1

بازگشت پهلوانانه به کشتی

نشست هیئت کشتی خراسان رضوی یکشنبه دوم اردیبهشت ماه 97 در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی با حضور مسعود ریاضی رئیس هیئت، محسن نادری خادم مسئول کمیته کشتی فرنگی هیئت، حسین طهماسبی نایب رئیس هئیت خسرو علیزاده دبیر هیئت، آنا براتی نایب رئیس بانوان هیئت و ناصر زینل‌نیا رئیس کمیته مربیان هیئت برگزار شد.

در ابتدا مسعود ریاضی از تلاش و آرزوی هیئت برای بازگشت کشتی خراسان‌رضوی به سطح بالا و مدال‌آوری‌های بیشتر گفت و گزارشی از عملکرد چند ماه گذشته اعم از برگزاری مسابقات انتخابی کشتی پهلوانی جوانان و نوجوانان، برگزاری کلاس دانش افزایی مربیان شرق کشور، اعزام تیم‌های نوجوانان و جوانان آزاد به انتخابی تیم ملی، برگزاری مسابقات لیگ کشتی محلات در رده‌ نونهالان و نوجوانان هر هفته، برگزاری کلاس کنترل و ارتقا داوری ملی با حضور تعداد 77 نفر داور، برگزاری مسابقات تشویقی کشتی آزاد جوانان در سطح استان، برگزاری اردو برای منتخبین استان به منظور ارتقا سطح برای شرکت در انتخابی تیم ملی، افتتاح سالن صحرایی و کسب 4 سهمیه در مسابقات مرحله نهایی انتخابی تیم ملی بزرگسالان به صورت مکتوب ارائه کرد.

رئیس هیئت کشتی استان گفت: متاسفانه نظم از خانواده کشتی استان رخت بسته بود و ما در پی برگرداندن نظم به کشتی هستیم. ما می‌خواهیم کشتی به خانواده‌ها برگردد و مانند گذشته نقل محافل خانواده‌ها باشد و توجه به این ورزش در سطوح پایه افزایش پیدا کند.

وی در ارتباط با کمک به پررنگ کردن جوانمردی و پهلوانی در کشتی خراسان‌رضوی گفت: یکی از خصوصیات کشتی پهلوانی بودن این رشته است و این خصوصیت خواسته یا ناخواسته در دل هر کشتی‌گیر جوانه می‌زند و فقط باید هدایت و مدیریت شود.

وی افزود: ما در این زمینه از ابزارهای بازدارنده، تبلیغاتی و تشویقی استفاده می‌کنیم که هر کدام به نحوی تاثیر است. در این زمینه ما کمیته‌ی انضباطی تشکیل دادیم و آنرا تقویت کردیم.

رئیس هیئت کشتی خراسان رضوی تصریح کرد: برای نخستین‌بار، میدانی را به نام پهلوان وفادار نامگذاری کردیم تا منش پهلوانی را گسترش دهیم و منشور اخلاقی و بهداشتی تنظیم  و به تمام باشگاه‌های استان ارسال کردیم، تکیه بر اخلاق یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کشتی‌گیران است و کشتی‌گیری می‌تواند موفق باشد که از حاشیه به دور باشد.

در ادامه رئیس کمیته مربیان هیئت کشتی استان در ارتباط با اقدامات هیئت برای متحد بودن و علاقه‌مندی مربیان گفت: مربیان ما به تیم‌ها و کشتی‌گیران علاقمند هستند اما دیده نمی‌شوند که اگر به گذشته هم برویم همین اتفاق را می‌بینیم خصوصاً برای شهرستان‌های کشور!!

نایب رئیس بانوان هیئت کشتی استان درباره عملکرد بانوان خراسان‌رضوی گفت: بانوان ما در کشور بسیار فعال هستند و خراسان‌رضوی اولین استان فعال در کشور است.

آنا براتی گفت: ما دو نوع کشتی برای بانوان داریم کشتی آلیش و کشتی کلاسیک که بانوان ما در هر دو سبک فعال هستند، کشتی آلیش به مدت سه سال و کشتی کلاسیک به مدت یک سال.

وی افزود: در اولین مسابقات کشوری کشتی کلاسیک بانوان ما با اختلاف بسیار اندک (یک مدال طلا و دو مدال نقره) مقام سوم را کسب کردیم و سه نفر از ورزشکاران ما وارد تیم ملی شدند و برای مسابقات جهانی که در تهران برگزار می‌شود به همراه یک مربی آماده می‌شوند.

وی گفت : طبق گفته‌های فدراسیون کشتی قرار بر این است که لیگ کشتی کلاسیک بانوان هم در آینده نزدیک برگزار شود.

رئیس هیئت کشتی خراسان‌رضوی در خصوص سالن صحرایی عنوان کرد: بنا به تاکید رئیس فدراسیون و مدیرکل ورزش و جوانان این استان در خصوص راه‌ اندازی هرچه سریع‌تر این سالن، اقداماتی را انجام دادیم، در ابتدای دی ماه سال 96 با مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی از این سالن بازدید به عمل آمد و 40 میلیون تومان از سوی اداره کل دریافت کردیم، 22 بهمن تغییرات لازم اعمال شد و به‌دلیل شرایط جوی سقف این سالن تکمیل نشد و افتتاح آن به ابتدای سال 97 موکول شد.

وی افزود: سالن صحرایی به یک پایگاه قهرمانی مبدل می‌شود، همچنین تمرکز روی کشتی پایه و نوجوانان است تا بتوانیم مانند گذشته پهلوانان و ورزشکاران بزرگی را به جامعه کشتی کشور معرفی کنیم.

رئیس هیئت کشتی خراسان‌رضوی درباره حضور نماینده استان در لیگ‌های کشور گفت: مهم‌ترین مشکل، عدم حضور تیم‌های استان در لیگ کشتی کشور، نبود اسپانسر مالی است، اما با کمک شهرداری توانستیم شرایط حضور یک تیم از خراسان‌رضوی را در لیگ دسته یک کشور فراهم کنیم.

ریاضی بیان کرد: به محض حضور ما در هیئت کشتی خراسان‌رضوی، مشکلات فدراسیون آغار شد، اما ما تلاش کردیم، ارتباط را حفظ کنیم و پیگیر کارت مربیان و کشتی‌گیران اعزامی تیم ملی بودیم، از نظر سخت‌افزاری از فدراسیون درخواست تشک استاندارد داشتیم که فدراسیون نیمی از مبلغ خرید تشک را به‌عهده هیئت استان گذاشت، با توجه به بضاعت پایین مالی از طریق دیگری پیگیری کردیم تا توانستیم تشک استانداردی را تهیه کنیم.

وی در ادامه همچنین گفت: هدف رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی از استعفا و نامه‌نگاری پیرامون‌ سیاست‌های اعمال شده در تشک کشتی این بود که صدای خود را به گوش مردم برساند که موفق شد.

رئیس هیئت کشتی خراسان‌رضوی افزود: مجمع کشتی حکم کرد ‌خادم برگردد که او نیز اجابت کرد. خادم نیز نامه‌ای پیرامون مسائل مطرح شده از جمله باخت مصلحتی در تشک کشتی به شورای عالی امنیت ملی نوشت تا این نهاد به مساله رسیدگی کند. اکنون مردم می‌دانند که مساله باختن کشتی‌گیران چه سابقه‌ای داشته و ارتباطی به مربی و کشتی ندارد.

 

 

گزارشی از امیرمحمد سلمانیان