پرورش مدیران در سطح جهانی
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر لزوم آمادگی برای دوره چهارم انقلاب صنعتی عنوان کرد: در حوزه حاکمیتی باید اسناد بالادستی در این خصوص تهیه شود. در این دوره ضروری است مدیران در سطح جهانی پرورش یابند. مدیریت شبکه های اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل کیانی بختیاری در بیستمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی که با موضوع تولید ملی باکیفیت دستاورد دلبستگی و بالندگی سرمایه های انسانی در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، افزود : اگر این همایش تنها یک هدف داشته باشد، آن هدف شبکه سازی و ارتباط و آموزش ناشی از در جوار نخبگان قرار گرفتن بوده که این همایش به آن دست یافته است.
وی با اشاره به تولید ملی کیفیت باکیفیت که دستاوردی از دلبستگی منابع انسانی است، تصریح کرد: باید برای این منظور منابع انسانی با روندهای توسعه هماهنگ شود. در سال 2011 دبیر مجمع جهانی اقتصاد مساله ای را تحت عنوان انقلاب چهارم صنعتی مطرح کرد و اعلام شد که جهان در آستانه یک تحول عظیم فناورانه قرار گرفته و این تحول به لحاظ دامنه و پیچیدگی و هم به لحاظ تاثیر بر ماهیت انسان اهمیت زیادی دارد.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر در هم آمیزی فناوری های مختلف است. همه این مسایل موجب شده موج جدید فناورانه رخ دهد. انقلاب صنعتی چهارم تغییراتی در روش های مدیریتی نیز به همراه داشته است. امروز در این مبحث اینترنت اشیا مطرح می شود که پیش بینی می شود تا سال 2020، 300 میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد و همه کشورها دنبال نقش آفرینی در این بازار هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به دستاوردهای انقلاب چهارم صنعتی عنوان کرد: به عنوان نمونه امروز چاپ سه بعدی فرایندهای تولید را بسیار کوتاه کرده است. پیش بینی می شود تا سال 2040 با کارگذاری تراشه های نانو در مغز انسان فرایند آلزایمر از بین خواهد رفت و قدرت جستجو به آن داده می شود.
کیانی بختیاری با بیان اینکه ماحصل همه این ابزارها شهرها، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و بهداشت و درمان هوشمند است، تصریح کرد: کشورها بعد از مطرح شدن انقلاب صنعتی چهارم استراتژی برای این منظور تدوین کرده اند. امریکایی ها در سال 2014 این سند را تدوین کردند و متولی آن موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی آن هاست. چین نیز سندی برای این منظور تدوین داشته است. به همین منوال سایر کشورها نیز در این مسیر گام برداشتند.
وی اضافه کرد: اقدام دیگر کشورها سنجش میزان آمادگی بنگاه ها برای حرکت در مسیر انقلاب صنعتی چهارم است. در نهایت هم سرمایه گذاری در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. پیش بینی می شود در این زمینه چیزی حدود 1000 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی آیا نظام یادهی و یادگیری باید خود را با عصر انقلاب صنعتی هماهنگ کند؟ می توان سه دوره آموزشی برای بشر را برشمرد. دوره مربوط به نخست آموزش نخبگان بود. دوره بعدی دوره آموزش انبوه است که مخاطب گسترده تر شد. دوره کنونی نیز دوره پس از انبوه نامگذاری شده و آموزش برای همگان است و هیچ محدودیتی ندارد. امروز رشته های دانشگاهی چندرشته ای و بین رشته ای شده است و بسیاری از دانشمندان در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز خبره خواهد بود.
کیانی بختیاری با اشاره به نسل های مختلف دانشگاهی و نسل دانشگاه های این دوره از انقلاب صنعتی عنوان کرد: نسل دانشگاه بعدی دانشگاه کاربردی و مسئولیت پذیر است که نقش های اجتماعی قوی تری نسبت به گذشته دارد. در انقلاب صنعتی چهارم تمام تحقیقات بر مبنای فشار تکنولوژیکی است. در این دوره آموزش برای عمر طولانی صورت می گیرد.
