1

برگزاری سه دوره طرح تاب آوری اجتماعی برای زنان خراسان رضوی

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 335 هزار و 600 نفر ساعت آموزش در قالب سه دوره طرح ملی «توان افزایی و تاب آوری اجتماعی» برای بانوان این استان برگزار شده است.

فرشته حسین زاده سلجوقی روز یکشنبه افزود: مدل اجتماعی اقتصاد مقاومتی، تاب آوری و مدارای اجتماعی است و 10 درصد سرمایه گذاری برای آموزش بانوان با افزایش سه درصد تولید ناخالص ملی برابری می‌کند.

وی اظهار کرد: در این راستا طرح ملی توان افزایی و تاب آوری اجتماعی از سوی هیات دولت به استانهای کشور ابلاغ و در دستور کار دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ اشتغال زنان در خراسان رضوی کمتر از مردان است، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، آمار شاغلان این استان در تابستان امسال را 2 میلیون و 130 هزار نفر اعلام کرده بود که تعداد زنان از این آمار 64 هزار و 589 نفر است.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: به منظور اشتغالزایی برای زنان استان، 696 طرح با تسهیلات 334 میلیارد و 523 میلیون ریال و پیش بینی اشتغال برای بیش از 3500 نفر در کمیته تخصصی اشتغال بانوان استان بررسی و تصویب شده است.

وی اظهار کرد: همچنین 112 میلیارد و 215 میلیون ریال از محل تفاهم نامه معاونت ریاست جمهوری برای 374 طرح مربوط به مشاغل خانگی و خوداشتغالی به صندوق کارآفرینی امید در خراسان رضوی واریز شد که از نظر مبلغ رتبه اول کشور را دارد.

وی گفت: همچنین مجموعه ای از قوانین مخل کسب و کار در حوزه زنان و خانواده احصا شده و راهکارهای پیشنهادی به کمیته استانی ارائه شده است.

سلجوقی افزود: از ابتدای امسال تاکنون آموزش‌های مهارت حرفه ای به بیش از یکهزار و 200 زن سرپرست خانوار در حاشیه چهار شهر بزرگ خراسان رضوی ارائه شده است.

وی اظهار کرد: از محل تسهیلات قرض الحسنه بانک مهر ایران، تسهیلاتی در سطح ملی برای اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده که سهمیه خراسان رضوی 10 درصد از تسهیلات در قالب پرداخت به سه هزار متقاضی است.

وی گفت: برای اشتغال بانوان روستایی خراسان رضوی نیز، تفاهم نامه ای بین این استان با وزارت جهاد کشاورزی به منظور واگذاری اراضی منابع طبیعی و مراتع در روستاها منعقد شده است.

وی افزود: همچنین پارسال طرح ارتقای توانمندیهای زنان روستایی به صورت آزمایشی برای 50 روستای این استان اجرا شد که در ادامه اجرای آن امسال نیز 100 روستا زیر پوشش قرار گرفتند.

سلجوقی ایجاد بازارچه‌های دائمی، تدوین سند ارتقای وضعیت زنان در استان، طراحی بانک اطلاعاتی بانوان و سازماندهی یکهزار و 200 زن فرهیخته از 25 قشر جامعه در قالب مجامع مشورتی زنان در شهرستان‌ها و مرکز استان را از دیگر اقدامات دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در سال جاری برشمرد.

 

 

منبع: ایرنا