1

ورزش‌های بومی محلی هویت بخش، وحدت آفرین و نشاط آور است

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، رئیس فدراسیون بازی‌های بومی محلی،  معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، مدیر کل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استان و مقصودی نماینده مردم سبزوار مراسم  افتتاحیه ورزش‌های کلاسیک بومی محلی شهرهای غرب خراسان در سبزوار برگزار شد.

سید جواد حسینی در این مراسم با ابراز خشنودی از برگزاری این مسابقات در 7 نقطه استان گفت: خوشبختانه در استان استعدادهای خوبی در امر ورزش وجود دارد و این استعدادهای ورزشی در ورزش قهرمانی توانسته‌اند در دولت تدبیر و امید 32 درصد کسب مدال‌های بین المللی را رشد دهند.

وی اظهار داشت: خصوصا توجه به ورزش بانوان باعث شده است کسب مدال‌های ملی و بین المللی این قشر از جامعه 66 درصد رشد را نشان دهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: خوشبختانه دولت در برنامه ششم توسعه هدف گذاری رشد 26 درصدی  اعتبارات بخش ورزشی را مورد نظر قرار داده است. امیدوارم بتوانیم با هماهنگی از 1درصد اعتبارات دستگاه‌ها بر اساس ماده53 بخشی از مقررات مالی دولت درگسترش ورزش بیشتر استفاده کنیم.

حسینی با بیان اینکه خراسان رضوی در ورزش همگانی، ورزش بانوان در سال گذشته رتبه برتر کشور راکسب نموده است اظهار داشت:  900 درصد رشد در زمینه برگزاری جشنواره‌ها و رشد 15 برابری مراکز مشاوره تحصیلی دربخش جوانان امید بخش است.

وی گفت: تعداد ورزشکاران سازمان یافته در خراسان رضوی از 124 هزار به 526 هزار افزایش یافته که رشد 1.5 برابری را رقم زده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: نکته مهم توجه به ورزش همگانی و استقبال مردم از این ورزش است به گونه ای که از 491 هزار به سه میلیون و نوزده هزار نفر استقبال از این ورزش افزایش یافته است.

حسینی با بیان اینکه در کنار رشد ورزش قهرمانی ، استعدادیابی ورزش همگانی و افزایش و استانداردسازی فضای ورزشی به مقوله احیاء و گسترش ورزش‌های بومی محلی باید اهتمام جدی داشته باشیم اظهار داشت: در این راستا امسال استان به 7 قسمت تقسیم شده است که این ورزش‌ها به صورت جشنواره‌ای و مسابقات در آن برگزار خواهد شد و  امروز هم شهرهای منطقه غرب خراسان این مسابقات را برگزار می کنند.

وی گفت: ورزش بومی و محلی علاوه بر تربیت بدنی به تربیت روحی روانی انسان‌ها کمک می‌کند، ورزشی هویت آفرین است بویژه به بازسازی و بازتوانی فرهنگ بومی و محلی کمک می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: این ورزش‌ها علاوه بر هویت آفرینی ، وحدت بخش و انسجام آفرین است چون پیوستگی نسل‌ها و فرهنگ‌ها را موجب می‌شود. در کنار آن ورزش‌های بومی محلی نشاط آفرین و امید بخش است و به پرکردن مناسب اوقات  فراغت به ویژه جوانان کمک شایانی خواهد نمود.