1

مهارت آموزی، سبک زندگی است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی‌وحرفه‌ای گفت: مهارت آموزی صرفا یک روش کار کردن نیست یک سبک زندگی است و ما باید یاد بگیریم که ‌این امر یک سبک فکر کردن و اندیشیدن است و ‌این نیز یک ثمره نظام آموزشی است.
سلیمان پاک‌سرشت روز چهارشنبه در اولین همایش مهارت آموختگان کارآفرین در اداره فنی و حرفه‌ای افزود:

تعداد افرادی که مهارتی را فراگرفته‌اند کمتر از افرادی است که صرفا مدرک تحصیلی دارند، علت ‌این است که افراد دارای مهارت توقعی از دیگران ندارند، در واقع مهارت آموزی یعنی مهارت پیدا کردن و راه حل مهارت آموختن است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه مدیران ما توانستند به خوبی به معرفی مهارت‌آموزی و تبدیل کردن آن به یک نیاز جمعی بپردازند، زمانی که شاخص‌ها و آمارهای مهارت‌های آموزی را مشاهده می‌‌کنیم، متوجه می‌شویم ‌این کار امر دشواری است.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: با مشاهده فعالیت‌های انجام شده در استان خراسان رضوی ‌این اطمینان حاصل شده که ‌این استان یکی از استان‌های سرآمد ما در معرفی آموزش‌های مهارتی به عنوان یک راه حل عاجل و اضطراری در وضعیت کشور ما خواهد بود، باید متذکر شد که در وضعیت فعلی کشور با چند مساله جدی مواجه است که یکی از آن‌ها مساله بیکاری است.
نظام آموزشی نیازمند کمک است
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به چالشی در خصوص مشکلاتی در نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: نظام آموزشی بنا بود که به ما کمک کند تا بتوانیم مشکلات را برطرف سازیم، اما هم‌اکنون نظام آموزشی نیازمند یاری، اصلاح و بهبود است. آموزش‌های مهارتی، به درستی راه‌حل جایگزین آن نظام آموزشی است که در آن تامل در راه‌حل‌ها زمان زیادی را به خودش اختصاص نداده و بیشتر وقت خود را صرف محفوظات و مدارک شده است.
پاک‌سرشت با تاکید بر‌اینکه مهارت‌های آموزشی راه‌حل سایر مسائل را برای ما ‌ایجاد می‌کند، تصریح کرد:‌ این امر باعث ‌ایجاد نابرابری شده و آموزش‌های مهارتی آن راه حلی است که می‌تواند به ما راه‌حل‌های مسائل دیگر را نشان دهد، آموزش‌های مهارتی نه تنها لوکس و تداوم مدرک‌گرا نیست و موجب بیکاری نمی‌شود بلکه تاثیر به‌سزایی در زندگی شخصی و اجتماعی افراد خواهد داشت. بنابراین مهارت‌آموزی نتایج عینی در نزدیک‌ترین فاصله در زندگی شخصی، اجتماعی و در قلمروی کسب و کار خواهد داشت و در واقع مهارت آموزی محدود به مهارت‌های کسب‌وکار نیستند.
آموزش مهارتی، نخبه پروری است

وی با اشاره به اهمیت مهارت آموزی خاطرنشان کرد: آموزش‌های مهارتی نه تنها ثمرات عینی دارد بلکه نخبگانی را پرورش می‌دهد که‌ این افراد در کار خود سرآمد هستند و درنهایت تبدیل به یک کارآفرین و ثروت‌آفرین شدند. ‌این امر، امری ستودنی است زیرا‌ این اتفاق در شرایطی رخ داده که مهارت آموختن جایگاه مناسبی در‌این جامعه ندارد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به‌اینکه از نظر برخی خانواده‌ها مهارت‌آموزی در فنی و حرفه‌ای مناسب نیست، اظهار کرد:‌ این فرهنگ درستی نیست و اولین اتفاقی است که در ‌این زمینه رخ داده است، تلاش داریم آن را به یک رویداد ملی تبدیل و در هفته مهارت از مهارت‌آموختگان موفق و کارآفرین کشور تقدیر کنیم.
در امر مهارت‌آموزی نباید تنها به منابع دولت اتکا کنیم

