

در سال 2009 در آمریکا، اپلیکیشنی به نام «اوبر» به بازار آمد که سیستم حمل و نقل عمومی را وارد عرصه ای جدید کرد. «اوبر» توانست در مدت کمی با پایین آوردن قیمت ها و ارائه امکاناتی که فراتر از توقعات مردم از یک تاکسی بود بیش از 70درصد بازار را در اختیار بگیرد.

کم کم پای «اوبر» به کشورهای دیگر دنیا نیز باز شد و سیستم حمل و نقل عمومی را در تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته دنیا تحت تاثیر خود قرار داد.

سابقه جهانی مخالفت با تاکسی های هوشمند

اما آیا این سیستم براحتی راه خود را باز کرد؟ جواب قطعا خیر است. تاکسی های اینترنتی که برگ برنده اصلی آن ها نرخ پایین کرایه ها بود خیلی زود صدای سیستمم سنتی را دراورد و اعتراض های زنجیره ای از سوی بخش خصوصی و دولتی پا گرفت.

یکی از اولین های صف مقابله با «اوبر»، دولت آلمان بود که فعالیت آن را در شهر برلین ممنوع اعلام کرد. بعداز آن نوبت به اعتراض در سایر کشورها رسید و رانندگان شهرهایی نظیر لندن، پاریس و مادرید، تظاهرات گسترده ای را به راه انداختند.

از طرفی مردم حامی اصلی این سیستم شدند و از طرف دیگر دولت ها و شرکت های تاکسیرانی معتقد بودند پرداخت نکردن مالیات از سوی سیستم هوشمند، فضای رقابتی ناعادلانه ای را رقم زده است. البته رانندگان تاکسی های هوشمند نیز دغدغه هایی همچون نداشتن امنیت شغلی و بی بهره بود از مزایای قانون کار را مطرح کردند.

این اعتراض ها آنقدر جدی شد که رانندگان تاکسی های هوشمند در کشورهایی نظیر فرانسه و برزیل مورد حمله رانندگان سایر تاکسی ها قرار گرفتند.

با این حال امروزه سیستم تاکسی های هوشمند در جهان درحال گسترش است و با وضع قوانین مختلف از سوی دستگاه های نظارتی به فعالیت خود ادامه می دهند.

تاکسی اینترنتی به ایران رسید

تقریبا 3سالی هست این سیستم هوشمند در قالب شرکت هایی همچون «اسنپ» و «تبسی» وارد ایران شده و خیلی سریع مورد توجه مردم قرار گرفته است. شروع کار این سیستم از تهران آغاز شد و در عرض یکسال گسترش قابل توجهی داشت.

در این میان، تاکسی تلفنی ها بیشتر از بقیه آسیب دیدند و یکی پس از دیگری مجبور شدند کرکره های خود را پایین بکشند.

مقصد بعدی این سیستم، دومین کلانشهر ایران یعنی مشهد بود و تاثیرات مشابهی را با خود آورد. نرخ پایین کرایه، هوشمند بودن، سهولت دسترسی، کنترل مسافر بر مسیر در طول سفر و برخورد مناسب راننده، از جمله مواردی بود که مشهدی ها را مجذوب این اپلیکیشن ها کرد.

دردسرهای تاکسی های اینترنتی در مشهد آغاز شد

مهرماه سال 96 بود که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، فعالیت شرکت ها تاکسی اینترنتی را غیرقانونی اعلام کرد.

وی افزود: یک مجوز باید از شرکت های حمل و نقل گرفته شود و یگ گواهی نامه و تاییدیه را نیز سازمان تاکسی رانی مشهد صادر می کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه در  مشهد تنها سه و یا چهار مورد از تاکسی های اینترنتی مجوز شرکت حمل و نقل را گرفته اند و گواهی نامه  لازم را از تاکسی رانی دریافت نکرده اند گفت: طبق آیین نامه ای که به تصویب شورای شهر مشهد رسیده است، فاکتورها و شاخصه هایی را برای فعالیت تاکسی های هوشمند اعلام کرده ایم  تا در نهایت طبق این شاخصه ها فعالیت شرکت های فعال در حوزه ارائه خدمات تاکسی اینترنتی مجاز و قانونی باشد.