وی با اشاره به وضعیت مشاغل در انقلاب صنعتی چهارم بیان کرد: فراوانی گروه های شغلی در این دوره نرم افزار، برنامه نویسی، وب، مارکتینگ، تولید محتوا و… است. ابزار و روش های مدیریت این دوره هم هوش مصنوعی، جمع سپاری و… است. همچنین شایستگی های این دوره این است که ربات ها نیاز به تحلیل دارند که این وظیفه باید بر عهده انسان ها باشد. در این دوره لایه ها باید کنار رفته و گروه ها جایگزین آن شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: در عرصه یاددهی و یادگیری دو رویکرد در این مورد وجود دارد؛ یک دیدگاه اذعان دارد که به این سرعت توسعه فناوری نخواهیم رسید اما باید توجه داشت در این زمینه شاید در برخی موضوعات فاصله داشته باشیم ولی این در همه زمینه ها نیست. محتوای ما سنتی است که باید به روز شود و آموزش ها باید به سمت مدیریت و آموزش شبکه ها باشد. در حوزه حاکمیتی نیز باید اسناد بالادست در این خصوص تهیه شود. در این دوره ضروری است مدیران در سطح جهانی پرورش یابند. مدیریت شبکه های اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد.
بزرگترین چالش پیشرو؛ رهبری منابع انسانی
در ادامه این همایش، رئیس بیستمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی گفت: براساس تحقیقی که توسط انجمن مدیریت منابع انسانی امریکا انجام شده، بزرگترین چالش های منابع انسانی برای 10 سال آینده رهبری، توسعه فرهنگ مشارکت، توسعه مهارت های ارتباطی، ترغیب به مسئولیت پذیری واقعی و به انسانیت و هوش آن بها دادن است.
احمد بذلی با اشاره به تحقیقی که توسط موسسه گالوپ انجام شده افزود: 30 درصد از کارکنان امریکایی دلبسته به کار هستند؛ 50 درصد کمتر دلبسته بوده و 20 درصد اصلا دلبستگی به کار ندارند. در واقع کسی که به کار خویش دلبسته است، اشتیاق بالایی داشته و فردی مولد است اما کسانی که منفک هستند، با قلب خویش کار نمی کنند و از شرایط ناراضی است و این را به سازمان و مشتریان منتقل می کند.
وی ادامه داد: نکته اصلی این تحقیق این است که دلیل اصلی بالا بودن میزان منفک بودن کارکنان از یک سازمان، رهبری ضعیف است. بزرگترین چالش مدیران نیز این است که فاصله بین استعدادهای کشف شده و نهفته را پر کنند.
بذلی با اشاره به اینکه دلبستگی و بالندگی نیازمند سازمان کارآفرین است، گفت: در واقع سازمان ها باید به سمت نوآوری، ایجاد کسب و کار جدید و تجدید استراتژیک گام بردارند. هر سازمانی باید سعی کند از این طریق یادگیری را شکل دهد. توسعه کارآفرینی نیازمند رویکردی هوشمندانه از نظام مدیریت است. باید محیطی ایجاد شود که توسعه سرمایه اجتماعی در آن ارتقا یابد. در واقع باید ساختار سازمانی طراحی شود که در آن از یادگیری حمایت شود.
رئیس بیستمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی اضافه کرد: همچنین تحقیقی توسط انجمن مدیریت منابع انسانی امریکا انجام شده که بر مبنای آن بزرگترین چالش های منابع انسانی برای 10 سال آینده رهبری، توسعه فرهنگ مشارکت، توسعه مهارت های ارتباطی، ترغیب به مسئولیت پذیری واقعی و به انسانیت و هوش آن بها دادن است.
انتهای خبر/