1

اکبر عبدی ماهی آزاد است و اقیانوس لازم دارد

مراسم افتتاحیه پردیس سینمایی گلشن در برج آرمیتاژ واقع در بلوار هفت تیر مشهد، شب گذشته با حضور ستاره‌های سینما و مسئولین و علاقه‌مندان به سینما برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی و با تجلیل و بزرگداشت داریوش ارجمند و اکبر عبدی همراه بود، سید جواد حسینی معاون امنیتی، سیاسی، اجتماعی استاندار خراسان رضوی، دکتر سید کمال حسینی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، سید سعید سرابی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مهندس ایزدی مدیرعامل مجتمع فرهنگی کوهسر، حجت الاسلام سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، دکتر احمد نوروزی و علیرضا بدیعی از شورای شهر مشهد نیز حضور داشتند.

 

شهری که دوست می‌دارم

داریوش ارجمند در این مراسم با بغضی در گلو و اشکی در چشم، گفت: باری دیگر شهری که دوست می‌دارم و امام رضا که دوست می‌دارم و مردمی که دوست می‌دارم. نمی‌دانم چرا هر دفعه مشهد می‌آیم و با مردم مواجه می‌شوم بغض می‌کنم چون تمام جوانی‌ام را در این شهر گذرانده‌ام. دوستانی که در این سالن حاضر هستند همه دوستان جوانی من هستند و خوشحالم که همه آنها هنوز هم در بازیگری چه تئاتر و سینما فعال‌اند.

ارجمند تأکید کرد: با اینکه نسبت به این مردم کم‌لطفی می‌شود؛ به تئاتر و هنر این شهر کم‌لطفی می‌شود، این مردم همچنان می‌درخشند. دنیا این طوری نمی‌ماند. هنر مثل مته‌ای است که زمانه را سوراخ کرده است. هنر چنین پدیده‌ای است و پیش می‌رود. من تقریبا شاید 50 سال پیش آمدم به مشهد و آن زمان تازه دبیرستانی بودم. اینجا درس‌خواندم، بزرگ شدم، ازدواج کردم و جوانی‌ام در این شهر گذشت. شاگردی خیلی از اساتید را کردم. شاگرد غلامحسین یوسفی و دکتر علی شریعتی بودم و افتخار می‌کنم که شاگرد شریعتی بودم و آنچه به دست آوردم از راهنمایی او بود.

این بازیگر پیش‌کسوت سینما با بیان اینکه امشب جای بزرگانی از جمله مرحوم منصور همایونی و خیلی‌های دیگر خالی است، تصریح کرد: از مقاماتی که در این مراسم حضور دارند تشکر می‌کنم و به آنها درود می‌فرستم و امیدوارم که حمایت خود را از این جوان‌های هنرمند دریغ نکنند. آنهایی که با من کار کردند می‌دانند ما امکانات نداشتیم؛ ما در خیابان دکور می‌ساختیم و پلیس ما را می‌گرفت و می گفت نردبان می‌سازید تا از دیوار مردم بالا بروید؟

 

 

قدر جوانان را بدانیم

ارجمند خاطرنشان کرد: امیدوارم همه مسئولان این شهر یادشان باشد که این مملکت مال این جوان‌ها است. ما می‌رویم همان طور که دیگران رفتند و نسلی که به جا می‌ماند و انقلاب و اسلام و افتخارات ما را ادامه می‌دهد، همین جوانان هستند و باید قدرشان را بدانیم. همین جوان‌ها هستند که به خاطر حرم کشته می‌شوند و خاک ما را حفظ کردند که یک سانتی‌متر از این خاک را به دشمن ندادیم. هنر هم در خون همین جوان‌ها است. هر انسانی یک سیاره است و در این سیاره همه چیز وجود دارد. باید گوشش کنیم و آنها را تشویق کنیم و روزی که نسل بعدی ما می‌آیند همین حرف ها را برای دیگران تکرار کنند که هنر برتر از هوگر آمد پدید.

