1

مرگ کودک مشهدی چه کسانی را بیدار کرد؟

در حالی که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در انتظار اشاره‌ نمایندگان مجلس است، باز هم مرگ سهم یک کودک بی‌گناه دیگر شد. در حالی که به جز تحمل درد و رنج از شدت ضربات مادرش، خط بطلان بر ادامه زندگی کشید. روز گذشته خبر فوت کودک 2 ساله و نیمه مشهدی، آنهم توسط مادری که به مواد مخدر اعتیاد داشت، صدر اخبار حوادث استان قرار گرفته بود. اصل جریان را از زبان مسئولین پزشکی قانونی، معاونت اجتماعی بهزیستی، مدیرکل بیمارستان رضوی و قاضی پرونده جویا شدیم.

مشاور پزشکی قانونی بیمارستان رضوی با اشاره به فوت کودک 2ونیم ساله در مشهد گفت: این کودک که حدود سه سال داشت پیش از ورود به بیمارستان رضوی در یکی از درمانگاه های سطح شهر پذیرش شده بود که بر اساس مستندات پزشکی علائم حیاتی برای کودک مذکور در آن درمانگاه نیز مشاهده نشد و این کودک توسط اورژانس به بیمارستان رضوی منتقل گردید.

علی نقش افزود: طی انتقال کودک از درمانگاه به بیمارستان رضوی در اورژانس فعالیت‌های مقدماتی و نهایی برای انجام عملیاتCPR یا احیا آغاز شده و به محض ورود کودک به بیمارستان رضوی این عملیات در اتاق مخصوص احیا واقع در اورژانس این بیمارستان ادامه یافت.

این متخصص پزشکی قانونی عنوان کرد: این کودک در ساعت۱:۴۵ بامداد مورخ 28 خردادماه سال جاری، به بیمارستان رضوی منتقل شده و در کنار متخصص اورژانس مقیم در این مرکز درمانی، متخصص اطفال حاضر در بیمارستان نیز هنگام احیا بر بالین این کودک حضور داشته است.

نقش اظهار کرد: متاسفانه علی رغم تلاش‌های فراوان کادر درمانی بیمارستان رضوی برای این کودک به دلیل وجود نداشتن علائم حیاتی، عملیات احیا موفقیت آمیز نبوده و با اعلام فوت می گردد. نکته ای که در این میان وجود داشت این بود که حین و پس از به اتمام رسیدن عملیات احیا و نیز هنگام معاینات، کبودی های مختلفی که در زمان‌های گوناگون بر روی بدن کودک ایجاد شده بود، کادر درمانی را به کودک آزاری مشکوک کرد.

وی ادامه داد: به لحاظ مواد قانونی حمایت از کودکان، در چنین مواردی به محض اطلاع از آزار بر روی کودک باید به مراجع ذیربط اطلاع داده شود. اگر کودک با نشانه های کودک آزاری به صورت زنده به مرکز درمانی منتقل شود، پس از بستری در بخش، مرکز درمانی پذیرش کننده موظف است به مراجع انتظامی و اورژانس اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی اطلاع داده و درگیر شدن دستگاه های قانونی مرتبط دیگر توسط این نهاد مسئول انجام خواهد شد اما هنگامی که کودک فوت شده به مرکز درمانی منتقل شده باشد، آن مرکز درمانی باید نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را مطلع کرده و جسد را برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل کند.

به گفته این پزشک، زمان ورود این کودک و پذیرش وی تا اعلام ناموفق بودن عملیات احیا حدودا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه ثبت شده و حین انجام عملیات احیا در بیمارستان رضوی بستگان این کودک و پدر وی در بیمارستان مذکور حضور داشتند.

گفتنی است، شنیده ها حاکی از آن است که والدین این کودک اعتیاد داشته و پیش از این فرزندان آنها توسط اورژانس اجتماعی از این والدین جدا شده و در سازمان بهزیستی به سر می بردند که چندی پیش با اعلام ترک اعتیاد فرزندان خود را از بهزیستی بازپس گرفته و چندی بعد، این حادثه برای کودک۲.۵ ساله آنها رخ داد.

