1

برنامه ریزی برای رونق 20 هزار واحد تولیدی در 4 سال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در یک برنامه 4 ساله بنا شده به بیش از 20 هزار واحد تولیدی که کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، کمک شود تا به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کنند.

مسعود مهدی زاده مقدم در خصوص سیاست‌های رونق تولید در استان و تخصیص یارانه‌ها به واحدهای تولیدی افزود: این تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند باعت رونق واحدهای تولیدی شود. طی جلساتی که با استاندار داشتیم و همچنین طرح‌های موجود در بانک‌ها، امیدواریم با تصویب این طرح‌ها و جذب تسهیلات توسط واحد‌های تولیدی به اهداف خود درزمینه‌های مختلف دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به برخی گلایه‌ها از نرخ سود این تسهیلات خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی و شرایط حاکم بر فضای بین الملل موجب شده واحدهای تولیدی تاکنون از تسهیلات بانکی که با نرخ 18 که ارائه شده استقبال چندانی نداشته باشند؛ از این ‌رو یارانه‌ها توانسته کمک شایانی به واحدهای تولیدی کند. با پیش بینی‌های انجام شده لازم است، بانک‌ها با سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های مصوب که در بانک‌ها منتظر عقد قرارداد است به واحدهای صنفی کمک کنند تا بتوانند حداکثر استفاده از این تسهیلات را ببرند.

مهدی زاده مقدم ادامه داد: تامین یارانه‌ها حرکت بسیار خوبی بوده که استان خراسان رضوی در این حرکت پیش قدم بوده است. از این جهت فضای همدلی بسیار خوبی در استان ایجاد شده و تمام دستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت خود تواسته‌اند مشکلات تولید را حل کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره زیرساخت‌های تولید بیان کرد: امسال برای تامین این زیرساخت‌ها عملکرد بسیار مطلوبی داشته‌ایم، از این‌رو تلاش شده در شهرک‌ها مشکلی برای احداث واحدهای جدید وجود نداشته باشد.

مهدی زاده در خصوص برنامه‌های پیش روی صنعت استان تصریح کرد: در یک برنامه 4 ساله بنا شده به بیش از 20 هزار واحد تولیدی که کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، کمک شود که به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه سال آینده تاکید جدی بر بازار فروش محصولات وجود دارد، عنوان کرد: در سطح استان خراسان رضوی تولیدکنندگان بسیاری فعالیت دارند که به همین جهت کوشیده‌ایم با ساماندهی شرکت‌های مدیریت صادراتی، 4 شرکت از این دست ایجاد کنیم. همچنین ایجاد سه کنسرسیوم‌ فروش در این حوزه و ارتقای تعداد این شرکت‌ها به سطحی بالاتر و همچنین صادرات واحدهای تولیدی، شناسایی بازارهای جدید، فروش محصولات در قالب کنسرسیوم‌های مشترک که بتوانند از ظرفیت‌های یکدیگر آگاه شوند، از دیگر اقدامات انجام شده بوده است.

مهدی زاده در خصوص آموزش نیروی انسانی اظهار کرد: همچنین برای آموزش نیروی انسانی در سال آینده تاکید ویژه‌ای لحاظ شده تا بتوانیم خدمات بیشتری به واحدهای تولیدی ارائه کنیم. از این جهت می‌توان یارانه‌های بیشتری از محل اعتبارات موجود به واحدهای تولیدی جهت ارتقای نیروی انسانی اختصاص داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه نظام مبادله پیمان کاری فرعی امسال در استان خراسان رضوی شروع شده است، گفت: امیدواریم در سال آینده طرح کشوری این موضوع شکل گیرد. همچنین با ایجاد مرکز مبادلات پیمان کاری فرعی، این مبادلات در کشور به شکل واحد شکل انجام شود تا در نتیجه از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در این عرصه استفاده شود. همچنین در این نظام مبادله پیمان کاری واحدهای تولیدی بتوانند پیمان کارهای گذشته و یا بعد خود را با استفاده از این مرجع شناسایی کنند. به طور مثال یک واحد تولیدی قطعه مورد نظر خود را از استان‌های دیگر تهیه می‌کند بدون اینکه اطلاعی از وجود واحد تولیدی مختص خود در نزدیکی‌اش باشد، لذا تشکیل نظام مبادلات پیمان کاری یکی از کارهایی بوده که در سال آینده در سطح کشور و استان خراسان رضوی به عنوان 4 استان پایلوت درکشور باید انجام شود.

مهدی زاده با اشاره به معرفی شرکت‌های تولیدی خراسان رضوی به صنایع وابسته بیان کرد: قطعه سازان مرتبط با شرکت‌های نفت‌وگاز که توانایی تولید قطعات مختلف در ارتباط با این شرکت‌ها را داشته، معرفی شده اند. در استان ما توانایی 30 شرکت مورد بررسی قرار گرفته و به وزارت معرفی نفت شده است. همچین در صنایع پتروشیمی، سیمان و فولاد فعالیت‌هایی انجام شده که باعث گسترش این نظام شده و با استفاده حداکثر ظرفیت تولیدکنندگان استان برای تامین قطعات مورد نیاز استفاده شده است.

وی در خصوص توسعه شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: امسال با در اختیار قرار دادن یکی از شهرک‌های صنعتی به دانشگاه فردوسی به عنوان پایلوت جهت بررسی نیاز و شناسایی شرکت‌هایی که توانایی تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان را دارند، گامی در این جهت برداشته شده و خدمات و حمایت‌های مالی و نرم‌افزاری نیز در این زمینه فراهم شده است. امیدواریم سال آینده خروجی مطلوبی از این شرکت‌ها به دست آید و تعدد واحدهایی که توانایی دانش‌بنیان شدن را دارند در استان افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص رفع نیازهای فناورانه اضافه کرد: کشورهایی چون آلمان و کره برای رفع نیازهای فناورانه با یکدیگر در ارتباط هستند. علاوه بر این تاکنون در استان ما رفع نیازهای فناورانه 3 واحد انجام شده که این اقدام نیز سال آینده توسعه پیدا خواهد کرد.

 

 

منبع: ایسنا