1

از ورزش‌های آبی تا قهرمانی دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ورزشی پر هیجان و نشاط آور است. شور و هیجانی که این رشته ورزشی دارد، غیرقابل وصف است و از جمله ورزش‌هایی محسوب می‌شود که هم تفریح به حساب می‌آید هم ورزش، هم می‌توان از دوچرخه به‌عنوان ابزاری برای رفتن به محل کار و انجام امور روزمره استفاده کرد. تردد با دوچرخه در خیابان‌های پرترافیک راحت‌تر از رفت و آمد با سایر وسایل نقلیه می‌باشد. در این میان دوچرخه‎‌ سواری بانوان پدیده‌ا‎ی نو است که این روزها با قدم زدن در پارک‎ها و معابر شهری با آن روبه‌رو می‎شویم و این حرکت نوپا که عمر چندانی از بروز آن در کشور ما نمی‎گذرد، نظرات منتقدان و موافقان زیادی را برانگیخته است.

به همین منظور روزنامه صبح امروز گفت‌وگویی با »افسانه سجادی» مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری بانوان انجام داده است.

زندگی ورزشی از نگاهی دیگر

افسانه سجادی از دوران دبیرستان درهنرستان فنی وحرفه‌ای رشته تربیت بدنی را خواند و توانست مدرک فوق دیپلم در مشهدرا از دانشگاه الزهرا و مدرک لیسانس از دانشگاه مازندران(آمل) بگیرد. وی رشته شنا را از دوران دبیرستان شروع کرد و تا رسیدن به‌مقام قهرمانی ادامه داد، بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد به دنیای دوچرخه سواری وارد شود. به‌قول خودش دوچرخه سواری را از زمان 18 سالگی شروع کرد و البته در این میان ازدواج و نقش همسرش به‌عنوان حامی و پشتیبان خیلی ارزشمند است.

مربی تیم ملی  در ارتباط بین ورزش دوچرخه سواری و شنا گفت: شنا و دوچرخه دو رشته کاملا متضاد هستند و از زمانی که این را دو رشته با همدیگر کار کردم، از لحاظ فیزیک بدنی خیلی آسیب دیدم. شنا را  باید از سنین پایین شروع کرد و هرچه سن بالاتر می‌رود موقعیت‌های فرد برای رکورد زدن کمتر می‌شود. شنا را تا دوران دانشجویی ادامه دادم و بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی از رشته شنا بیرون آمدم، همچنین به‌خاطر فشارهای دوچرخه سواری دیگر نتوانستم رشته شنا را ادامه دهم.

نقش خانواده و همسر

سجادی ضمن قدردانی از همسر و خانواده‌اش عنوان کرد: در خانواده فرهنگی متولد و رشدکردم، مادرم فرهنگی و پدرم کارمند بود، پدرم مخالف شدید دوچرخه سواریم بود و البته در زمان غیبت پدرم شروع به دوچرخه‌سواری می‌کردم، بعد از مدتی ایشان رضایت دادند تا این رشته ورزشی را ادامه دهم. وی گفت: به‌جرات می‌توانم بگویم تمامی موفقیت‌هایم به‌خاطر همسرم است، از سال 86 و پس از ازدواج، ایشان همیشه مشوقم بوده است و امکانات دوچرخه سواری را برایم فراهم کرد و در کنار آن اردوهای تیم ملی شرکت کردم. همسرم ورزشکار و مربی بین‌المللی و عضو کمیته فنی هیئت دوچرخه سواری استان است.

سجادی درباره فرزند خردسالش گفت: تمایل دارم فرزندم در رشته‌های رزمی به‌خاطر پیشرفت و آینده خوب این رشته‌ها، ادامه کار دهد. دوچرخه‌سواری و شنا را نیز به صورت تفریحی ادامه دهد ولی به صورت قهرمانی ورزش‌های رزمی را ادامه دهد.

گامی دیگر برای به اوج رسیدن

مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری بیان کرد: حدود 12 سال قبل و از سال 82  شروع به دوچرخه سواری در رشته کوهستان کردم. اولین دلیلی که ایجاد انگیزه‌ام شد تا به سمت دوچرخه‌سواری بروم گرفتن مدرک مربیگری درجه 3 دوچرخه سواری در سال 83  بود، در همان سال اولین مسابقات بانوان در کل کشور برگزار شد و در سال اول نتوانستم شرکت کنم یعنی در استان انتخاب نشدم، ولی در سال دوم انتخاب و اعزام شدم.

