1

انعقاد تفاهم‌نامه مرمت هشت بنای تاریخی شاخص رشتخوار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار گفت: تفاهم نامه مرمت هشت بنای تاریخی شاخص با مشارکت ارگان‌های مختلف این شهرستان منعقد شد.

کاظم کامیاب با تاکید بر این این موضوع اظهار کرد: طبق جلساتی که این اداره مربوطه با دهیاری‌ها، اداره اوقاف و شهرداری داشت منجر به انعقاد تفاهم نامه‌ای شد، براساس این تفاهم نامه مقرر شد که مرمت و بازسازی هشت بنای تاریخی را که جزء آثار شاخص و همچنین آثاری که به ثبت ملی رسیده‌اند را انجام دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه یکی از این بناهای مهم حمام تاریخی عیسی خان است که با مشارکت ارگان‌های ذکر شده مرمت آن به اتمام رسید و بناهای دیگری هم هستند که در حال برنامه‎ریزی هستیم تا مرمت آن‌ها را هم به صورت مشارکتی انجام دهیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار گفت: بنای دیگری که مرمت آن نیز آغاز شده و بخش مرمت و بازسازی آن نیز با مشارکت این ارگان‌ها را داریم پیگیری می‌کنیم که در فهرست آثار ملی ثبت شوند. بناهای دیگری هم در اولویت هستند و در طی ماه نیز مرمت آن‌ها را آغاز خواهیم کرد.

کامیاب خاطرنشان کرد: بناهای دیگری که تصمیم داریم آن‌ها را نیز مرمت کنیم می‌توان به آب انبار دو قلو این شهرستان که در مرکزشهر واقع شده است، قلعه تاریخی کریم آباد، آب انبار بزرگ مرکزی شهر جنگل، سر در تاریخی ارگ سنگان و آب انبار تاریخی سعادت آباد؛ اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در واقع بحث مرمت  آن را انجام می‌دهیم و آن را به عنوان اولین موزه آب گرم در شهرستان به بهره‌برداری و آن را افتتاح خواهیم کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار عنوان کرد: حمام تاریخی عیسی خان هم اعتباری با لغ بر حدود 10 میلیون تومان هزینه برداشت شده و در حال حاضر نیز این حمام در حال فعالیت و ارائه خدمات به مردم این شهر است.

کامیاب در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به هدف از مرمت آثار این شهرستان نیز در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از این کار بحث رفع خطر آثار بود و اینکه اگر دیواری به دلیل عوامل طبیعی در حال تخریب است آن را تا آن جایی که بتوان مرمت کرد بدون آنکه به بافت اصلی آن آسیبی وارد شود.

وی تصریح کرد: البته در برخی از آثار نیز پیش از آن که مرمت آن‌ها انجام شود، بحث استحکام سازی آن‌ها نیز انجام  شده است و اگر بناهایی که نیاز به این موضوع داشته باشند که قسمتی از اثر را جمع آوری کنیم و مجددا آن قسمت بازسازی شود. این اقدام نیاز به مصوبه کمیته فنی است و لازم است که معاونت فرهنگی نظر خود را در این زمینه ارائه دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار ادامه داد: بر همین اساس در جلسه‌ای که در همین راستا برگزار شد. مصوبه کمیته گرفته شود و طبق آن مصوبه می‌توانیم قسمتی از بنا جمع آوری و مجددا مانند آن بنا بازسازی شود که در این زمینه نیاز است تا کارشناسان خبره بر روی این مباحث نظرات خود را ارائه دهند.

کامیاب هدف از مرمت این آثار حفظ و نگهداری آن‌ها دانست و افزود: در واقع هدف این نیست که تغییری در بافت اصلی این آثار ایجاد شود و حالت اصلی آن‌ها نیز از بین رود، بلکه تنها قسمت‌هایی که نیاز بوده مصوبه کمیته فنی گرفته شده؛ مرمت آن‌ها نیز صورت گرفته است. همچنین با توجه به مشارکت‌هایی که صورت گرفته است، مقرر شد امسال این هشت بنای تاریخی در این شهرستان مرمت شوند.

انعقاد تفاهم خواهرخواندگی میان روستاهای هدف گردشگری این شهرستان

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تفاهم نامه خواهرخواندگی میان چند روستا در این شهرستان اشاره و تصریح کرد: همچنین جلسه‌ای را برگزار کردیم که طبق این جلسه روستاهایی از جمله سنگان، سعادت آباد، کریم آباد و اکبر آباد که هدف گردشگری این شهرستان هستند را انتخاب کردیم. با توجه به اینکه در این چهار روستا چهار اقامتگاه بوم گردی آن‌ها نیز مجوز موافقت اولیه را گرفته‌اند تا بتوانند فعالیت‌ها و اقداماتی که مورد نظر ما است در آن‌ها انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار اضافه کرد: در همین راستا با توجه به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن‌ها جلسه‌ای را برگزار کردیم که بحث خواهر خواهرخواندگی بین این روستاها وجود داشته باشد و تفاهم نامه‌ای میان آن‌ها انجام شود که این روستاها به صورت تک محوری حرکت نکنند و اگر تور گردشگری و برنامه‌ای در یکی از این روستاها انجام شود، روستاهای دیگر را در برنامه‌های بلند مدت خود دخالت دهد.

کامیاب خاطرنشان کرد: در واقع یکی از مصوبات این جلسه این بود که این روستاها در حوزه مرمت جاذبه تاریخی و گردشگری این اجازه را داشته باشند که اعتبارات دهیاری‌ها و با مشارکت میراث فرهنگی نسبت به باز پیرایی بناهای تارخی اقدام کنند و تقریبا به صورت گام به گام، آن روستاها پیش روند و هدفشان این باشد که کل این روستاها را در جهت جذب گردشگران معرفی کنند.

وی هدف از تفاهم نامه خواهر خوانندگی را اینگونه بیان کرد: تقویت نقش و جایگاه مدیریت روستایی در توسعه پایدار گردشگری، مدیریت بافت‌های تاریخی، فرهنگی، ترویج و توسعه آن‌ها، حفظ و احیای بافت‌ها و عناصر ارزشمند تاریخی، فرهنگی و طبیعی. استفاده از منابع و ظرفیت‎‌های موجود در این چهار روستا. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری روستایی با رویکرد حفظ سیما و منظر روستاها. کمک به ایجاد منابع درآمد پایدار برای دهیاری روستاها و در آخر نیز فراهم ساختن امکان تبادل فرهنگی، ورزشی و سنت‌های اصیل و بومی روستایی؛ از جمله اهدافی هستند که برای این تفاهم نامه در نظر داشته‌ایم.
انتهای خبر