1

نبرد با فدراسیون

نشست خبری هیئت شطرنج استان روز گذشته ششم اسفند ماه در سالن جلسات اداره کل ورزش و جوانان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

طبق روال هر هفته که نشست‌های خبری هیئت‌های مختلف برگزار می‌شود، این هفته نوبت هیئت شطرنج استان بود که عملکرد خود را ارائه دهد و در مقابل پرسش‌ها از آن دفاع کند. اما این نشست بیشتر به سوی حاشیه‌ها و گلایه‌هایی به فدراسیون شطرنج و تورنمنت فردوسی کشیده شد.

این نشست با حضور محمدرضا وجدانی رئیس هیئت شطرنج استان خراسان‌رضوی و آرمان آریانژاد به عنوان روابط عمومی هیئت شطرنج خراسان‌رضوی برگزار شد.

محمدرضا وجدانی ابتدا از مسابقات جهانی شطرنج فردوسی که در تاریخ 12 اسفند شروع می‌شود گفت: این مسابقات هشتمین دوره مسابقات فردوسی بزرگ است، که باعث افتخار ما ایرانیان است و ما امیدواریم این قوی‌ترین دوره برگزاری این مسابقات جهانی باشد.

در ادامه جلسه روابط عمومی هیئت شطرنج استان گفت: در این مسابقات بیش از 50 بازیکن خارجی شرکت می‌کنند و حدود 200 شرکت کننده ایرانی داریم که هر دو، با اختلاف نسبت به سال‌های گذشته رکورد شکنی در تعداد بازیکنان محسوب می‌شود. مسابقات ما در سه جدول A تورنمنت استادی برای بازیکنانی که با درجه بین المللی بالای  2000 است، جدول B که بازیکنانی با درجه بین المللی زیر 2000 هستند و جدول C برای نوجوانان زیر 14 سال است و بیش از 10 استاد بزرگ، 10 استاد بین المللی، شش استاد مرد و یک استاد بانوان فدراسیون جهانی شطرنج و چندین کاندیدای دیگر خارجی فارق از اساتید ایرانی در این مسابقات حضور دارند.

وی ادامه داد: سال قبل با همه سختی‌های خود ما رکورد شرکت کننده‌های فردوسی و تعداد شرکت کننده‌های خارجی را با حضور 20 کشور شکستیم که اتفاقی کم سابقه بود، اما امسال ما رکورد کشور‌های شرکت کننده و شرکت کنندگان خارجی را به دو برابر رساندیم، رکوردی که نزدیک به 30 سال در ایران وجود داشت. ما از پنج قاره بازیکن آوردیم حتی از کشورهایی مثل هلند و کلمبیا که سابقه حضور در مسابقات آسیا را هم نداشتند. مذاکرات ما بر این بود که بتوانیم بیش از 40 کشور را در مسابقات داشته باشیم.

وی افزود: ما در حالی که به روی کمیت این مسابقات کار می‌کردیم، تمرکز ویژه‌ای به روی کیفیت بازیکنان داشتیم. بیش از 10 کشور جهان که در بین کشورهای جهان صاحب نام هستند با بهترین بازیکنان و قهرمانان حال حاضر آنها در این مسابقات حضور دارند. بیش از 20 کشور اعم از ارمنستان، آذربایجان، جزیره آروبا، اتریش، بلاروس، بوتسوانا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، گرجستان، هند، ایرلند، قزاقستان، قرقیزستان، مالزی، هلند، پرتقال، روسیه، سنگاپور، اسپانیا، سریلانکا، تاجیکستان، تونس، ترکمنستان، اکراین، افغانستان، ترکیه، سوریه، غنا و نیجریه بلیط‌های خود را خریداری کرده‌اند.

او ادامه داد: تعدادی از بازیکنان ما بلیط دارند اما شماره رفرنس ویزای آنها صادر نشده و ما در تماس با فدراسیون شطرنج و وزارت خارجه هستیم و امیدواریم که به ما کمک رسانی کنند. 15هزار دلار جایزه داریم و مقداری هم هزینه داریم که حدود 20 تا 25 هزار دلار برآورد شده است. برای اسکان و تغذیه هم برنامه‌هایی را تدارک دیدیم.

وی افزود: ورودی که برای شرکت کننده‌ها در نظر گرفته شده است حدود 250 هزار تومان است و از بعضی کشورها به دلیل آوردن چند بازیکن ورودی نمی‌گیریم. در آیین نامه نوشته شده است که کسانی که مقام استادی دارند از پرداخت ورودی معاف هستند. جایزه‌ای که برای نفر اول در نظر گرفته شده 10 میلیون تومان است. همچنین برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران یک کمپ بین المللی مشترک با حضور مربیان برتر جهانی فرخ آماناتوف از تاجیکستان، پولد کرنیف از اسپانیا و همچنین آریا نژاد از ایران برگزار می‌شود و ما امیدواریم که بتوانیم از این موقعیت به نحو احسن برای بازیکنان خراسان بزرگ استفاده کنیم.

محمدرضا وجدانی در ارتباط با اسپانسرهای این مسابقات گفت: بخش اعظم این حمایت‌ها چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی اداره کل تربیت بدنی خراسان‌رضوی انجام می‌دهد، بخشی را بیمه تجارت نو بر عهده گرفته است، بخشی را آژانس مسافرتی روشن سیر مشهد با شرط تهاتر عهده دار شده است و بخش قابل توجهی را هتل هما بر عهده گرفته است.