وی با اشاره به اینکه حتی کار اقتصادی هم نمی‌تواند مانند هنر موفق باشد تأکید کرد: ببینید تابلوی «سه گل آفتاب گردان» پشتوانه بودجه مملکتی کشور هلند است. یک فیلم به میلیاردها دلار درآمد می‌رسد و این مبالغ را با هیچ سرمایه‌ای نمی‌شود به دست آورد جز با هنر. من امیدوارم کشور ما دارای صنعت سینما شود و انی هنر به چرخه اقتصادی وارد شود. اما باید صنعتی شدن ما را از فرهنگی بودنمان غافل نکند. فکر نکنیم که فقط درآمد است که اهمیت دارد و بعد به ادبیات، شرف، جنگ و مبارزات و انقلاب صدمه بزنیم. با توجه به همه این خصوصصیات می‌توانیم  تئاتر، موسیقی اقتصادی داشته باشیم و این فعالیت‌ها همه اقتصادی هم هست و می‌تواند منشاء درآمد هم باشد. به گفته یکی از نویسنده‌های قدیمی هنر باید برای صاحبش آورده داشته باشد. در نهایت دوست دارم این هشدار را به جوانان بدهم که هیچ وقت مسائل مادی، فرهنگ آنها را ذبح نکند و فرهنگ و اعتقاد ما را در پیشگاه اقتصاد نابود نسازد. ما باید از این فرهنگ کار اقتصادی بسازیم. در پایان آرزو می‌کنم بار دیگری که می‌آیم جوانان را شاداب‌تر ببینم.

 

 

اکبر عبدی که شناخته نشد!

ارجمند در نکوداشت اکبر عبدی گفت: اکبر عبدی برای من یک بازیگر جهانی است و اگر در جای دیگری از جهان به دنیا می‌آمد شاید یکی از بزرگترین بازیگران جهان بود، اما او در اردبیل به دنیا آمده و در ایران بزرگ شده است. من با آقای عبدی هم فیلم کار کرده ام و هم سریال؛ شما او را پشت دوربین دیده‌اید اما من او را در کنار دوربین دیده‌ام. در آن لحظات او پدیده‌ای عجیب است، چون بازی در فیلم برای او محدودیت ایجاد می‌کند اما او یک ماهی آزاد است و یک اقیانوس لازم دارد و محدودیت نمی‌شناسد.من او را خیلی دوست دارم و تأسفم این است که منهای ناصر تقوایی که استعداد او را شناخت کمتر کسی او را به درستی شناخته است. من در هر کاری که کنار اکبر بودم لذت بردم از اینکه با او هستم.

اکبر عبدی در ادامه گفت: از همه مسئولین استان عرض ادب می‌کنم. مگر می‌شود در خاک امام رضا باشیم و خوش نباشیم. امیدوارم سال جدید برای همه شما سال خوبی باشد وخوش باشید. از شما ممنونم که هم فیلمم را دیدید و هم خودم را تحمل کردید. در بازیگری می‌گویند کسی بازیگر است که بتواند زنده بیاید روی سن و بازی کند و این استعداد رد سالار عقیلی هست که به اتفاق همسرش روی صحنه می‌آید و فی‌البداهه اجرا می‌کند.

 

 

ضرورت فرهنگ برای جامعه

در ادامه سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خوشحالم که در ماه‌های پایانی سال 96 دو پردیس سینمایی در پایتخت فرهنگی جهان اسلام افتتاح شد و با افتتاح این چهار سالن 15 سالن سینمایی به زیرساخت‌های فرهنگی مشهد اضافه می‌شود. 11 سالن در اطلس و 4 سالن در مجتمع گلشن افتتاح شد که اتفاق خوبی بود. سالن‌های سینما یکی از شاخص‌های توسعه زیرنباهای فرهنگی است و از شاخص‌های مهم توسعه مدنی هر شهر محسوب می‌شود. جایی که سالن سینما و تئاتر است، آسیب‌های اجتماعی کم‌تر است. اگر قرار است که حاکمیت طراحی‌ای برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، نیازمند فرهنگ است و راهی جز توسل به دامن جریان فرهنگی، ندارد. در حالی که بخش‌هایی از این مجموعه به بهره‌برداری نرسیده است، تلاش بر این شد که این پردیس در آستانه سال جدید به بهره‌بداری برسد و نوعی عیدی برای مردم مشهد در آستانه سال جدید باشد. از همت مالکان و هیأت مدیره که این تدبیر را داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که با حضور مردم مشهد این اتفاق تجربه‌ای موفق در مشهد باشد.

