1

شاخ به شاخ قانون با آمریکایی ها

حیات وحش ایران اگرچه نسبت به گذشته ضعیف و کم جان شده است اما بقول معروف شیر زخمی بازهم یک شیر است. نقاط مختلف ایران پر است از تنوع جانورانی که نظیرشان در سایر دنیا کم است یا اصلا نیست و جان می دهد با یک دو لول جگرشان به پوستشان بدوزی؛ اصلا هم مهم نیست این سرزمین گونه های بومی درحال انقراض دارد و تعداد زیادی محیط بان جانشان را خرج این محیط زیست کردند و بعضی هایشان هم بخاطر درگیری با قاچاقچیان زیر تیغ، نفس های آخرشان را می کشند.

همین چندوقت پیش بود که سرو کله آمریکایی ها در شکارگاه های نیشابور پیدا شد و با 70 میلیون تومان که به پول خودشان فقط 8هزار دلار می شود. این را هم درنظر داشته باشید که براساس قانون حداقل دستمزد در آمریکا هر ساعت 10 دلار است؛ البته این قانون در سال 92 به تصویب رسیده است و آن زمان دلار 2950 تومان قیمت داشت نه 8هزار تومان.

ظاهرا این شکارچیان بعداز زدن یکی دو قوچ اوریال، هوس شکار در کاشمر به سرشان زده بود که به دیوار سفت قانون خوردند و شاخشان به شاخ قانون گیر کرده است.

اما درد بزرگتر این است که بالاترین مقام محیط زیستی کشور بگوید قوچ های نر آب زیاد می خورند و شکارشان مشکلی ندارد.

جلوگیری از ورود آمریکایی‌ها به کاشمر

دادستان کاشمر در خصوص ورود اتباع آمریکایی و صدور مجوزهای شکاری که در بسیاری از شهرهای کشور صادر و انجام شده بود، گفت: به رغم اینکه برای کاشمر هم این مجوز صادر شده بود اما جلوی آن گرفته شد.

غلامرضا طالعی با بیان اینکه دستور داده شد که آمریکایی‌ها حق ندارند به این منطقه بیایند، افزود: با اختیارات قانونی که داشتیم از ورود این افراد جهت شکار به منطقه جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه برای کاشمر جهت شکار پنج راس قوچ توسط دو نفر از اتباع آمریکایی مجوز صادر شده بود، بیان کرد: به خاطر رعایت برخی از مسائل طی نامه‌ای از محیط زیست خواسته شد از این اقدام پیشگیری کرده و اعلام کردیم که حق ورود اتباع آمریکایی به این شهرستان وجود ندارد.

طالعی بیان کرد: جای سوال است که وقتی آمریکا در سطح بین المللی دشمنی خود را به طور علنی اعلام می‌کند و تاکید براین مطلب دارد و اقدام هم می‌کند چرا باید اتباع آمریکایی به دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور آمده و این اقدام را انجام دهند.

شکار، یکی از عوامل انقراض گونه‌های جانوری

در همین خصوص رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر در بازدید از منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی از قوچ و میش اوریال به عنوان یکی از مهمترین گونه‌های جانوری منطقه نام برد و افزود: این جانوران حمایت شده هستند و تاکنون برای حفاظت و جلوگیری از شکار قوچ و میش تلاش‌های بسیاری شده است.

مهدی جمعه‌پور از منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی یکی از زیستگاه‌های منحصر به فرد گونه قوچ و میش اوریال در استان و حتی کشور نام برد و گفت: به خاطر شکار قوچ و میش افراد بسیاری از نقاط مختلف کشور به این منطقه می‌آیند.

وی ظرفیت تنوع زیستی منطقه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: گروهی که اخیرأ دستگیر شده‌اند در فاصله 6 کیلومتر شهر شکار می‌کردند که این نشان می‌دهد وضعیت تنوع زیستی به گونه‌ای است که در تپه ماهورهای اطراف شهر هم این گونه جانوری پیدا می‌شوند.

جمعه پور شکار را یکی از عوامل در روند انقراض گونه‌های جانوری دانست و بیان کرد: در حال حاضر عوامل متعددی از جمله خشکسالی، تغییر اقلیم، کم آبی، نابودی زیستگاه‌ها و شکار در انقراض گونه‌های جانوری دخیل هستند.