سجادی ادامه داد: بعد از دو سال در مسابقات بخش کورسی شرکت کردم. چون آن زمان بیشتر ورزشکاران این رشته دوچرخه‌های کوهستان داشتند. در سال 86 استان خراسان رضوی بسیار خوب درخشید وتوانست مقام سوم راکسب کند. در مسابقات سال 86 تیم ملی بانوان تشکیل شد و سال اول 30 نفر به اردو دعوت شدند و برای اولین‌بار جمعیت زیادی از بانوان در این مسابقات شرکت کردند و در سال‌های بعد تنها 5 یا 6 نفر حضور داشتند.

سجادی اظهار کرد: در سال 90 به‌خاطر سلامتی خودم دوچرخه سواری حرفه‌ای را کنار گذاشتم و از همان سال شروع به داوری در فدراسیون کردم. در همان سال مدرک داوری درجه 3 و درجه 2 را گرفتم و عضو ثابت داوران فدراسیون شدم. در آن دوره، داوری مسابقات استقامت جاده و هم داوری پیست برگزار شد وتوانستم مدرک بین المللی را که برای اولین بار در ایران انجام می‌شد بگیرم.

سجادی عنوان کرد: در طول برگزاری مسابقات به‌عنوان مربی فعالیت کردم و گروه سنی نوجوانان و جوانان خراسان را در حد قهرمانی پرورش دادم تا زمانی‌که فدراسیون از بین افراد فعالش 1 نفر را برای گرفتن مدرک مربیگری بین المللی کره جنوبی انتخاب کرد و از بین چند مربی، کاندید و به این دوره‌ها  اعزام شدم.

وی گفت: در کره جنوبی برای اولین بار توانستم مدرک بهترین مربی و مدرک درجه 1 و 2 آسیا را بگیرم و این مدرک خیلی ارزشمند بود. درآن‌جا 10 مربی از اقصی نقاط آسیا آمدند و بین تمامی افراد به‌عنوان بهترین مربی انتخاب شدم. بعد از بازگشت از کره جنوبی قمری مسئول فدراسیون، مسئولیت مربیگری تیم ملی بانوان را به من دادند. در اولین دوره این مسابقات که در کشور هندوستان برگزار شد، بازی‌ها را شروع کردیم، ولی برای این مسابقات اعزام نشدم. سپس در بازی‌های داخل سالن ترکمنستان شرکت کردیم و پس از این مسابقات به‌عنوان مربی یک ماه اردو را در مشهد به عهده گرفتم.

حضور در مسابقات جاکارتا

مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری گفت: برای بازی‌های مسابقات آسیایی میانمار، اردوها در تهران و کیش برگزار شد و در این دو اردو برای اولین بار بانوان خودشان را خوب نشان دادند و در بخش جوانان مقام ششم را کسب کردند. به‌همین خاطر در بخش بازی‌های جاکارتا طی رایزنی که با وزارت ورزش و جوانان انجام دادیم، خوشبختانه وزارت تمایل  نشان داد تا بانوان در همه رشته‌های ورزشی اعزام بشوند.

سجادی بیان کرد: در بخش دوچرخه سواری قمری توانست برای بانوان در بخش کوهستان دو سهمیه بگیرد. اولین اردو در رشت برگزار شد و تعداد محدودی به‌علت شرایط بچه‌ها و فصل امتحانات دعوت شدند، بعد از آن لیگ کشوری داریم و به عنوان داور و مربی تیم ملی اعزام خواهم شد. برای شرکت در بازی‌های آسیایی در بخش استقامت اعزام خواهیم داشت که اردو آن در اردبیل برگزار خواهد شد و به‌خاطر شباهت مسیرها به جاکارتا این استان را انتخاب کردیم و البته بعد از آن در یکی از شهرهای شمالی که آب‌وهوای شبیه جاکارتا دارد، اردو را ادامه می‌دهیم.

انگیزه‌ای برای کسب موفقیت

سجادی در ادامه گفت: سال گذشته که به کره اعزام شدم، سالی بسیار عالی بود. زمانی به کره جنوبی اعزام شدم با کسب بهترین مقام مربیگری توانستم آبروی کشورم را بخرم. با وجود فرزندکوچکم، حدود 2 ما از فرزند و خانواده دور بودم و در این مدت فشارهای روانی و استرس زیادی روی من بود.