سرابی تأکید کرد: زیرساخت‌های فرهنگی مشهد نسبت به وسعت این شهر و جمعیت آن کافی نیست و از این جهت توسعه‌ای که از این دست می‌افتد را باید به فال نیک گرفت. اگر کسانی با این جریان مخالفت می‌کنند درک دقیقی از مطالبات مردم ندارند. اگر کسی مطالبات و انتظارات مردم را درک کند در توسعه سینما همت می‌کند. امروز مطالبه مردم این است که خیلی راحت در دسترسی خودشان سینما و سالن‌های تئاتر را داشته باشند. از سوی دیگر، مردم مشهد رکورددار حضور در سینما در سال‌های 95 و 96 بودند. مشهد بعد از تهران بیشترین حضور تمشاچی را داشته است. مشهد بیشترین سالن‌های تئاتر را داشته است و به من خبر دادند که در یک شب 15 نمایش در مشهد اجرا می‌شد. این نشان می‌دهد که مشهدی‌ها میل دارند که در جریان‌های هنری شرکت کنند و هر چقدر هم که منع شوند باز هم در برنامه‌های فرهنگی حضور پیدا می‌کنند. در نهایت آنچه محصول تلاش همه بوده است به تأسیس این پردیس سینمایی منجر شده است.

 

حضور 25 میلیونی مردم مشهد در سینما

سید جواد حسینی معاون استاندار هم تصریح کرد: خوشالم که سیاسیتی را که دولت برای مشارکت بخش خصوصی تدارک دیده آرام آرام در بخش‌های فرهنگی هم دارد به نتیجه می‌رسد. خیلی خوشحالیم که امروز پردیسی در مرتفع‌ترین مجموعه مشهد راه‌اندازی می‌شود. خوشحالیم که در این مکان افرادی که کارشان را به خوبی بلد هستند حضور دارندو خوشحال‌تر هستیم که علاوه بر دولت بخش خصوصی هم پا در میدان گذاشته است. خوشحالیم که امروز بعد از یک دوره به حاشیه راندن شدن سینما که دلایل مختلفی داشت، دوباره شاهد رونق آن هستیم. وقتی فضای مجازی قدرت بیشتری پیدا کرد، ما به دنیای تنهایی خودمان رفتیم و این باعث شد که تعاملات اجتماعی آسیب ببیند. به ویژه ابزار هنر برای ما مهم بود که هنر را در جمعیت به نمایش بگذاریم.یکی از هنرهای که هنر را در عرصه عمومی به نمایش می‌گذارد همین سینما است. خوشحالیم که امروز مردم از فردیت دور شدند و به جمعیت پیوستندو و با سینما و تئاتر آشتی کرده‌اند. فکر می‌کنم 25 میلیون نفر در سال گذشته به سینما آمده‌اند و فیلم دیده‌اند و آن را در قالب هنر هفتم به تماشا نشسته‌اند. تلاش این است که ساختار و ظرفیت‌ها را افزایش دهیم.

حسینی تأکید کرد: امروز در مشهد 44 سالن سینما داریم و 15 سالن امسال به آن اضافه شده است. در حال حاضر هم ده سالن سینمایی دیگر در حال ساخت است تا ما بتوانیم از ظرفیت سینماو ابزار هنر برای مرتفع کردن دستکم یکی از معضلات اجتماعی که آن کاهش سرمایه اجتماعی است، قدم برداریم و از آن بهره‌مند شویم.

 

 

مشقت‌های کار فرهنگی

در پایان محمد نادری بهره‌بردار پروژه پردیس سینمایی گلشن، تصریح کرد: وقتی برای بررسی احداث پردیس سینمایی به مشهد آمدیم ظرفیتی دیدیم که مشتاق شدیم در این شهر سالن سینمایی بسازیم. هر چند که ناملایماتی هم بود اما با قدرت کار را ادامه دادیم و با سرمایه شخصی و به تنهایی کار را پیش بردیم وبا مساعدت آقایان پوررضایی به ساخت این پردیس همت کردیم. حدود 8 ماه طول کشید. ما امروز نیاز به سالن‌های بیشتری هم داریم و در مشهد در حال مذاکره هستیم که تعداد بیشتری سالن سینمایی اضافه کنیم. اینجا ما چهار سالن داریم که حدود 350 صندلی ظرفیت دارد و یک سالن انتظار و یک سالن رستوران داریم که به زودی افتتاح می‌شود. امیدوارم که خیرمقدمی باشد برای مردم مشهد و ما را یاری کنند.

***

اجرای زنده سالار عقیلی و عکس یادگاری با ستاره‌های سینما از جمله اکبر عبدی، داریوش ارجمند، سالار عقیلی، سیما تیرانداز، مارال فرجاد، لیندا کیانی، لیلا اوتادی و تجلیل از عوامل نمایش «پیانیستولوژی» به عنوان پرافتخارترین نمایش  سال 96 نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

 

 

گزارشی از نوید موسوی