پاک‌سرشت با بیان ‌اینکه ما در امر مهارت‌آموزی نباید تنها به منابع دولت اتکا کنیم، عنوان کرد: در‌ این امر باید خود به دنبال راه حلی باشیم که در سالیان گذشته خیلی به آن توجه نکردیم و ‌این راه‌حل همان مردمی‌کردن‌ این آموزش‌ها است. ما باید فرصتی را در اختیار مردم قرار دهیم زیرا جامعه هم می‌داند و می‌تواند در ‌این مسیر خود را توانمند سازد.
وی با بیان ‌اینکه در ‌این رویداد ما از عبارت خیرین در حوزه مهارت استفاده می‌کنیم، تصریح کرد:‌ این عبارت یک عبارت جدید است، یعنی پیوندی بین منافع ناشی ازمهارت آموزی برای جامعه و رفتارهای اجتماعی، مذهبی پیدا شده که ما نگران آن بودیم. در نتیجه به جز ‌این مسیر، راه‌حل دیگری برای مشکلات موجود نیست.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ‌اینکه مشکلات تنها با مردمی ‌و اجتماعی کردن و به کمک طلبیدن جامعه حل می‌شود، اظهار کرد: در حوزه مهارت‌آموزی منابع دولتی محدود است و قسمتی ناشی از ‌این است که تنگناهای اقتصادی وجود دارد. آیا می‌پذیریم با همین منابع محدود فعالیت کنیم یا جامعه‌ای را به کمک بطلبیم که نتیجه آموزش‌های ناکارآمد را مشاهده کرده و آمادگی همیاری را دارد.
پاک‌سرشت خاطرنشان کرد: تجربه خیرین مدرسه‌ساز موفق بود و مشابه همین فرایند و راه‌حل می‌تواند در حوزه مهارت آموزی اتفاق بیافتد.

 

ایران هفدهمین کشور در حوزه فعالیت‌های نیکوکارانه
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رتبه‌ ایران در حوزه فعالیت‌های داوطلبانه و نیکوکاری در بین 139 کشور، ادامه داد: در سال 2017 ، 139 کشور مورد بررسی قرار گرفت و یکی از نتایج آن ‌این بود از 20 کشور ثروتمند جهان، فقط 6 کشور در حوزه‌این فعالیت‌ها پیش‌قدم بودند. رتبه ما در ‌این رتبه‌بندی از 139 کشور در جهان 17 بوده و در منطقه خاورمیانه رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.
پاک‌سرشت افزود:‌ این بدین معنی است که نیکوکاری جز فرهنگ ما است یعنی برای فرهنگ نیکوکاری و یک مولفه حیاتی و بنیادی ساخته شدیم. امیدوارم پیوند بین نیکوکاری و مهارت اندیشی بتواند کشور را در مسیری قرار دهد که در نهایت به آن افتخار ‌کنیم.

 

استاندار خراسان رضوی :

دو هزار اشتغال جدید توسط فنی و حرفه ای استان ایجاد شد

در ادامه این مراسم استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که دو هزار اشتغال جدید توسط فنی و حرفه‌ای استان ‌ایجاد شده است، گفت: این آموزش‌ها فقط نباید بر حوزه مهارت آموزی متمرکز شود زیرا مهارت آموزی بدون توجه به شرایط بازار و نیازهای آن کارآمد و حل کننده مشکلات نیست و باید با ارزیابی شرایط بازار و ارائه مشورت‌های مناسب به افراد جویای مهارت، تامین امکانات و ابزار مناسب برای تولید زمینه ‌ایجاد اشتغال و تولیدی پایدار و با کیفیت فراهم شود.
علی رضا رشیدیان با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان “حمایت از کالای داخلی” افزود: یکی از الزامات حمایت از تولید داخلی افزایش مهارت در تولید و ارتقا کیفیت تولیدات است. اگر می‌خواهیم تولیدات داخلی در کشور و بازارهای منطقه‌ای و بین المللی جایگاه یابد بی شک باید کیفیت آنها ارتقا بخشیم و در ‌این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسالتی بسیار سنگین عهده‌دار است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در سال‌های اخیر ‌این مجموعه و نیز بخش خصوصی فعال در‌ این حوزه چون آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تلاش خوبی برای آموزش نیروی جوان و جویای کار داشته‌اند که باید با قوت بیشتری تداوم یابد.
رشیدیان ادامه داد:‌ طی اقداماتی که توسط ‌این مجموعه در سال قبل پیگیری و انجام شد دو هزار اشتغال جدید را رقم زدند که اقدامی ‌موثر بود.

 

ایجاد 120 هزار شغل سال گذشته حاصل همدلی بخش‌های خصوصی و دولتی است

رشیدیان در ادامه با بیان‌ اینکه در سال گذشته خراسان رضوی جهش خوبی در حوزه اشتغال داشته است، افزود: هر چند همچنان 240 هزار جوان جویای کار در استان داریم اما پارسال 120 هزار اشتغال جدید در استان ‌ایجاد شد که تلاشی ماندگار و نتیجه برنامه ریزی، همراهی و همدلی بخش‌های خصوصی، دولتی، بانک‌ها و فنی و حرفه‌ای و غیره بود.
استاندار خراسان رضوی در‌این میان با اشاره به تفاهم سه جانبه 12 فروردین پارسال بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و استانداری خراسان رضوی گفت: ‌این قرارداد منجر به ‌ایجاد 20 هزار و 500 اشتغال جدید در استان شد که بیشترین تعداد آن در حوزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.
وی گفت: به دلیل ظرفیت خوبی که جوانان استان در ‌این حوزه دارند شهرک فناوری اطلاعات سجاد 2 نیز امسال بعد از تهران در مشهد راه اندازی می‌شود که ظرفیت بسیار مناسبی برای تحقق خلاقیت‌ها و توانمندی‌های جوانان است.