وی در ارتباط با نبود روابط عمومی در هیئت که لازمه‌ی فعال بودن یک هیئت است، گفت: این موضوع برمی‌گردد به فاکتور شخصیتی من که خودم قبول دارم و این ضعف را می‌پذیرم. من به صورت ذاتی اهل پروپاگاندا نیستم!! نه در هیئت شطرنج، حتی در زندگی خود و کاری هم همین‌طور هستم. اما گفتنی است که هیئت‌ها بودجه‌ی مصوبی ندارند و همین باعث شده که این کمبود در هیئت ما باشد! با این حال باز هم چند بار سعی بر انتخاب شخصی برای این مقام کردیم اما به دلیل نبود بودجه نتوانستیم.

محمدرضا وجدانی در ارتباط با هزینه‌ها و جایزه‌ها گفت: سالی که در مسابقات بین المللی جایزه‌ها داده نشد و به بازیکنان بدهکار شدند، رئیس فدراسیون این مسابقات را برگزار کرد و قول‌هایی برای تأمین مالی این برنامه گرفت که محقق نشدند، اما قول می‌دهیم که وعده‌ها در این مسابقات به این شکل نباشد و تمام جایزه‌های داخلی و خارجی تأمین شود و امیدواریم که فدراسیون یار ما باشد و اگر حاضر به همکاری نیستند، در کار ما سنگ‌اندازی نکنند.

او درباره پیشرفت هئیت گفت: از زمانی که این هیئت در خراسان مسئولیت را بر عهده گرفت ما 23 نفر درجه‌دار بین المللی داشتیم اما در حال حاضر بالغ بر 600 نفر داریم ، یک دارور بین المللی غیر فعال داشتیم، اما حالا چند داور بین المللی داریم، بالاترین درجه مربیگری ما درجه دو بود اما الان مربی فیده داریم، حتی در سبزوار داور فیده و مربی درجه دو داریم و همه این‌ها ثمره چنین مسابقات بین المللی است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم فارغ از داشتن داور و مربی خوب درجه یک، شطرنج باز تربیت کنیم. حتی ما به بسیاری از خانواده‌هایی که در زمینه‌ی شطرنج فعالیت می‌کنند پیشنهاد دادیم تا در کلاس‌های مربیگری درجه سه و داوری درجه سه شرکت کنند.

محمدرضا وجدانی ادامه داد: ما برای آموزش و پیشرفت سطح شطرنج استان کتاب‌هایی را ترجمه و چاپ کردیم، کتاب استراتژی شرشفسکی و کتاب استراتژی هو یوهانسن در حال چاپ است. این کتاب‌ها نه تنها برای مشهد بلکه برای ایران مفید بوده و به شطرنج کشورمان کمک می‌کند.

رئیس هیئت شطرنج استان در ارتباط با مشکلات فدراسیون اظهار داشت: ما با فدراسیون مشکل نداریم فدراسیون با ما مشکل دارد! اما به شما قول می‌دهم که در این مشکلات هیچ آسیبی به شطرنج خراسان رضوی نرسانده است. اما نمی‌توانیم هرچه گفتند را قبول کنیم و صدایمان درنیاید!! فدراسیون باید پیدا کند که چرا با هیئت خراسان رضوی یا شخص من مشکل دارند و اگر مشکل من هستم حاضرم از سمت خود کناره‌گیری کنم.

وی افزود: ما در پنج سال گذشته برعکس کمک‌های فراوانی که از سوی اداره کل تربیت بدنی داشتیم، فقط مبلغ یک‌میلیون و هفت‌صد هزار تومان از فدراسیون دریافت کردیم که با این مبلغ فقط می‌توانستیم نان خریداری شده هر روز را تأمین کنیم، اما با وجود این مشکلات توانسته‌ایم هئیت را در بالاترین سطح اداره کنیم چون ما به کارمان اعتقاد داریم.

او ادامه داد: سوال ما این است که چرا رئیس فدراسیون به مسابقات نمی‌آید؟ این مسابقات و عملکرد ما به عنوان رزومه کاری فدراسیون محسوب می‌شود، اما در این مسابقات به ما کمکی نکردند، حتی ما در دوره‌های قبل این مسابقات و مراسم دیگر از شخص رئیس فدراسیون دعوت به عمل آوردیم، اما از دعوت ما امتناع کرد. اما ما به دنبال تنش نیستیم و همچنان در پی اهداف خود برای پیشرفت بیشتر هستیم چون یک مربی زمانی خود را می‌بازد که وارد حاشیه شود. از این حواشی سودی عاید کسی نمی‌شود پس ما در پی اهداف خود به راهمان ادامه می‌دهیم.

در حاشیه این جلسه آرمان آریانژاد ضمن ابراز ناراحتی از فدراسیون گفت: دلیل ناراحتی هیئت ما از فدراسیون این است که فدراسیون مسابقات جام خزر را همزمان با مسابقات فردوسی قرار دادند که اگر این مسابقات در تاریخ از پیش تعیین شده توسط فدراسیون برگزار میشد ما حدود 600 بازیکن به عنوان ورودی مسابقات جام فردوسی داشتیم اما این همزمانی به ما لطمه وارد کرد در صورتی که ما تاریخ این مسابقات را از قبل به فدراسیون گزارش داده بودیم و همچنین تاریخ روز اول فینال قهرمانی کشور متاسفانه همزمان شد با مسابقات فردوسی که این باعث می‌شود تا بازیکنان در انتخاب مسابقات دو دل شوند.

 

 

گزارشی از امیرمحمد سلمانیان