1

گوچی، قاتل غول‌های لیگ هلند

رضا قوچان‌نژاد ۲۹ شهریور ۱۳۶۶ در یک خانواده ورزشی در مشهد متولد شد. او در دوران کودکی به همراه خانواده‌اش به هلند و مهاجرت کرد و فوتبال پایه را در این کشور آغاز کرد. وی فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی است و ویلن می‌نوازد. رضا بازیکن فوتبال ایرانی-هلندی است. نام مستعار رضا قوچان نژاد در کشور هلند و بلژیک گوچی (Gucci) است، وی هم‌چنین سابقه عضویت در تیم زیر ۱۹ ساله‌های هلند را در کارنامه دارد. کارلوس کی‌روش در روز سال ۲۰۱۱ از قوچان‌نژاد که در شهر لیر بلژیک بود، دعوت کرد که به تیم ملی فوتبال ایران بپیوندد. قوچان‌نژاد در مدت کم حضورش در تیم ایران تبدیل به یک ستاره شد و توانست با گلزنی در ۳ مسابقه پایانی مرحله انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ به یک قهرمان ملی تبدیل شود. او یکی از فوتبالیست‌های دوست داشتنی مشهدی است و یکی از خاطرات  قوچان‌نژاد تک‌گل برتری تیم ملی ایران در برابر تیم ملی کره جنوبی را در ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ بود که باعث صعود تیم ملی فوتبال ایران به کره جنوبی شد. خیلی‌ها گل او را با دیگر فوتبالیست مشهدی یکی می‌کنند. خداداد عزیزی دیگر بازیکن مشهدی بود که در سال 1998 با گلی که وارد دروازه مارک بوسنیچ استرالیایی کرد باعث صعود ایران به جام جهانی فرانسه بعد از 32 سال شد.  قوچان نژاد همواره گل‌های حساس و زیبایی را برای تیم ملی در زمان‌های حساس به ثمر رسانده است.

گوچی در سال ۲۰۰۵ به باشگاه هیرنفین پیوست. او بازی حرفه‌ای خود را در آوریل ۲۰۰۶ در بازی خانگی در مقابل ای زد آلکمار به عنوان تعویضی به جای فرناندو درولد آغاز کرد. او در سال ۲۰۰۶–۲۰۰۷ به تیم GO AHEAD EAGLES  بصورت قرضی پیوست. در تابستان ۲۰۰۹ قوچان نژاد قراردادش با هیرنفین را به خاطر تحصیلات آکادمیک تمام کرد. بعلاوه این که، او به‌عنوان یک آماتور به تیم فوتبال GO AHEAD EAGLES  در قرار داد دومش پیوست.

رضا قوچان نژاد که مدت‌ها در فوتبال هلند کار کرده بود و سابقه بازی در آکادمی هیرنفین را نیز در پرونده دارد، بعد از ۷ سال به فوتبال هلند بازگشت و پیراهن هیرنفین را به تن کرد و دو فصل قبل در تیم بحران زده چارلتون اتلتیک در لیگ دسته یک انگلیس بازی کرد و نتوانست کارنامه چندان خوبی در این تیم داشته باشد و بعد از اینکه قراردادش با این تیم به پایان رسید، به فوتبال هلند بازگشت تا پیراهن هیرنفین را به تن کند. او از چند تیم هلندی از جمله توئنت انخت نیز پیشنهاد داشت ولی ترجیح داد تا در هیرنفین فوتبال خود را دنبال کند. قوچان‌نژاد در فصل گذشته لیگ اردیویسه هلند ۱۹ گل زد و علاوه بر بهترین بازیکن سال هیرنفین، در تیم منتخب فصل ۱۷–۲۰۱۶ نیز جای گرفت و افتخاری شایسته برای فوتبال ایران به ارمغان آورد.

او که به تازگی دارای یک فرزند پسر به نام دوران شده است این فصل و در ابتدای فصل فروغ آنچنانی نداشت، اما بعد از تولد فرزندش بیش از پیش برای تیمش درخشیده است و شاید یکی از دلایل درخشش وی را می‌توان انگیزه ایجاد شده در وی دانست.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد گوچی این است که او در اغلب بازی‌هایی که تیمش مقابل تیم‌های بزرگ لیگ هلند داشته گل زده است. سه تیمی که قریب به اتفاق قهرمانی‌ها در لیگ هلند به نام آنها نوشته شده و روی هم بیش از 60 بار این عنوان را به دست آورده‌اند، دست‌ها را به علامت تسلیم بالا برده‌اند. رضا قوچان‌نژاد اما در این 2 فصل اخیر نشان داده که هراسی از نام این باشگاه‌های بزرگ ندارد. او مدام دروازه آنها را باز می‌کند و همین مساله باعث شده تا آماری درخشان از خود بر جا بگذارد.

قوچان‌نژاد از همان روز نخستی که برای مقطع سوم برای هیرنفین بازی کرد نشان داد که توانایی ویژه‌ای در گشودن دروازه تیم‌های مطرح دارد.

