1

مرمت یک بنای تاریخی در تایباد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت:مرمت اضطراری بنای تاریخی آرامگاه شیخ علی تایبادی، پدر مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی یکی از عارفان نامدار قرن هشتم در این شهر به پایان رسید.

عبدالرحیم تاج محمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آواربرداری و سبک سازی پشت بام، پوشش سقف‌های ریخته شده، بام سازی قسمتهای مرمت شده، مرمت فضای داخلی گنبدخانه، مرمت در چوبی اصلی بنا و کاهگل کشی پشت بام از مهمترین اقدامات مرمتی این بنای تاریخی بوده است.

وی گفت: این اقدامات با هزینه 50 میلیون ریال از محل اعتبارات مشارکتی و کمک برخی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان تایباد صورت گرفت. این بنای تاریخی مربوط به دوران تیموری است که گرداگرد بنای تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد همچنین از تشکیل 30 پرونده اولیه برای ثبت برخی از تپه‌ها، محوطه‌ها و بناهای تاریخی در این شهرستان خبر داد و افزود: این پرونده ها در مرحله استانی بررسی قرار دارند.

وی به پراکندگی و تعدد آثار تاریخی در تایباد و کمبود اعتبارات برای مرمت آنها نیز اشاره و بیان کرد: هم اکنون 30 درصد از بناهای تاریخی این شهرستان نیازمند مرمت با تامین 15میلیارد ریال اعتبار است.

تایباد 44 اثر تاریخی ثبت شده و 43 اثر تاریخی شناسایی شده دارد. مجموعه تاریخی مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی در سال 1314 به شماره 309 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنا در سال 848 هجری قمری توسط پیر احمد خوافی ساخته شد و بانی ساخت آن نیز شاهرخ تیموری بوده است.

مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، میل کرات، مجموعه تاریخی رباط عباس آباد، بقایای قلعه تاریخی سعد آباد از مهمترین آثار و بناهای تاریخی شهرستان تایباد است. تایباد در فاصله 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.