1

بازار گوشی همراه «هنگ» کرد

رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد گفت: ظهر روز دوشنبه بر اثر نوسانات شدید بازار ارز، شرکت‌های فروش موبایل در تهران و مشهد از فروش اجناس خود خودداری کردند و قیمت‌ها در بازار موبایل در اثر افزایش قیمت دلار، افزایش شدیدی داشته‌ است.

افشین اکبری حداد با اشاره به نوسانات و افزایش قیمت شدید دلار عنوان کرد: فروشندگان از فروش موبایل خودداری کرده‌اند؛ زیرا مغازه‌داری که تمام سرمایه‌اش تعداد محدودی گوشی موبایل بوده، اگر امروز اقدام به فروش کند دیگر همان تعداد موبایل را نمی‌تواند خریداری کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر فروشندگان از این اقدام خود سودی نمی‌کنند بلکه تنها دارایی خود را به ‌روز نگه می‌دارند و این رفتار در مورد سایر فروشندگان کالاهای وارداتی نیز صدق می‌کند.

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد تصریح کرد: برخی‌ها این اقدام فروشندگان گوشی موبایل را در جهت کسب منفعت و سود بیشتر می‌دانند اما در حقیقت چنین نیست. زمانی شما کسب سود می‌کنید که به طور مثال کالایی را به قیمت 1000 تومان خریداری کنید و آن را به قیمت  1500 تومان بفروشید و همان کالا را فردا به قیمت 1000 تومان دوباره خریداری کنید.

اکبری حداد با اشاره به شرایط فعلی بازار خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار چنین نیست به طور مثال در مورد یک کالای یکسان قیمت فروش امروز از قیمت خرید همان کالا در فردا کمتر است. این اقدام فروشندگان تنها جهت حفظ و به روز رسانی دارایی‌ها است.

وی اضافه کرد: تصور دیگر در بازار این بوده که شاید قیمت دلار کاهش پیدا کرده و به قیمت‌های پیشین بازگردد و در این صورت به همان قیمت پیشین فروش صورت خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد با گله از وضعیت فعلی بازار ارز عنوان کرد: از دولت تقاضا داریم که ثبات را به بازار ارز بازگرداند. اگر قصد دارند که قیمت دلار از این نیز فراتر برود، این عمل را انجام دهند؛ منتها تا مدتی از تغییر مجدد آن جلوگیری کرده تا مردم بتوانند اقدام به برنامه‌ریزی و فعالیت اقتصادی کنند.

وی ادامه داد: از این وضعیت هیچکس سودی نخواهد برد؛ هم فروشندگان از کسب سود باز می‌مانند و هم مردم جامعه در اثر نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت‌ها فقیر‌تر می‌شوند.

رئیس اتحادیه موبایل‌فروشان مشهد در خصوص اجرای طرح رجیستری موبایل از اول اردیبهشت‌ ماه بیان کرد: با اجرای طرح رجیستری از ابتدای اردیبهشت تمام برند‌های موجود در بازار مشمول این طرح خواهند شد. از ابتدای آذر ماه سال پیش 40 درصد برندهای موجود در بازار مشمول طرح رجیستری بودند.

اکبری حداد تاکید کرد: از اردیبهشت‌ ماه سال جاری برند سامسونگ که 58 درصد از گوشی‌های موبایل موجود در بازار را تشکیل می‌دهد، نیز شامل طرح رجیستری خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا