1

بزرگترین زنجیره تولیدی شرق کشور در کاشمر

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بزرگترین زنجیره تولیدی استان خراسان و شرق کشور در کاشمر وجود دارد و فعالیت می‌کند.

احمد شریعتی در حاشیه بازدید از یک شرکت کشت و صنعت در کاشمر با بیان اینکه بزرگترین زنجیره تولیدی خراسان و شرق کشور در کاشمر وجود دارد، این فرصت را برای این شهرستان بسیار مغتنم دانست و افزود: در این زنجیره واحدهای مرغ گوشتی، مرغ مادر، مرغ تخم گذار، دامداری، کارخانه خوراک دام، کارخانه تولید مکمل و کشتارگاه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی و درآمدزایی که این شرکت داشته برای منطقه کاشمر بسیار می‌تواند منحصر باشد، بیان کرد: وجود این مجتمع می‌تواند مبنای بهره‌برداری خوبی برای دامپزشکی هم باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه با اعلام اینکه سال گذشته از نظر مالی سال بسیار خوبی نبود، اظهار کرد: به رغم بیماری‌های مختلف از جمله تب برفکی و آنفولانزایی که داشتیم اما دامپزشکی خراسان رضوی با عملکرد مثبتی که داشت روسفید شد.

وی با بیان اینکه در حوزه بیماری‌ها کمترین تلفات را در تب برفکی، بیماری‌های واگیردار و آنفولانزای فوق حاد پرندگان داشته‌ایم، بیان کرد: در حالی که حدود 25 تا 27 میلیون قطعه آنفولانزی فوق حاد معدومی در کشور داشتیم اما در استان خراسان با وجود همه مخاطرات این آمار در حدود 15 هزار قطعه تلفات بیشتر نبود که اغلب همان‌ها هم مربوط به مرغ‌های بومی می‌شدند که به صورت غیر مجاز وارد شده بودند.

شریعتی اظهار کرد: اکنون از پنج کریدور ورود پرندگان مهاجر در کشور سه کریدور در استان خراسان رضوی است.

وی همچنین از وجود 45 پنجره ورود ویروس در استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: به رغم تمامی این مشکلات و همجواری با افغانستان و سایر کشورها تلفات بسیاری در حوزه آنفولانزی فوق حاد پرندگان به نسبت کشور نداشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه این استان یکی از 9 استان پرتراکم در مقام تولید تخم مرغ است به طوریکه در کشور مقام دوم و سوم را دارا هستیم، ادامه داد: هرچند محدودیت‌هایی در تولید واکسن در کل کشور داشتیم اما با پیگیری‌های به عمل آمده کمبود واکسن در این استان جبران شد و اکنون مشکل خاصی نداریم.

وی افزود: در اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌ها، مباحث سخت و نرم افراز و اعتبارات هزینه‌ای موفقیت‌های خوبی داشته‌ایم.

شریعتی در پایان با اشاره به اینکه برخی مشکلات پایه‌ای و ریشه‌ای است، اظهار کرد: به رغم اینکه دامپزشکی نقش مهمی در سلامت، معیشت و اقتصاد مردم دارد اما متاسفانه سرمایه گذاری خوبی در این بخش صورت نمی‌گیرد که می‌طلبد توجه جدی‌تری صورت گیرد.