 

نقش خیرین در مهارت‌آموزی بسیار مهم است

رشیدیان در ادامه با تقدیر از تلاش‌های خیرین و ورود آنان به عرصه آموزش مهارت‌های شغلی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات و نیازمندی‌های حوزه اشتغال و اقتصاد کشور را تامین کند و در ‌این میان بخش خصوصی و نیز خیرینی که با نیت خیر به ویژه به حوزه مهارت آموزی و نیز فناوری وارد می‌شوند می‌تواند کمک شایانی به ما کند.
استاندار خراسان رضوی تاثیر ‌این مهارت آموزی‌ها را در روستاهای استان بسیار قابل توجه خواند و گفت: در طرح روستاهای پاک که روستاهایی عاری از بیکاری و اعتیاد و آسیب‌ها و غیره است اجرای طرح‌های مهارت آموزی موجب شده امروز در ‌این 100 روستایی که طرح در آنها اجرایی شده بیکار نداشته باشیم.
وی با بیان‌اینکه در استان 2500 روستای دارای بیش از 20 خانوار جمعیت و نیز 3500 آبادی وجود دارد گفت: هنوز کار زیادی داریم و باید تلاش گسترده‌ای در‌این حوزه انجام شود.
رشیدیان با اشاره به‌اینکه 50 درصد کسانی که در سال قبل از آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای استفاده کرده‌اند بانوان و دختران بوده‌اند ، گفت: ‌این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای‌ این جمعیت برای ورود و ‌ایفای نقش در حوزه توسعه اقتصادی استان است.
وی تصریح کرد: هر جا بانوان وارد امور مدیریتی شده‌اند توانسته‌اند نقش خود را به بهترین شکل ‌ایفا کنند و‌ این از برکات انقلاب است که امروز فرصت‌های تحصیلی برابر به ویژه تحصیلات تکمیلی برای دختران فراهم شده و حتی در حوزه دانشگاهی وزنه به نفع آنان است .
استاندار خراسان رضوی گفت: اکنون باید کنار تلاش‌ها و اقدامات ویژه برای اشتغال جوانان، در حوزه دختران و بانوان فضا برای حضور شایسته و در شان آنان در عرصه‌های اجتماعی و اجرایی فراهم شود و در ‌این راستا اقدامات خوبی در دست انجام است.

 

معاون استاندار:

آموزش‌های فنی حرفه‌ای مساله محور، خلاقیت پرور و فرصت آفرین است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در بخش دیگر این مراسم گفت: توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارت آموزی برای اشتغالزایی و رفع نیازهای جامعه ضروری است. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مساله محور و خلاقیت پرور هستند بنابراین باید بیش از پیش در سطح جامعه توسعه یابند.
سید جواد حسینی در ادامه افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای علاوه بر خلاقیت پروری مهارت عملیاتی ‌ایجاد می‌کند که نمونه بارز همین آموزش‌ها در خراسان رضوی با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی است.

 

آموزش‌های فنی حرفه‌ای فرصت آفرین است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای آموزش‌ها را به افرادی از جامعه می‌دهد که فرصت‌های یادگیری را از دست داده‌اند و لذا‌ این آموزش‌ها فرصت آفرین نیز هست.
معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: از دهه 80 به بعد نظام طویل آموزش و پرورش در دنیا مورد انتقاد قرار گرفت که خلاقیت و نوآوری را از بین می‌برد، حافظه پرور است و کاربردی و مهارتی نیست.
وی افزود: همچنین‌ این نظام آموزشی باید سریعترین راه برای تحرک و تعادل اجتماعی باشد اما نتوانسته ‌این کارکرد را محقق کند و نابرابری‌ها را درون مدرسه تثبیت و بیرون از مدرسه تشدید می‌کند و به آن مشروعیت می‌بخشد.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی:

فقدان مهارت از عوامل اصلی بیکاری است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی نیز در‌این مراسم گفت: یکی از مهمترین چالش‌های امروز موضوع بیکاری است که فقدان مهارت مورد نیاز بازار در افراد جویای کار از مهمترین عوامل آن می‌باشد.
افشین رحیمی ‌افزود: ماموریت سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مهارت آموزی است که در خراسان رضوی مهارت آموزان علاوه بر ‌ایجاد اشتغال برای خود، کارآفرینی نیز نموده و مهارت آموزان بین چند نفر تا 100 نفر شغل ‌ایجاد کردند.
وی ادامه داد: تربیت افراد کارآفرین باید مورد توجه باشد و علاوه بر مهارت‌های فنی، مهارت‌های غیرفنی مانند مهارت کارآفرینی نیز باید به مخاطبان ارائه شود که در خراسان رضوی ‌این اتفاق افتاده است.
 

 

گزارشی از رضا شجاع