1

تلاش برای همکاری، به سود تیراندازی

 

نشست خبری هیئت تیراندازی استان روز یکشنبه با حضور کوروش فرودی رئیس هیئت تیراندازی استان، محمود سوقندی دبیر هیئت تیراندازی استان، زهره روحانی روابط عمومی هیئت تیراندازی استان و سروش پورآزاد مشاور مدیرکل و مسئول روابط عمومی اداره ورزش و جوانان استان با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی برگزار شد.

رئیس هیئت تیراندازی استان در ضمن تبریک ایام رمضان، درخصوص فعالیت این هیئت اظهار کرد: در شاخه‌های مختلف تیراندازی که به اهداف ثابت در فاصله ۱۰ متری بنا به قانون مسابقات بین‌المللی در تپانچه فعالیت داریم، زیرساخت‌های خوبی را فراهم کردیم.

وی افزود: در سال ۹۵، ۹۶ رشد مناسبی داشتیم و با برنامه ریزی‌هایی که انجام دادیم توانستیم رتبه هیئت را از نهمین به سومین هیئت برتر کشور ارتقا دهیم.

کوروش فرودی تصریح کرد: اولین هیئت در کشور هستیم که لیگ تیراندازی برگزار می‌کنیم، دور قبلی لیگ‌استان در ۹ دوره و با حضور ۴۶ تیم برگزار شد و در اردیبهشت ماه امسال از تیم‌های برتر تقدیر به‌عمل آوردیم، برگزاری این لیگ به تعداد تیراندازان در سطح حرفه‌ای استان کمک زیادی کرده است.

وی افزود: لیگ استانی از سال 95 آغاز به کار کرد و در ارتقا سطح استان در کشور نقش موثری داشت که در این راستا میتوان به رتبه 15 کشور در سال 94 و ارتقا آن به رتبه سوم کشور در سال 96 اشاره کرد، همچنین از دیگر موفقیت های هیئت استان در سال 96 صعود تیم بانوان به لیگ برتر و حرفه ای کشور وافتخار آفرینی تیراندازان خراسان‌رضوی در کشور بوده است.

وی درمورد مربیان و داوران این رشته تصریح کرد: در کشور ۱۵ مدرس داریم که از این تعداد سه مدرس سهم خراسان‌رضوی است و از این نظر از استان‌های دیگر پیشتاز هستیم و تلاش داریم از از ظرفیت داوران و مربیان بین‌المللی که در استان هستند، استفاده کنیم.

دبیر هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به جایگاه رشته تیراندازی در اسلام و پر مدال بودن این رشته در المپیک گفت: تیر اندازی به عنوان رشته ای که در المپیک 45 مدال را به خود اختصاص داده است، فعالیت بیشتر و مؤثرتر را در این زمینه را طلب میکند که بحث استعداد یابی و آموزش از نکات قابل توجه آن می‌باشد.

وی تصریح کرد: کلاس های آموزشی و استعدادیابی در تابستان تشکیل میشود و مانند سال گذشته به ازای هر جلسه، هفت هزار تومان با تجهیزات و وسایل بوده که از لحاظ هزینه بسیار مورد قبول میباشد، حتی در سطح حرفه ای از افرادی که توانایی خرید تجیزات اختصاصی را ندارند پشتیبانی و حمایت صورت میگیرد.

محمود سوقندی از تعداد قابل توجه سلاح در هیئت استان خبرداد و افزود: خرید اسلحه هزینه زیادی برای ورزشکاران به‌همراه دارد و تمامی اقشار جامعه توانایی صرف مبلغ بالای خرید را ندارند، به‌همین منظور هیئت اسلحه‌هایی را در اختیار تیراندازانی که آموزش می‌بینند قرار می‌دهد و تا رسیدن به‌سطح حرفه‌ای نیاز به خرید سلاح ندارند.