بهترین زمان برای یادگیری

سجادی در خصوص زمان یادگیری و آموزش دوچرخه سواری بیان کرد: از سنین کودکی و سه سالگی می‌توان دوچرخه را آموزش داد. دوچرخه‌هایی هستند که رکاب ندارند و بچه‌ها می‌توانند با آن‌ها تمرین کرده و تعادل خود را حفظ کنند. بچه‌ها ابتدا باید دوومیدانی، آمادگی جسمانی و ژیمناستیک را تمرین کنند تا انعطاف پذیری و تعادل را در دوچرخه‌سواری یاد بگیرند. در ورزش آمادگی جسمانی، عضلات آن‌ها تقویت می‌گردد، بچه‌ها باید در این تمرینات سیستم هوازی، قلب و عروق و عضلاتشان قوی شود.

وی اظهار کرد: بعد از سال اول جوانان زمانی که 16 سال تمام می‌شود باید ورزشکار را به اوج رساند تا در اوج وارد مرحله بزرگسالی شود. بعضی کارشناسان معتقدند که در سال آخر جوانان باید وزشکار در اوج باشد که این مورد هم ایده مناسبی است. متاسفانه انتظار خانواده‌ها بسیار بالاست و توقع دارند از بدو شروع تمرینات، فرزندانشان به کسب مقام قهرمانی برسد. وی گفت: معتقدم برای رسیدن به ورزش حرفه‌ای، باید نزدیک به یک سال تمرین مداوم داشت تا بتوان فشار مسابقات را تحمل کرد. سلامتی مهم‌ترین فاکتور در ورزش قهرمانی است و در کنار آن پیشرفت و رسیدن به مقام‌های قهرمانی در اولویت بعدی قرار دارد.

نبود حامی مالی در بخش استعدادیابی

مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری در رابطه به عدم تمایل به مسابقات‌قهرمانی گفت: پیست دوچرخه‌سواری خیلی خوبی داریم، ولی بسیاری از ورزشکاران علاقه‌مند به شرکت در این بخش نیستند. به مقوله استعدادیابی اعتقاد ندارم زیرا زمانی استعدادیابی جوابگو نیاز ما است که یک حامی و پشتیبان مالی قوی در این حوزه کمک کند. هزینه‌های ورزش دوچرخه‌سواری بسیار بالا است و این ورزش با اسکیت روی برف برابری می‌کند و خیلی از خانواده‌ها توان مالی خرید دوچرخه را ندارند.

ورزش‌های دوگانه یا سه گانه

مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری بیان کرد: ورزش سه‌گانه در بین تمامی رشته‌های ورزشی جز سخت‌ترین رشته‌ها است، مدتی به‌عنوان مربی ورزش‌های دوگانه کار کردم که از لحاظ فیزیک بدنی، سیستم بدن تغییر پیدا می‌کند. به‌عقیده من دوچرخه‌سواری که قهرمان است نباید سمت ورزش دوگانه برود و کسی که دوگانه هست نباید به سمت دوچرخه سواری بیاید. تنها کسی می‌تواند به سمت دوچرخه‌سواری بیاید که سه‌گانه را تمرین کرده است. وی گفت: دونده‌ها و اسکیت‌سواران می‌توانند دوچرخه سوار خوبی بشوند، چون قلب‌های قوی دارند. بیشتر قهرمانان دوچرخه سوار در گذشته اسکیت سوار بودند و البته در این‌جا  به علاقه خود ورزشکار بستگی دارد که آیا می‌تواند اسکیت را کنار بگذارد و وارد دنیای دوچرخه سواری بشود یا نه؟

حضور ورزشکاران خراسانی در مسابقات کشوری

سجادی در بخش جوانان استان خراسان رضوی بیان کرد: قول می‌دهم در این گروه بانوان خراسانی به‌کسب مقام قهرمانی برسند. در حال حاضر 9 نفر در بخش جوانان به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنند و تنها مشکل آن‌ها درس و تحصیل است. در کل کشور در بخش جوانان 13 نفر شرکت کردند و 9 نفر از آن‌ها خراسانی هستند.

امکانات مناسب  دوچرخه سواری در استان

در پایان مربی تیم ملی دوچرخه‌سواری گفت: بهترین و مجهزترین امکانات دراستان خراسان رضوی وجود دارد  و پیست 250 متری یکدست و تمیز داریم، حتی تهرانیها آرزوی همچین پیستی را دارند و ورزشکاران آزادانه تمرین می کنند. از لحاظ جاده‌ای مشهد خیلی فعال است و احساس می‌کنم این محدودیت‌ها باعث شده که به این سمت بیایند. در بحث قهرمانی جاده‌های بسیار خوبی است، مانند جاده کمربند سبز را داریم که برای تمرین مناسب است و اگر دوچرخه سوار رعایت کند و با پوششی بروند هیچ ایرادی ندارد.

انتهای خبر/مرجان فرهمند