1

تحصیل بیشتر، بیکاری بیشتر

مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD)روز پنجشنبه به صورت همزمان دردانشگاه‌های آزاد مشهد و قوچان و دانشگاه صنعتی سجاد با حضور جمعی از مقام های استانی و کشوری افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته لذا ما باید سال‌های تحصیل را کم کنیم و سن شروع فعالیت اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

به گزارش ایسنا، سلیمان پاک ‌سرشت افزود: آمارها از جمعیت تحصیل کردگان کشور نشان می‌دهد که بیکاری در افرادی که دارای مدارج تحصیلی هستند، نسبت به تحصیل نکردگان بیشتر است؛ یعنی هرچه تحصیلات عالیه افراد بیشتر باشد، شانس بیکاری آنان افزایش می‌‎یابد که البته این موضوع همیشه درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه عمده نگرانی‌ها در کشور از این است که تحرکی که سال‌ها پیش در آموزش عالی ایجاد شده با نیازهای کشور همخوانی ندارد، ادامه داد: موضوع مهارتی سازی آموزش‌ها در وزارت علوم  و آموزش و پرورش جدی شده است؛ کشورهایی که در مسیر برنامه آموزشی خود با اختلالاتی روبرو هستند، مهارت سازی آموزش‌ها می‌تواند به رفع مشکلاتشان کمک کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: سال‌هاست که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قصد دارد که با مراکز دانشگاهی ارتباط برقرار کند اما موفق نبوده، زیرا دانشگاه‌ها تصور می‌کردند آموزش‌های فنی و وحرفه‌ای در سطح افراد تحصیل نکرده است.

پاک‌سرشت اضافه کرد: اخیرا وزارت علوم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توافق کرده اند تا دانشجویان آموزش‌های استاندارد را در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش ببینند؛ این یعنی ما پذیرفته‌ایم که دانشجویان نباید تازه پس از فارغ‌التحصیلی به  فکر کسب مهارت بیفتند.

وی افزود: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته است ما باید سال‌های تحصیل دانشجویان را کم کنیم و سن شروع فعالیت اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه زمانی که از صلاحیت شغلی صحبت می‌کنیم، تنها منظورمان زبان مهارتی نیست، تاکید کرد: در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تنها به افراد کار کردن نمی‌آموزند، بلکه یاد می دهند که چگونه نسبت به شغل خود تعهد، هویت و احساس تعلق خاطر داشته باشند و چنین آموزشی است که می‌تواند رضایت شغلی در افراد ایجاد کند.

پاک ‌سرشت با تاکید براینکه ما باید به سمت مهارتی سازی آموزش عالی حرکت کنیم، البته کار اصلی باید در آموزش و‌پروش اتفاق بیفتد، گفت: ما درنظر داریم که از آموزش عالی صرفا تئوریک به سمت آموزش عالی که بخشی از آن برای محیط های مهارتی مهیا شده، حرکت کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD)، بیان کرد: مراکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان یک راهبرد و نگاهی است که در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای همکاری مشترک با دانشگاه‌ها شکل گرفته و در این مراکز بناست که دانشجویان در حین تحصیل با شایستگی‌های مورد نیاز برای برخورداری از صلاحیت‌های شغلی، فضای کار، نیازهای مهارتی و دانشی، بینشی و نیازهای رفتاری که در کار است، آشنا و توانمند شوند تا در صورتی که علاقه مهارت‌هایشان را ارتقا دهند، به دنبال آن فرصت بیشتری در بازار کار برای اشتغال آنان ایجاد می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه ادامه داد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که آموزش‌های دانشگاهی ما ارتباط و نسبت چندانی با فضای واقعی و نیاز بازارکار ندارند که افتتاح این مرکز به نوعی امکان آموزش‌های مرتبط با دنیای کار و رشته تحصیلی را برای دانشجویان فراهم می‌کند که موجب کاهش نگرانی‌های ما از عدم انطباق آموزش‌های دانشگاهی با فضای واقعی بازارکار می‌شود.

پاک ‌سرشت اضافه کرد: امیدواریم با تاسیس مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه آزاد مشهد و قوچان و دانشگاه سجاد مشهد  الگوی همگرا کردن آموزش‌های مهارتی با آموزش‌های رسمی چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی توسعه یابد و ما دانشجویانمان را در زمینه اشتغال‌پذیری تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: کاری که انجام می‌شود اینجا دانشجویان را اشتغال‌پذیرتر می‌کند ما نمی توانیم تضمینی ایجاد کنیم که در این مرکز برای افراد شغل ایجاد کنیم و با مسائل و کاستی‌هایی که از ناحیه عدم اشتغال‌پذیری دانشجویان گرفتار هستند آشنا می‌شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان با توجه به اینکه در کدام رشته‌های دانشگاهی تجهیز شوند، منابع متفاوتی دارند و طبیعتا باید ببینیم خود دانشگاه‌ها تمایل دارند در چه رشته و حوزه‌هایی توسعه یابند و سپس ما مجوز تاسیس آن را صادر می‌کنیم.

