1

نخستین مرکز بی خطرسازی زباله خراسان رضوی در تربت حیدریه افتتاح شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست تربت حیدریه گفت: به عنوان نخستین شهر استان، مرکز جمع آوری و بی خطر سازی (اتوکلاو) زباله های عفونی امروز به بهره برداری رسید.

داوود نورمحمدی افزود: این اقدام در درمانگاه موسی ابن جعفر(ع) و با همت و تلاش هیات مدیره دارالشفا، همراهی کارگروه مدیریت پسماندهای پزشکی و همراهی سازمان نظام پزشکی شهرستان تربت حیدریه محقق شده است.

وی هزینه ایجاد این مرکز را حدود یک و نیم میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: مرکز بی خطر سازی شامل دو اتاقک جمع آوری زباله های عفونی و اتاق استقرار دستگاه مذکور است.

نورمحمدی گفت: طرح بی خطر سازی زباله های عفونی مطب ها و کلینیک های خصوصی تربت حیدریه اوایل امسال در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد بیمارستان های نهم دی و رازی با اخذ 45 هزار ریال به ازای هر کیلو پسماند عفونی نسبت به بی خطر سازی از سازمان نظام پزشکی، اقدام کنند.

شهرستان تربت حیدریه 385 هزار هکتار گستره زیست محیطی دارد که 22 هزار هکتار از ارتفاعات شمال شرق و جنوب شرق این شهرستان شامل منطقه شکارممنوع ژرف و بزمای است.

وی گفت: منطقه ژرف با گستره 58 هزار هکتار است که در محدوده شهرستان های تربت حیدریه، زاوه و فریمان قرار دارد و حدود 22 درصد از وسعت این منطقه، در حوزه استحفاظی تربت حیدریه قرار دارد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و افت منابع آبی و نیز پوشش گیاهی در مناطق، سرشماری در منطقه ژرف به همت گروه کوهنوردی دوندگان کوهستان تربت حیدریه انجام شد.

نورمحمدی افزود: گونه های شاخصی چون قوچ و میش، کل و بز، گراز، گرگ، کفتار، پلنگ، گربه وحشی و پرندگانی چون کبک، تیهو و انواع پرندگان شکاری در این منطقه زیست می کنند.