وی افزود: برخی از ورزشکاران سطح حرفه‌ای  نیز توان خرید اسلحه را ندارند برای اینگونه از افراد نیز هم هیئت و هم فدراسیون تجهیزات را به‌صورت رایگان دراختیار آنها قرار می‌دهد، همچنین برای ایجاد انگیزه دو رکورد تعریف کرده‌ایم، در یکی از رکوردها استفاده از تمام تجهیزات رایگان و در رکورد دوم ۵۰درصد هزینه‌ها بخشیده می‌شود.

رئیس هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی از حمایت‌های انجام شده تشکر کرد و افزود: با حمایت اداره کل و مبلغی بالغ بر۴۵ میلیون تومان وجه نقدی که دریافت کردیم نسبت به تعمیر سلاح‌هایی که نیاز به تعویض یا تغییر دارند اقدام کردیم، فدراسیون نیز در همین حدود به‌هیئت کمک مالی کرده است اما هزینه‌ تجهیزات زیاد است چراکه افراد زیادی از سلاح‌های هیئت استفاده می‌کنند.

او یکی از مهم‌ترین مشکلات هیئت را نبود اسپانسر اعلام کرد و افزود: در تیراندازی دو دسته وارد حمایت مالی می‌شوند در دسته اول اسپانسر تنها به‌خاطر علاقه‌ای که به این رشته دارد کمک مالی می‌کند اما در دسته دوم اسپانسر جنبه اقتصادی را در نظر می‌گیرد که متاسفانه با توجه به اینکه تماشاچیان این رشته قشر خاصی هستند و تعدا کمی به تماشای این رشته می‌پردازند اسپانسرها بعد از اینکه جنبه اقتصادی را می‌سنجند ترجیح می‌دهند در رشته‌ی دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

کوروش فرودی درخصوص همگانی کردن رشته تیراندازی اظهار کرد: در ابتدا آموزش و پرورش درباره آموزش این رشته در مدارس جبهه‌گیری داشت اما با جلساتی که با مدیرکل آموزش و پرورش و دیگر مسئولین داشتیم اجازه آموزش این رشته را در مدارس کسب کردیم و تاکنون در چند مدرسه  به‌آموزش پرداختیم با این کار مستعدین شناخته می‌شوند و آموزش آنها از همان سن کم شروع می‌شود و درواقع سرمایه‌گذاری برای آینده این رشته در استان است.

وی افزود: برای برگزاری کلاس‌‌‌‌‌های اوقات فراغت هیچ مشکلی نداریم، و از نظر تجهیزات آماده برگزاری دوره‌های مختلف برای علاقه‌مندان در تابستان هستیم، کلاس‌های آموزشی هیئت ما یکی از ارزان‌ترین دوره‌های آموزشی است و با هزینه که دریافت می‌کنیم تنها می‌توانیم هزینه‌های پیش پا افتاده مانند قبض برق را پرداخت کنیم.

رئیس هیئت تیراندازی استان تاکید کرد: تعامل خوبی با ارگان‌ها و نهادهای مختلف برقرار کرده‌ایم، با توجه به تجهیزاتی که هیئت دارد قرار براین شد تا از اساتید دانشگاه فردوسی و فضای موجود دانشگاه در راستای گسترش این رشته همکاری کنیم و در هفته پیش یک دوره مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی را برای اعضای هیئت علمی برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: ۷ سالن اختصاصی در سطح مشهد داریم، در شهرستان‌ها نیز فعالیت خوبی صورت گرفته است‌، نیشابور، خواف، قوچان، سرخس و سبزوار شهرستان‌هایی هستند که در این رشته فعالیت دارند، در حال حاضر شرایط فعال کردند هیئت مشهد را نداریم چرا که نیاز به سالن و تجهیزات مجزا دارند و این امکان در این بازه زمانی فراهم نیست.