 

بیمارستان‌ها ملزم به گزارش موارد کودک آزاری هستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: گزارش مراجعه به بیمارستانه‌ها با موضوع کودک آزاری به اورژانس اجتماعی 123 الزام قانونی است و عدم اعلام آن تخلف محسوب می‌شود.

غلامحسین حقدادی در ادامه افزود: دیروز بدون اعلام به سازمان بهزیستی و بدون هیچ گزارشی به اورژانس 123 یک کودک دو سال و نیمه که توسط مادرش مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود در مشهد فوت شد.

وی ادامه داد: طبق ماده 6 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال 1392 مجلس شورای اسلامی اطلاع هر مورد کودک آزاری به مقام قضایی و اورژانس 123 در صورت مراجعه به بیمارستانها توسط مسئولان و مدیران بیمارستان الزامی است اما این الزام قانونی در مورد کودک آزاری اخیر اجرا نشده است.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این کودک 6شش ماه پیش به دلیل بدسرپرستی و اعتیاد والدینش، در یکی از مراکز بهزیستی زیر پوشش قرار گرفته و نگهداری می شد اما با ترک اعتیاد و اخذ حکم قضایی، والدین دوباره این کودک را تحویل گرفتند که در نهایت به ضرب و شتم شدید کودک و فوت وی منجر شد.

وی افزود: اطلاع رسانی مدیران بیمارستان به اورژانس 123 منجر به پیگیری موضوع و احقاق حق در موارد کودک آزاری می شود. در این مورد با اعلام به موقع می توان با تهیه گزارش مددکاری، دادستان عمومی و انقلاب را در جریان موضوع و ضرورت پیگیری آن قرار داد.

 

قبل از اطلاع بهزیستی باید کودک‌آزاری ثابت شود

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی‌رضوی گفت: ساعت 1یک و 45 دقیقه بامداد دیروز جسد پسربچه 2.5 ساله توسط مادرش به اورژانس این بیمارستان منتقل شد.

رضا سعیدی افزود: پس از حدود 40 دقیقه سی.پی.آر و عملیات احیا به دلیل بی نتیجه بودن، مرگ کودک اعلام شد اما بخاطر مشکوک بودن وضعیت و مرگ بر اثر خونریزی شکمی، جسد تحویل پزشکی قانونی شد.

وی ادامه داد: در اینگونه موارد به هیچوجه گواهی فوت و جواز دفن صادر نمی شود بلکه موضوع به پزشکی قانونی ارجاع می شود. برای اعلام به اورژانس اجتماعی 123 نخست باید مورد کودک آزاری اثبات شود که تعیین اثبات آن با پزشکی قانونی است.

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی ادامه داد: زمان زیادی از مراجعه به اورژانس بیمارستان نگذشته بود تا در مورد چرایی واقعه و اعلام به اورژانس 123 اقدامی صورت گیرد کما اینکه در دیگر موارد نیز چنین اقدامی صورت نمی‌گیرد و تنها مراتب به پزشکی قانونی اعلام می شود.

 

مادر جوان قاتل فرزند خود

بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد پیش از این اعلام کرده بود که مادر 27 ساله مشهدی به قتل کودک 2.5 ساله خود اعتراف کرده است.

علی اکبر احمدی نژاد افزود: دیروز با گزارش فوت پسربچه 2.5 ساله در یکی از بیمارستانهای این شهر و احتمال کودک آزاری موضوع در دستور کار قرار گرفت. پدر و مادر این کودک در ابتدا مدعی بودند وی هنگام بازی با سه فرزند دیگرشان در خانه بخاطر اصابت سرش به دیوار دچار بی حالی شده بود. با بررسی پزشک قانونی مشخص شد آثار کبودی زیادی روی قفسه سینه، بازو و پهلوهای کودک وجود دارد و وی دچار پارگی روده نیز شده است.

انتهای خبر/