1

جوانان؛ قشر فعال و نسل پویای جامعه

نقد و بررسی کتاب «جوانان و نیازهای امروز»  در چهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «جوانان و نیازهای امروز» در محل سالن شورای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با حضور دکتر احمد فولادیان مدیرگروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علی بنی‌اسدی مدرس دانشگاه و مشاور خانواده به‌عنوان نویسندگان کتاب، مسعود سنجرانی مسئول گروه دین و فرهنگ اسلامی انتشارات به‌نشر و اصحاب رسانه برگزار شد.

نگاهی نو به موقعیت‌های جوانان

دکتر علی بنی اسدی مدرس دانشگاه و مشاور خانواده در نشست نقد و بررسی کتاب «جوانان و نیازهای امروز» عنوان کرد: در طی این سال‌ها نشست‌ها و جلساتی با توجه به مقوله نوجوان و جوان برگزار و از نظر روان‌شناختی به آن‌ها پرداخته شده است و امروزه شاهد نتایج این اقدامات در محافل مختلف از جمله دانشگاه‌ها و مدارس هستیم. وی افزود: هر فردی با هر نگاه و دیدگاهی بنا به سلایق خود می‌تواند این مباحث را مورد نقد و بررسی قرار دهد و به‌طبع برگزاری چنین محافلی می‌تواند کمک کننده باشد.

یکی از نویسندگان کتاب «جوانان و نیازهای امروز» بیان کرد: ما دست به‌قلم هستیم وگفته‌ها را بیان می‌کنیم اما اگر ما را دعوت به‌اجرا کنند و امکاناتی را هم در اختیار ما قرار دهند شاید بتوانیم با نگاه‌های علمی موقعیت‌های اجرایی را هم ایجاد کنیم. وی ادامه داد: اکنون در فرهنگ‌سراهای مربوط به خانواده، بنده به همراه دکتر احمد فولادیان مباحث مربوط به جوانان و نوجوانان و نکته‌های اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

مدرس دانشگاه و مشاوره خانواده اظهار کرد: حاصل این تلاش‌ها برگزاری کارگاه‌های مهارتی و موقعیت‌های مختلف در فضای پژوهش و تحقیق است. ما در این کتاب دسته‌بندی بسیاری از اطلاعاتی را که می‌تواند برای جامعه جوان متناسب باشد آورده‌ایم، همچنین سعی کردیم از نگاه‌های تحلیلی، امروزی و مباحث روان‌شناسی نیز استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: ما در قالب این کتاب 6 فصل را طراحی کردیم که به نیازهای بالندگی و رشد جوانان می‌پردازد و به آن‌ها پاسخ مثبت می‌دهد. توجه آکادمیک به مباحث مربوط به جوانان نیازمند توجه ویژه مسئولین است و باید از مناظر و موقعیت‌های خاص به آن پرداخته شود.

بنی اسدی عنوان کرد: قطعا مسائلی را در این کتاب مورد توجه قرار داده‌ایم که همه آن‌ها نیازهای امروز جوانان است. خانواده‌ها مشکلاتی را مطرح می‌کنند که به‌ظاهر حاد نیستند اما این مسائل در نهایت به روحیه بی‌تفاوتی و بحران‌زدایی ختم می‌شود. وی گفت: خاصیت و نگاه‌های چنین نوشتاری می‌تواند یک تلنگرباشد. یعنی این اطلاعات در این کتاب برای شخص خواننده غریبانه نیست اما مقصود از این نگاه‌ها اندیشه‌های دقیق‌تر با مقوله‌های جامعه شناختی و روان‌شناختی است.

تناسب با نیاز روز جامعه

دکتر احمد فولادیان استاد جامعه‌شناسی خانواده درباره کتاب‌های حوزه نوجوان و جوانان اظهار کرد: حدود ۱۵ سال در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد مدرس دروس مسائل نوجوانان و جوانان بوده‌ام و معتقدم بسیاری از کتاب‌هایی که در حوزه نوجوانان و جوانان نوشته شده، اغلب از یک دید تک‌بعدی بوده است. وی ادامه داد: بنابراین من و دکتر بنی‌اسدی تصمیم گرفتیم که دو وجه جامعه‌شناسی و روان‌‌شناسی را مد نظر قرار دهیم و حاصل کار کتاب «مسائل جوانان و نوجوانان» شد و براساس آن، «جوانان و نیازهای امروز» نوشته شد.

فولادیان افزود: این کتاب در حوزه نوجوانان و جوانان، به مسائل، مشکلات و ماهیت آن‌ها و نیز راهکارهای عملی وکاربردی می‌پردازد که البته هنوز پرداختن به حوزه جوانان کار و تلاش بسیاری می‌طلبد و باید به آن اهمیت داد. این نویسنده و استاد جامعه‌شناسی خانواده ادامه داد: در زیرفصل این کتاب، ۱۰ کتاب نوشته شده که از این تعداد، سه کتاب با همکاری به‌نشر به چاپ رسیده‌است و تلاش شده این موضوعات را هم به‌صورت آکادمیک و نیز با راهکارهای عملی مورد بحث قرار دهیم تا مخاطب عام بتواند از آن استفاده کند.

