1

مجموع میزان آب در خراسان رضوی 4 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه مجموع میزان آب در این استان، 4 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است؛ گفت: متاسفانه مصرف آب به‌اندازه نبوده و بیش از این میزان آب است!

محمد علایی با بیان اینکه آب، امروز وضعیت خوبی در کشور و استان ندارد؛ گفت: ما جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان هستیم، میانگین بارش در خراسان رضوی، حدود یک سوم بارش جهانی است و نیاکان ما 8 هزار سال با خرد و دانش در این سرزمین کم آب زندگی کرده‌اند، ولی ما 60 سال است که اندازه نگه نداشته‌ایم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه خشکسالی کم‌سابقه‌ در این استان، شرایط را بدتر کرده است؛ افزود: درست است که  خراسان رضوی دچار کم‌آبی شده، اما اگر آب را آن‌گونه که خداوند و بزرگان دین سفارش کرده‌اند، مصرف کنیم هیچ مشکلی در این بخش ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دین ما دینی است که خدا بر کامل بودنش شهادت داده و دستورالعمل‌های بسیار درستی برای مصرف منابع آبی دارد؛ ادامه داد: با اینکه مسلمان هستیم و در اسلام اسراف حرام است، همچنین، به‌فرمایش بسیاری از بزرگان، اسراف از گناهان کبیره بوده، ولی ما در مصرف آب از پرمصرف‌ترین مردم جهان هستیم.

علایی با اشاره به‌منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاهش 10 درصدی مصرف آب در کشاوزی همه مشکلات آبی ما را رفع می‌کند؛ اظهار کرد: در حال حاضر، مجموع  میزان آب در خراسان رضوی 4 میلیارد و 450 میلیون متر مکعب است، اما ما اندازه نگه نداشته و بیش از ذخائر آبی این استان استفاده می‌کنیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امسال دولت با طرحی که به‌نام «سازگاری با کم‌آبی» تهیه کرده است، در همه حوزه‌ها مانند کشاورزی و صنعت آب شرب کمتری مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: نمی‌گویم مصرف را کم کنیم، بحث این است که اصراف نکنیم زیرا اگر به جا مصرف کنیم هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

علایی با بیان اینکه دولت مصمم است که صرفه‌جویی را از خود شروع کند؛ ادامه داد: کارگروه سازگاری با کم‌آبی توسط استاندار و معاون وی شکل گرفته که طبق آن، در هر حوزه‌ای و در هر شهرستانی منابع و مصارف تعیین شده، همچنین، برای عبور از این خشکسالی کم‌سابقه برنامه مدونی تهیه شده که به‌زودی آن را عملیاتی می‌کنیم.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در جهان به‌ازای مصرف یک متر مکعب آب، 2.5 کیلوگرم ماده خشک تولید می‌کنند، کشورهای پیشرفته در این خصوص به 3.5کیلوگرم هم رسیده‌اند، ما در ایران تا قبل دولت یازدهم حدود 800 گرم ماده خشک، یعنی کمتر یک سوم جهان تولید می‌کردیم، اخیرا به‌یک کیلوگرم رسیده‌ایم، اما باز هم تا 2.5 کیلوگرم فاصله داریم.

وی افزود: 30 درصد محصولات کشاورزی ما به‌دلایل مختلف به‌ضایعات تبدیل می‌شود که این 30 درصد یعنی غذای 15 میلیون نفر و 24 میلیون متر مکعب آب در کشور، در حوزه شهری و روستایی هم میزان هدر رفت آب زیاد است.

علایی با تاکید بر اینکه موضوع آب مسئله دولت و سه قوه به‌تنهایی نیست، بلکه مسئله تک‌تک مردم است بیان کرد: استدعایی که ما از بزرگان، مراجع معظم، ائمه جماعات و روحانیت داریم، این است که قبح و گناه بودن اصراف آب را بیشتر برای مردم تبیین کنند.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ما با اقداماتی بسیار ساده می‌توانیم مصرف آب را بهینه کنیم؛ اظهار کرد: برای مثال کولر آبی، اندازه 2 نفر آب مصرف می‌کند که با ساخت یک سایه‌بان مصرفش یک سوم می‌شود، از طرفی در خراسان رضوی، حدود 76 هزار هکتار در سه دشت مشهد_ چناران، نیشابور و فریمان _ تربت‌جام، مزارع صیفی و جالیز وجود دارد که به‌ازای هر هکتار از آن،  13 هزار متر مکعب آب در سال مصرف می‌شود.

وی بیان کرد:  اگر تولیدمان را ثابت نگه داریم و همان میزان تولید را در فضای سربسته و گلخانه‌ای انجام دهیم، همان میزان تولید را در 7 هزار و  800 هکتار زمین با حدود 80 میلیون متر مکعب مصرف را داریم، یعنی 900 میلیون متر مکعب در سال از مصرف کم می‌شود.

انتهای خبر/