1

سال سختی از نظر وضعیت آبی پیش روست

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت : سال سختی از نظر آبی پیش رو داریم که باید همه مردم کمربندها را بسته در مدیریت بهینه آب نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند.

محمد علایی در توصیف شرایط آبی استان افزود : قابل قبول نیست در شرایط بحران کنونی 2 برابر میانگین جهان آب مصرف کنیم

وی با اشاره به کاهش 45 درصدی منابع آب سطحی در استان عنوان کرد : با یکی از کم سابقه ترین خشکسالی های اخیر روبرو هستیم ودر حال حاضر فقط 22 درصد از ظرفیت سدها پر است و در این شرایط بحرانی به لحاظ اخلاقی، دینی و انسانی قابل قبول نیست 2 برابر میانگین جهان آب مصرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی شهروندان از بد مصرف کردن آب پرهیز کنند، افزود : بحران آب به میزانی است که اگر آن را مدیریت نکنیم، او ما را با نابودی شهرها و روستاهایمان مدیریت خواهد کرد.

این مسئول افزود : سرانه مصرف آب استان در بخش کشاورزی 86 درصد، بخش شرب و بهداشت 7 درصد و بخش صنعت و خدمات نیز حدود 7 درصد است که در هر سه بخش این میزان مصرف بالاست در عین آنکه سرانه مصرف آب شرب و بهداشت در شهر مشهد به طور میانگین 180 تا 200 لیتر در شبانه روز است در حالیکه متوسط سرانه مصرف جهان 150 و گاه تا100 لیتر نیز مدیریت شده است.

وی افزود: بارش امسال نسبت به سال گذشته 28 درصد و نسبت به میانگین دوره ای 35 درصد کاهش یافته است و با این میزان بارش و شرایط کنونی، احتمال است  سد دوستی سال آینده از مدار مصرف خارج شود .

وی با بیان اینکه برای این امر نیازمند راه های جایگزین جهت تامین آب شرب هستیم، اظهار کرد : کارگروه سازگاری با کم آبی این راستا در استان فعال شده است .

علایی گفت : سازگاری با کم آبی به ما یادآوری می کند تا چگونه همانند نیاکان خود از منابع محدود آب بهره بگیریم و این کارگروه در راستای سازگاری با کم آبی تا کنون برنامه هایی مصوب کرده است که از جمله آنها جداسازی آب شرب و بهداشت از فضای سبز شهری و کاهش هدررفت آب در شبکه های تولید، انتقال و توزیع آب است.

وی با اشاره به وضعیت مصرف آب کشاورزی در سه دشت بحرانی و اصلی خراسان رضوی گفت: در دشت های چناران-مشهد، نیشابور-فریمان و تربت جام 76 هزار هکتار جالیز و سبزی کشت می شود؛ که میانگین مصرف آب در این اراضی 950 میلیون متر مکعب می باشد.

علایی گفت: طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی با استفاده از کشت گلخانه ای بدون کاهش تولید و درآمد کشاورزان میزان آب مصرفی به 76 میلیون متر مکعب کاهش می یابد و این به معنی کاهش 12 برابری مصرف آب است؛ همچنین مساحت اراضی زیر کشت نیز با کاهش به یک دهم به سطح 7600 هکتار می رسد؛ که هزینه این کاهش مصرف را دولت و یا بخش صنعت تامین خواهد کرد.

 

انتهای خبر/