1

ایروبیک در زنان 

خانم‌ها تصور می‌کنند اگر با دستگاه، تمرین بدنسازی کنند، بدن آن‌ها عضلانی می‌شود. در این رابطه باید گفت :میزان عضلانی شدن در مردان و زنان با این روش، متفاوت نشان می‌دهد. چون هورمون خانم‌ها به علت اختلاف هورمونی با آقایان، به این تمرینات واکنش نشان می‌دهد. چون هورمون تستوسترون نقش تعیین کننده در تقویت و بهبود حجم عضلانی دارد و در زنان مقدار این هورمون کم است، در نتیجه تمرینات با وزنه موجب عضلانی شدن آن‌ها نمی‌شود.

خانم‌ها می‌توانند با برنامه‌ی خاص ایروبیک، عضلات خود را سفت‌تر کنند و تمرینات بدنسازی را قبل از رسیدن به سن سالمندی به منظور کاهش عوارض پیری انجام دهند، زیرا که تمرینات قدرتی بهترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوان و… می‌باشد.

مدت زمان مناسب برای انجام تمرینات ایروبیک

این‌که چه مدت زمانی را برای انجام تمرینات ایروبیک باید اختصاص دهید، بیشتر از همه بستگی به هدف، جدول برنامه‌ریزی و شرایط فیزیکی شما دارد. اما زمان 10تا 60 دقیقه قابل قبول به نظر می‌رسد. اگر هدف شما کاهش وزن اضافی بدنتان باشد و در شرایط بدنی مساعد هم باشید، می‌توانید مدت بیشتری هم ورزش کنید.

شاید در این صورت چیزی در حدود 30،40و یا 60دقیقه هم به شما توصیه شود. تحقیقات اخیر نشان داده که سطح آمادگی بدنی حتی با تمرینات کوتاه مدت، روزی 2 یا 3 بار و حداقل 5 روز در هفته انجام شوند.

به طور کلی برای ایجاد امادگی جسمانی، حفظ سلامتی و تناسب اندام، جدول زمان بندی 30دقیقه‌ای توصیه می‌شود. در این مدت زمان، فرد به خوبی می‌تواند ایروبیک بهره‌مند شود بدون این که خستگی چندانی تحمل کند.

آشنایی با ورزش ایروبیک و فواید آن

ورزش آیروبیک، ورزش و فعالیتی است که بتواند تپش قلب فرد را افزایش دهد. ورزش ایروبیک، دستگاه تنفسی و قلب را قوی می‌کند. بسته به قدرت بدنی، هر شخص می‌تواند مدت طولانی‌تر و تمرینات سنگین‌تری انجام دهد تا سریع‌تر به وضعیت مطلوب برسد.

نمونه هایی از ورزش آیروبیک

پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، کوهنوردی، اسکی در مناطق کوهستانی، اسکیت و تنیس.

باید به این مساله توجه کرد که که تمرینات ایروبیک می‌بایست در قالب خاص خود انجام شوند که البته به هدف و شرایط جسمی فرد، سوابق بیماری و وضعیت جسمانی او نیز بستگی دارد.

در موارد زیر باید احتیاط کنید:

فعالیت‌های ورزشی زیادی انجام می‌دهید، اضافه وزن دارید، سابقه مصدومیت‌های طولانی دارید یا در حال حاضر از مشکلاتی در نواحی پا، مچ پا، زانو، مفصل ران یا کمر رنج می‌برید.

شما می‌بایست شیوه صحیح و درست را از مربیان ایروبیک یا فیزیولوژیست‌ها بیاموزید.

ادامه دارد…

 

انتهای گزارش/وحید داودی