شورای شهر مشهد نیز به این موضوع ورود کرد و مصوبه ای را برای نظارت بر تاکسی های اینترنتی به تصویب رساند.

با تصویب این شورا در بهمن ماه96، آیین‌نامه فعالیت‌های تاکسی‌های اینترنتی در مشهد اصلاح و براساس آن فعالیت رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در مشهد مشروط به دریافت پروانه فعالیت از شهرداری و نصب نشانگر درون خودرو شد.

مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری مشهد در خردادماه سال جاری، آغاز فاز اجرایی نظارت بر تاکسی های اینترنتی را اعلام کرد.

وی بیان کرد: باتوجه  به پایان مهلت تعیین شده، نظارت وارد مرحله اجرایی شد و با هماهنگی با پلیس راهور تاکسی های بدون مجوز اعمال قانون خواهند شد،  امیدواریم با همکاری این شرکت ها، کار  ضابطه‌مند شود و مردم با خاطری آسوده از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند که سلامت آن‌ها تایید شده است.

مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری مشهد تصریح کرد: هر تاکسی مجوزداری آرم و مشخصات دارد و برای تمامی خودروهای این حوزه کارت هوشمند صادر می شود و اگر سرویس گیرندگان درخواست مشاهده کارت کنند، این کارت از سوی راننده باید ارائه شود. همچنین آرم آبی رنگی در جلوی شیشه ماشین نصب می‌شود و مشخص می‌کند کدام شرکت در حال ارائه سرویس است.

شگرهای جدید برای سود بیشتر

اما قسمت اصلی این گزارش به شما می گوید چه مسائلی اهمیت نظارت دقیق بر تاکسی های اینترنتی و رانندگان آن را بیش از پیش گوشزد می کند. پرونده تجاوز به یک زن در تهران و قتل یک کودک در مشهد توسط رانندگانی که در سیستم تاکسی های اینترنتی کار می کردند زوایای پنهانی را آشکار کرد که نگران کننده و هشدارآمیز بود.

جدا از این ها، بخشی از تخلفات به رانندگانی بر می گردد که حتی خود شرکت های تاکسی اینترنتی را دور می زنند. یکی از شگردها زدن دکمه پایان سفر در مبدا است، درصورتی که این اتفاق باید بعداز رسیدن به مقصد بیفتد. درواقع راننده از مسافر می خواهد در همان ابتدای کار دکمه پایان سفر بزند و به این ترتیب راننده که براساس مسافت طی شده به شرکت خود درصد پرداخت می کند، سهم کمتری می دهد. وقتی شما در همان ابتدای مسیر، گزینه لغو سفر یا پایان سفر را انتخاب می کنید، شرکت تاکسیرانی سرویسی را برای راننده ثبت نمی کند و به این ترتیب درصدی هم از وی دریافت نمی کند. این مسئله امنیت مسافر را نیز به خطر می اندازد زیرا درصورت وقوع مشکل طبیعتا شرکت جوابگو نیست و اطلاعات سفر شما ثبت نمی شود.

مورد دیگر، انتخاب مسیر دوم برای سفر است. وقتی در حین سفر تصمیم می گیرید مسیر دومی را انتخاب کنید ممکن است راننده از شما بخواهد از ثبت آن در نرم افزار تاکسی اینترنتی  خودداری کنید و به شما بگوید با همان هزینه شما را به مقصد می رساند. در این شکل نیز راننده درصد کمتری پرداخت می کنند و امنیت مسافر نیز تهدید می شود.

همچنین بعضی از راننده تاکسی ها شما را مجبور می کنند تا پرداخت نقدی داشته باشید و حتی ممکن است شما را به یک عابربانک ببرند و به این ترتیب برای اینکه زودتر به کرایه خود برسند شما را از یک گزینه بسیار خود اپلیکیشن محروم می کنند.

 

انتهای خبر/