وی با بیان اینکه شکارهای غیر مجاز در منطقه شکار ممنوع کوهسرخ و کاشمر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: متاسفانه هر شکارچی غریبه‌ای که به این منطقه می‌آید عامل اصلی آن افراد بومی هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر بیان کرد: در بین شکارچیان افراد مختلفو از همه نوع قشری هستند که برخی از آن‌ها هیچ گونه مشکل مالی نداشته و فقط برای تفریح به این منطقه می آیند و به شکار می‌پردازند.

وی با اعلام اینکه برخی هم از طریق شکار به سودجویی می‌پردازند، بیان کرد: چون این افراد می‌بینند گوشت رایگان است با سودجویی و خلاف می خواهند آن را به دست بیاورند.

جمعه پور با بیان اینکه اغلب شکارچیان با اسلحه به شکار حیواناتی چون قوچ و میش می پردازند، گفت: برای پرندگان به خصوص پرندگان زینتی اقدام به زنده گیری می‌کنند.

فضا سازی سیاسی در زمینه دادن مجوز شکار به 2 تبعه آمریکایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در موضوع دادن اجازه شکار به 2 تبعه آمریکایی در نیشابور چنان فضاسازی شد که گویی بخشی از فضای کشور به آمریکائیها فروخته شده در حالی که صدور این مجوزها یک کار مرسوم بوده است.

محمدرحیم نوروزیان گفت: تا سال 1386و قبل از دولت تدبیر و امید 14 مجوز شکار برای اتباع آمریکایی به طور عمده در منطقه نیشابور صادر شد، چرا در آن زمان صدای کسی درنیامد؟

وی افزود: اداره حفاظت محیط زیست، جمعیت وحوش شکارگاههای خود را می سنجد و اگر تعداد یک گونه زیادتر از حد طبیعی شده باشد مجوز شکار تعداد مشخصی از آن گونه به شکارچیان داخلی یا خارجی داده می شود.

نوروزیان اظهار کرد: از این 2 تبعه آمریکا نیز 17 هزار دلار بابت این شکارها گرفته شده که برای کشور درآمدزایی داشته است و علاوه بر آن آنها برای مترجم و راهنما هم در کشور هزینه کرده اند.

وی گفت: مجوز شکار در منطقه فقط برای اتباع آمریکایی صادر نشده بلکه اتباع فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، کانادا، مجارستان، مکزیک، نروژ و اسپانیا هم در این منطقه مجوز شکار داشته اند ولی مسئله چنان مطرح شد که گویی به منافع ملی بی توجهی شده است.

وی افزود: اینها تبلیغات سیاسی است.

شکار در فصل مناسب

مدیر موسسه زیست محیطی زاد سرو ترشیز گفت: موضوع شکار و شکارچی همیشه وجود داشته و خواهد داشت فقط باید کنترل شده، در فصل مناسب خود، با مجوز و نظارت اداره حفاظت محیط زیست باشد.

فهیمه رئیس‌زاده اظهار کرد: در خصوص مجوزهایی که طی چند هفته گذشته توسط اداره کل حفاظت محیط برای شکار چند رأس قوچ و میش اوریال توسط شکارچیان آمریکایی در منطقه صادر شده به دادستان شکایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه فعالان محیط زیست خواستار لغو مجوزهای صادر شده هستند، بیان کرد: اکنون در فصل شیردهی و نگهداری بره های قوچ و میش اوریال هستیم.

مدیر موسسه زیست محیطی زاد سرو ترشیز با اشاره به اینکه مجوزهای شکار در بدترین فصل سال صادر شده است، اظهار کرد: اکنون در  بی آبی، خشکسالی و سایر بحران های منطقه قرار داریم.

وی همچنین با اعلام اینکه مبلغ 5 میلیون تومانی که اداره کل محیط زیست از این شکارچیان برای صدور مجوز شکار در منطقه گرفته است به اندازه همان مبلغی بوده که از شکارچیان بومی می گیرند، عنوان کرد: از 70 میلیون تومانی که از شکارچیان گرفته اند تاکنون فقط یک میلیون تومان به حساب واریز شده است.

رئیس‌زاده بیان کرد: افرادی که دارای مجوز شکار هستند و سالیانه مبلغی را در این خصوص هزینه می کنند تا در فصل مناسب مجوز شکار برایشان صادر شود به این موضوع معترض شده اند که اگر این امکان وجود دارد چرا برای ما در این فصل مجوز صادر نمی شود.

وی گفت: صدور این مجوزها توسط محیط زیست در فصل گرما و خشکسالی که مدام از مردم می خواهیم نذر طبیعت کنند یک اقدام غیر اصولی و غیر اخلاقی بوده است.
انتهای خبر