پاک ‌سرشت خاطرنشان کرد: ما نظارت بر آموزش‌ها، خروجی آموزش‌ها و گواهینامه‌هایی که از این مرکز صادر خواهد شد را  اعمال و تضمین می‌کنیم که دانشجویان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. مدیریت و اجرای آموزش‌ها در دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه اگر زبان صلاحیت علمی و شغلی به هم نزدیک شود، آموزش‌های رسمی نیز دچار تحول خواهند شد، یادآورشد: آموزش‌های مهارتی در استان خراسان رضوی از شتاب خوبی برخوردار هستند. امیدواریم این هماهنگی میان دانشگاه‌ها، آموزش وپرورش و بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی بیشتر شود.

 

نماینده مشهد در مجلس:

اشتباه کردیم که توسعه را از مراکز آموزش عالی شروع کردیم

در ادامه این مراسم، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما اشتباه کردیم که اول توسعه مراکزآموزش‌عالی را آغاز کردیم، بلکه باید نظیر بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا ابتدا توسعه مهارتی را شروع می‌کردیم، تا امروز شاهد ضعف مهارتی در بازارکار نباشیم.

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی افزود:  زمانی وزارت علوم در خصوص توسعه رشته‌های دانشگاهی معتقد بود که ما باید تنها براساس نیاز آموزشی و تا زمانی که داوطلب باشد، رشته‌ها را توسعه ‌دهیم و به ما ارتباطی ندارد که آینده آن رشته چه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز مدیران دانشگاه آزاد اسلامی به این مورد توجه دارند که فردی که فارغ‌التحصیل می‌شود، چگونه باید وارد بازارکار گردد و چه بخش‌هایی باید در وی تقویت شود. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز سال‌ها تلاش می‌کند که در کنار آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها قرار گیرد و به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در افراد دیپلم و زیردیپلم حدود 60 درصد نرخ بیکاری در افراد دانشگاهی است، تصریح کرد: نتایج یک بررسی که حدود هشت سال گذشته صورت گرفت نشان داد 95 درصد از افرادی که در مراکز مهارتی و نیمه مهارتی نظیر فنی و حرفه ای و مراکز و آموزشکده های فنی وابسته به آموزش و پرورش آموزش دیدند، جذب بازار کار شدند، درحالی‌که حدود 60 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فردوسی در آن زمان جذب بازار شدند. اما امروز که حجم فارغ التحصیلان افزایش یافته، این مسئله نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اینکه امروز داشتن یک مدرک دانشگاهی برای ورود به بازارکار کفایت نمی‌کند، تصریح کرد: مدرک دانش آموختگان دانشگاهی عمدتا نشان دهنده صلاحیت علمی فرد است، اما وجود آن لازمه‌ی ورود بازارکار نیست. ما باید برای تقویت حس اعتماد به‌نفس دانشجویان به منظور ایجاد کارآفرینی به جای روحیه کارمندی و وابستگی تلاش کنیم.

وی گفت: بحث‌هایی در مجلس شورای اسلامی به منظور اصلاح بازارکار مطرح شده است. باید تلاش شود که نظام آموزش عالی و مدارک دانشگاهی در راستای مهارتی شدن باشد و هدایت تحصیلی نیز به سمت رشته‌های مهارتی، هنرستان و کاردانش حرکت کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان، اضافه کرد: باید مراکزی باشند که افراد را با توجه به نیازهای بازارکار پرورش دهند و دانشجویان باید آموزش‌های مهارتی را از عمومی تا تخصصی در این مراکز فراگیرند. امیدواریم شاهد توسعه این مرکز در تمام استان باشیم تا در آینده هر فارغ‌التحصیل ما یک یا چند مهارت ویژه داشته باشد.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا افراد تک مهارتی بوده و تمرکز خود را به صورت ویژه بر روی آن گذاشته‌اند، اما متاسفانه بازارکار ما به افرادی نیاز دارد که مهارت‌های متنوعی داشته باشند و تک مهارتی در ایران تنها در رشته‌های تخصصی پزشکی دیده می‌شود، لذا باید به این مسئله در کشور توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم کم کم سیستم مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها دیده شود تا بخش خصوصی از جذب نیرو از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خیالشان راحت باشد.