او این مساله را 8 بار در طول 2 فصل اخیر نشان داده و اثبات کرده که مهاجم روزها و بازی‌های سخت است. درست مثل زمانی که پیراهن تیم ملی را می‌پوشد و در بازی‌های حساس نظیر تقابل با کره جنوبی در اولسان یا قطر در دوحه گل می‌زند و ایران را یک تنه به جام جهانی می‌برد.

رضا نخستین گل خود مقابل 3 غول فوتبال هلند را در هفته یازدهم فصل 2017-2016 وارد دروازه فاینورد روتردام کرد. این بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید و گوچی توانست هیرنفین را از شکست نجات بدهد.

بعد از گشودن دروازه فاینورد، نوبت به پی اس وی آیندهوون رسید. یکی از 3 قطب فوتبال هلند که البته فصل قبل ابتدا در لیگ قهرمانان اروپا و سپس در لیگ اروپا حضور داشت. قوچان‌نژاد در هفته نوزدهم فصل 2017-2016 و در روزی که پی اس وی آیندهوون در ورزشگاه خانگی خود – فیلیپس – میزبان هیرنفین بود هت تریک کرد و 3 گل وارد دروازه حریف کرد. هر چند بازی در نهایت با شکست 4 بر 3 هیرنفین به پایان رسید.

گوچی دست‌بردار نبود. آن هم در فصلی که توانست 20 گل برای هیرنفین به ثمر برساند. او این بار و در هفته بیست و هفتم موفق شد برای بار دوم در طول یک فصل دروازه فاینورد را باز کند. این گل البته کمکی به هیرنفین نکرد و بازی با شکست 2 بر یک این تیم به اتمام رسید. گوچی عملکرد درخشان خود را در فصل 2017-2016 با گلزنی مقابل آژاکس تکمیل کرد. او در هفته سی و یکم و درست در بحبوحه رقابت برای تصاحب کفش طلا، دروازه آژاکس را در روز شکست 5 بر یک هیرنفین باز کرد و یک رکورد ویژه به ثبت رساند. او بهترین ستاره و گلزن هیرنفین در آردیویسه شناخته شد، مهاجمی که با گل‌های خود در مقطعی از فصل یکی از امیدهای اصلی آقای گلی هم بود، اما در نهایت به عنوان سومی رسید تا یکی از بهترین فصول خود در فوتبال اروپا را به ثبت برساند. او در یک فصل دروازه 3 قدرت نخست فوتبال هلند را گشود تا روزهایی رویایی را سپری کند. فصل قبل با این عملکرد گوچی به یکی از چهره‌های جذاب و محبوب اردوی هیرنفین تبدیل شد، تا جایی که بارها در تیم منتخب قرار گرفت. از همه مهم‌تر برنامه‌های تلویزیونی پربیننده ورزشی هلند نیز به سراغ این مهاجم ایرانی رفتند و برنامه‌های جذابی ترتیب دادند.

در فصل 2018-2017 هم قوچان نژاد 2 بار دروازه پی اس وی آیندهوون را باز کرده. ابتدا در هفته چهارم که توانست دروازه‌بان این تیم را مغلوب و هیرنفین برد 2 بر صفر را تجربه کند. دومین گل او مقابل پی اس وی آیندهوون هم هفته قبل به ثمر رسید.

در یک بازی حساس که در ورزشگاه فیلیپس (ورزشگاه خانگی پی اس وی آیندهوون ) برگزار شد و 2 تیم با تساوی 2 بر 2 زمین بازی را ترک کردند.

قوچان‌نژاد در 2 فصل اخیر و 10 بازی که در ترکیب هیرنفین مقابل غول‌های فوتبال هلند انجام داده 8 گل به ثمر رسانده که یک آمار درخشان برای مهاجم تیم ملی محسوب می‌شود. انگار گوچی یک تخصص ویژه دارد. گلزنی در بازی‌های بزرگ و حکایت همان لقب برگ برنده که بی‌شک متعلق به اوست.

قوچان نژاد در روزهایی به فرم مطلوب خود بازگشته است که آمادگی و گلزنی‌های او نه تنها برای طرفداران هیرنفین بلکه برای طرفداران این بازیکن در تیم ملی ایران هم مسرت بخش خواهد بود، چون گوچی این شانس را دارد تا در روزهایی که مهاجمان مد نظر کی‌روش همگی در اروپا خوش درخشیده و عنوان بهترین گلزنان باشگاه‌های خود را یدک می‌کشند، او در رقابت با آنها برای دریافت بلیت سفر به دومین جام جهانی متوالی کم نیاورد.

گوچی که در 23 بازی این فصل تنها 5 گل به نام خود ثبت کرده، در تلاش است تا آمار خود را ارتقا بدهد. آماری که شاید نتواند منجر به حضور او در دومین جام جهانی و بازی‌اش در روسیه شود.

 

 

گزارشی از حامد دائمی