وی بیان کرد: بانوان خراسان‌رضوی درخشش بیشتری نسبت به آقایان داشته‌اند و توانستند در بخش تیمی مقام سوم و دوم تپانچه کسب کنند. در مسابقات قهرمانی کشور در بخش جوانان نیز اول شدند، همچنین زهرا هاشمی توانست مقام اول را کسب کند و در حال حاضر در اردوی آمادگی تیم ملی به‌سر می‌برد امیدواریم در مسابقات آسیایی جاکارتا دو نماینده در بخش بانوان از خراسان‌رضوی حضور پیدا کنند.

رئیس هیئت تیراندازی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی کشور را پیش رو داریم و کلاس‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم، و یکی از مسابقات که هیئت درنظر دارد مسابقات خانوادگی است که شرکت‌کنندگان تنها با بستگان درجه یک خود می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند در جمعه آینده نیز مسابقات رکورد گیری را برگزار می‌کنیم.

کوروش فرودی عنوان کرد: رشته اهداف پروازی زمین وسیعی لازم دارد و زیرساخت خاص خودش را می‌طلبد در کلان شهرها مانند مشهد این زمین با این متراژ کم پیدا می‌شود و ساخت سایت اهداف پروازی در خارج شهر نیز مشکلاتی از جمله سخت بودن رفت و آمد برای خانم‌ها و همچنین عدم استفاده از این سایت در طول هفته را به‌همراه دارد.

وی افزود: تیراندازی به اهداف پروازی از جمله رشته‌هایی است که هزینه بالایی دارد در شاندیز یک زمین تحت این عنوان فعالیت خود را آغاز کرده همچنین جلساتی که با شورای شهر، معاون دادستان و مدیرکل ورزش و جوانان استان داشتیم چند زمین پیشنهاد شده است که در حال بررسی موقعیت آنها هستیم.

رئیس هیئت تیراندازی استان درخصوص اسلحه کالیبر جنگی گفت: سلاح و مهمات این اسلحه را در اختیار داریم و همچنین تیراندازی که با این اسلحه بتواند شلیک کند اما سالن تمرین نداریم، از فرماندهی ناجا سالنی را گرفته بودیم اما رفت‌وآمد در مرکز نظامی مشکلاتی به همراه دارد، باآستان قدس رضوی جلساتی داشتیم و به‌زودی مشکل سالن نیز حل می‌شود.

وی از الکترونیکی شدن سیبل‌های تیراندازی هیئت خبرداد و تصریح کرد: تیراندازان که به درجه حرفه‌ای می‌رسند نیاز به سیبل الکترونیکی دارند چراکه در امتیاز دهی میلی‌متر هم تاثیر گذار خواهد بود، هزینه الکترونیکی کردن سیبل هر خط ۱۵۰میلیون تومان است، بعد از تلاش‌های صورت گرفته تا دوماه آینده این تغییرات آغاز خواهد شد.

وی همچنین درباره سالن‌های شهرداری گفت: شهرداری تصمیم داشت سالن‌های خود را به ما اجاره دهد اما هزینه اجاره این سالن‌ها برای هیئت زیاد است و نمی‌توانیم با این هزینه کلاس با قیمت پایین در اختیار مردم قرار دهیم به‌همین خاطر نپذیرفتیم.

رئیس هیئت تیراندازی همچنین از عدم مجوز استفاده برخی از اسلحه‌ها گفت و ادامه داد: تپانچه‌هایی که با هوای فشرده کار می‌کنند را به‌راحتی می‌توان از بازار تهیه کرد اما استفاده از این اساحه‌ها غیرقانونی است و باید افرادی که دارای این سلاح هستند به هیئت استان مراجعه کنند با اعلام این موضوع و تحت نظارت هیئت در سالن‌‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به تمرین بپردازند.

فرودی اضافه کرد: ما برای هر گلوله و فشنگ سلاح کالیبر ۱۲ و کالیبر۲۲ که در اختیار تیراندازان قرار می‌دهیم اسم و مشخصات کامل را ثبت می‌کنیم و بر مهمات که می‌دهیم نظارت کامل داریم، در گذشته تهیه فشنگ راحت‌تر بود اما الان فدراسیون به‌سختی مهمات در اختیار ما قرار می‌دهد.