استاد جامعه‌شناسی خانواده عنوان کرد: در کتاب «جوانان و نیازهای امروز» به نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی پرداختیم که البته تمام این‌ها درهم‌تنیده است و نمی‌توان یکی از آن‌ها را کنار گذاشت و غفلت از برخی از نیازها، دیگر نیازها را به نوعی دچار مشکل خواهد کرد. وی اضافه کرد: این کتاب شامل ۶ فصل و هرکدام چهار زیرفصل است،گرچه این نیازها می‌تواند متعددتر، متنوع‌تر و با ابعاد مختلف باشد، ولی آنچه در سال چاپ کتاب، یعنی ۱۳۹۵ بیشتر برآن تاکید کردیم، همان است که در این مجموعه کتاب آورده‌ایم. به این صورت که هریک از آن‌ها هم به لحاظ روان‌شناختی و نیز جامعه‌شناختی تعریف و در کنار آن یک راهکار عملی ارائه شده است.

فولادی تصریح کرد: در مجموع، این کتاب به‌شکلی روان نوشته شده تا مخاطب با هر سلیقه‌ای بتواند آن را مطالعه کرده، نظر بدهد و ارتباط برقرار کند. همچنین  سعی کردیم این نیازها را به‌صورت ملموس و عینی و متناسب با نیاز روز جامعه بیان کنیم تا جوانان بتوانند خود را در این قالب‌ها ببینند.

تغییر و تحول در نوع نگرش

مسعود سنجرانی مسئول گروه دین و فرهنگ اسلامی انتشارات اظهار کرد: برخی حوزه‌ها از ابتدای تاسیس به‌نشر اهمیت زیادی برای آن داشت و البته ما تنها نباید به‌عنوان انتشارات صرفا اسلامی و حوزوی شناخته شویم،به این دلیل که رسالت به‌نشر در اساسنامه، از ابتدا درنظر گرفتن مخاطب عام بوده است. وی افزود: اما تا ابتدای دهه ۹۰، یک نگاه کاملا آکادمیک بر به‌نشر حاکم وگستره موضوعی متنوع بود و نوعی آشفتگی موضوعی در آن دیده می‌شد.

مسئول گروه دین و فرهنگ اسلامی انتشارات به‌نشر ادامه داد: همچنین تا این زمان، کتاب‌های روان‌شناسی به‌نشر نیز نوعی نگاه آکادمیک داشتند و بیشتر به‌صورت ترجمه کتب دیگر بوده‌ است، بنابراین می‌توان گفت تا اواخر دهه هشتاد، به‌نشر یک انتشارات اثرپذیر بود. اما با توجه به تحولات اجتماعی صورت‌گرفته، به‌نشر به این نتیجه رسید که نمی‌تواند با این شیوه جوابگوی مباحث و نیازهای روز جامعه باشد. وی تصریح کرد: یکی از این مباحث، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و به‌ویژه حوزه نسل جوان است و بنابراین، شروع به سفارش در این حوزه کردیم و باتوجه به سوابق اساتید این حوزه، مطابق با شیوه‌نامه‌ای که خود در نظر گرفتیم، از ایشان طلب کار و همکاری کردیم.

سنجرانی عنوان کرد: کتاب «جوانان و نیازهای امروز» در کنار دو اثر دیگر، «دانستنی‌های بلوغ نوجوانان» و «نوجوانان و جوانان در پیچ‌وخم‌های بحران»که از یک مجموعه است، تکمیل می‌شود و قابل نقد است. وی خاطرنشان کرد: نگاه بین رشته‌ای در موضوعات مختلف همانند کاری که اساتید و نویسندگان کتاب «جوانان و نیازهای امروز» انجام دادند، بسیار راهگشا است و خوشبختانه این عزیزان توانستند از عهده آن برآیند.

مسئول گروه دین و فرهنگ اسلامی انتشارات آستان قدس رضوی بیان کرد: این مجموعه کتاب‌های سه‌گانه، از سال ۹۵ تا به‌حال، به چاپ دوم رسیده و به هیچ وجه فروش سازمانی نداشته، ضمن این که با توجه به وضعیت بازار نشر امروز، کتابی که به تیراژ ۳۰۰۰ عدد برسد، توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند.

سنجرانی ضمن بیان این‌که این جلسه نقد کتاب، دومین جلسه با اصحاب رسانه است، پیرامون ارزیابی کتب گفت: ما علاوه‌بر ارزیابی داخلی انتشارات، یک یا دو ارزیابی بیرونی هم در مشهد، تهران و دیگر شهرستان‌ها داریم که توسط متخصصین موضوع انجام می‌شود. وی در تکمیل سخنان خود افزود: امیدوارم نه‌تنها برای این کتاب، بلکه درمورد کتب دیگر به‌نشر نیز این جلسات نقد صورت گیرد، ضمن این که به‌نشر به‌طور کلی آماده شنیدن نظرات است تا در این تعامل و همکاری بتواند رشد داشته باشد.

انتهای خبر/مرجان فرهمند