1

گناباد، رتبه اول غربالگری شنوائی در کشور

رئیس اداره بهزیستی گناباد با بیان اینکه این شهرستان رتبه اول غربالگری شنوائی در کشور را از آن خود دارد، گفت: هم اکنون آمار معلولان شنوائی در این شهرستان به صفر رسیده است.

علی آراسته 21 تیرماه در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی با حضور خبرنگاران در محل اداره بهزیستی گناباد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: طرح غربالگری شنوائی در گناباد از 9 سال قبل آغاز شده و الان سه سال است که در مدرسه استثنائی شهید علویان این شهرستان، دانش آموز دارای معلولیت شنوائی پذیرش نشده؛ همچنین در این طرح کاشت حلزون شنوائی و سمعک نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: برای طرح غربالگری ژنتیک نیز 270 نفر پذیرش شده که از این تعداد 32 نفر جهت انجام آزمایشات و مشاوره‌های مربوط به این طرح به صورت رایگان و یا با کمترین هزینه معرفی گردیده است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد با بیان اینکه بهزیستی به سمت تخصصی شدن پیش رفته است، افزود: 2024 نفر معلول تحت پوشش این اداره که از این تعداد 498 نفر مستمری بگیر هستند.

آراسته با اشاره به خدمات توانبخشی و توانپزشکی به معلولان، تصریح کرد: از دیگر خدمات سازمان بهزیستی پرداخت حق پرستاری به بیماران ضایع نخاعی و همچنین تحویل وسایل بهداشتی و توانبخشی بوده، ضمن اینکه از دیگر خدمات پرداخت کمک‌های غیر مستمر جهت بازتوانی و خودکفائی مددجویان است.

 وضعیت مناسب سازی در شأن معلولان نیست

وی عنوان کرد: وضعیت مناسب‌سازی محیط شهری و معابر عمومی در شأن معلولان، سالمندان و جانبازان نبوده، آن هم در حالی که بحث مناسب سازی برای بسیاری از اقشار جامعه نظیر مادران باردار و… نیز کاربرد دارد.

رئیس اداره بهزیستی گناباد بیان کرد: در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مقرر شده که از محل بودجه ماده 180 اعتباراتی جهت مناسب‌سازی ادارات در نظر گرفته شود، همچنین در بحث مناسب سازی منازل معلولان نیز در سال گذشته 83 میلیون تومان هزینه شده است.

آراسته ادامه داد: جهت شناسایی، پیگیری و رفع مشکلات معلولان ساکن روستاها در قالب برنامه توانبخشی «سی بی آر» و انجام امور فرهنگی بالغ بر 100 میلیون تومان در سال گذشته هزینه شده است.

وی همچنین گفت: در بحث زنان سرپرست خانوار نیز 950 نفر تحت پوشش بهزیستی گناباد هستند که از این تعداد 607 نفر مستمری بگیر بوده که ماهانه بیش از 36 میلیون تومان به آن‌ها پرداخت می‌گردد، ضمن اینکه سال گذشته مبلغ 684 میلیون تومان کمک موردی به آن‌ها پرداخت شده است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد اضافه کرد: ضمن اینکه جهت طرح بیمه زنان سرپرست خانوار نیز برای 303 نفر در گناباد و بجستان مبلغ 268 میلیون تومان در سال گذشته به تأمین اجتماعی پرداخت شده است.

آراسته همچنین به برگزاری برنامه‌های آموزش های آماده‌سازی شغلی، مهارت‌های زندگی، معین الضعفاء و… اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد 23 نفر از زنان تحت پوشش از طرح غربالگری سلامت زنان با هزینه‌های بالغ بر 10 میلیون تومان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برخوردار شده‌اند.

 دادن یک وعده غذای گردم در روستامهدها

وی با بیان اینکه 23 مهد کودک، 13 روستامهد و یک مهد آدینه در گناباد از بهزیستی مجوز دارند، عنوان کرد: در روستامهدها جهت جلوگیری از سوء تغذیه یک وعده غذای گردم داده شده که این غذا در یک آشپزخانه مرکزی با نظارت مرکز بهداشت پخت می‌گردد که در سال گذشته بالغ بر 153 میلیون تومان برای این کار اعتبار جذب شده است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد تأکید کرد: بهزیستی از سه دهک پائین جامعه که توان پرداخت شهریه مهدها را نداشته باشند حمایت کرده و در امسال نیز جهت تجهیز روستامهدها مبلغ 4 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شده است.

وی بیان کرد: تعداد 95 نفر از ایتام در مراکز نگهداری این شهرستان ساکن بوده که سازمان بهزیستی مبلغ 305 میلیون تومان سالانه به این مراکز یارانه پرداخت نموده، همچنین جهت حمایت از 35 نفر از فرزندان که نزد بستگان نگهداری می‌شوند نیز مبلغ 135 میلیون تومان پرداخت شده است.

سازش 22 درصدی زوجین متقاضی طلاق در گناباد

آراسته عنوان کرد: خانواده‎های متقاضی طلاق از طرف دادگستری به اورژانس اجتماعی ارجاع داده می‎شوند و این مرکز نیز آن‎ها را به دو کلینیک مددکاری شهرستان ارجاع می‌دهد و بایستی زوجین حتما پنج جلسه مشاوره را بگذرانند که زوجین در این رابطه 25/22 صدم درصد سازش نموده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی گناباد تصریح کرد: اولویت اول آسیب‌های اجتماعی در گناباد به اعتیاد، طلاق و بیکاری اختصاص یافته که اقداماتی در خصوص پیشگیری توسط این اداره در حال انجام است.

بهزیستی تسهیل گر است نه کارآفرین

وی با بیان اینکه بهزیستی سازمان کارآفرین نبوده بلکه تسهیل گر است، خاطرنشان کرد: سال گذشته این سازمان مبلغ دو میلیارد و 324 میلیون تومان به 134 نفر تسهیلات اشتغال زائی اعطا نموده، ضمن اینکه 95 نفر از طرح بیمه سهم کارفرما، هشت نفر از بیمه خویش فرما و 18 نفر نیز از برنامه ارتقاء کارائی معلولان بهره‌مند شده‌اند.

آراسته گفت: در سال گذشته مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون تومان مشارکت مردمی توسط اداره بهزیستی و مؤسسات خیریه به صورت نقدی و غیرنقدی جذب شده، همچنین در سه ماهه اول سال جاری نیز 138 میلیون تومان توسط بهزیستی و 759 میلیون تومان توسط مؤسسات خیریه و 89 میلیون تومان نیز فطریه و کفاره جذی گردیده است.

رئیس اداره بهزیستی گناباد همچنین افتتاح مرکز سلامت روان، سه مسکن معلولین، کمپ اعتیاد ایثار، دفتر و کارگاه مؤسسه خیریه حضرت زهرا(س) کاخک، برگزاری همایش‌ها و جشن‌های مختلف در سطح شهرستان را از جمله برنامه‌های آن اداره در هفته بهزیستی عنوان کرد.