1

اپلیکیشنی برای اصناف مشهد

مدیر بازرسی و نظارت انصاف خراسان رضوی گفت: اپلیکیشن اصناف مشهد و خط تلفن ثابت شکایات در پایان سال رونمایی خواهد شد.

سید جمال کاظمی در خصوص اپلیکیشن اصناف مشهد گفت: تعدادی از صنف‌های شکایت مانند تاسیسات و مکانیکی‌ها وجود دارند که شکایت محور محسوب می‌شوند، به طوری که بازرسی و نظارت در این صنف‌ها معنای چندانی نداشته و کالایی برای ارائه در این صنف وجود ندارد و فقط خدمات از این صنف ارائه می‌گردد، لذا در این جهت این اپلیکیشن به کاربر این امکان را می‌دهد که شکایت خود را ثبت کند.

وی ادامه داد: همچنین در این برنامه می‌توان شکایت خود را به دو صورت ثبت کرد، در ابتدا اینکه تمامی واحدهای صنفی در این برنامه جانمایی شده و کاربر با پیدا کردن واحد صنفی مورد نظر می‌تواند شکایت خود را ثبت کند. اگر واحد صنفی مورد نظر در نقشه وجود نداشت می‌تواند با ثبت واحد صنفی مورد نظر شکایت را ثبت کند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی در خصوص عمده واحدهایی صنفی که شامل این برنامه می‌شود، بیان کرد: عمده فعالیت این اپلیکیشن در حوزه خدمات فنی‌، نمایشگاه‌ها و حوزه املاک است که مردم می‌توانند در این حوزه‌ها اگر شکایتی دارند به ما اطلاع دهند تا بتوانیم در این حوزه‌ها نظارت خوبی را انجام دهیم، همچنین در حوزه‌های سلامت و کالاهای اساسی نیاز ما بر این بوده که همیشه در بازار حضور داشته باشیم.

کاظمی در خصوص سرشاخه‌های تخلف عنوان کرد: تخلفاتی وجود دارد که از این سرشاخه اصلی شروع شده و به واحدهای صنفی می‌رسد، لذا ما در بازار به دنبال آن هسیتم که سرشاخه‌های اصلی مورد نظر ما واقع گردد. به طور مثال حدود 9تن و 400کیلوگرم تخم مرغ تقلبی که از چهار واحد صنفی جمع‌آوری کرده‌ایم، اگر این مقدار تخم مرغ در واحدهای صنفی پخش می‌گردید به جرئت می‌توان گفت باید از 100 واحد صنفی این مقدار را جمع آوری می‌کردیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حوزه بازرسی و نظارت سعی بر آن شده که رویکرد متفاوتی ارائه داده دهیم. به این صورت که ما نیز به دستگاه‌هایی مانند دارایی و تامین اجتماعی تبدیل نشویم که فقط صرفا فرم صادر می‌کنند. در این رویکرد جدید واحدهای صنفی و اتحادیه‌های باید ذکر شود چه موارد قانونی را رعایت کنند که آثار این قوانین در واحدهای صنفی ما نمایان است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی در خصوص این رویکرد جدید عنوان کرد: این رویه که در بازرسی در دست داریم این است که واحدهای صنفی نسبت به تخلف‌هایی که انجام می‌دهند تا چه میزان آگاه بوده یعنی تخلف با نظارت ما باید حذف گردد. اگر تخلفی مدت زیادی ادامه پیداکند، دستگاه‌های اجرایی در قبال حل آن باید راهکارهایی ارائه دهند. لذا اگر راه حلی برای آن وجود نداشت در یک بازه زمانی کوتاه مدت، با نظارت آن تخلف حذف می‌شود.

کاظمی خاطر نشان کرد: به راحتی می‌توان گفت حدود 40 الی 50 درصد از تخلف‌هایی که در واحدهای صنفی صورت می‌گیرد حاصل نتیجه عدم اجرای درست قانون توسط دستگاه‌ها است.

مدیر بازرسی و نظارت انصاف خراسان رضوی بیان کرد: در بررسی‌هایی که توسط بنده انجام شد، در رستوران‌ها مشاهداتی داشتم که در کباب کوبیده، مرغ استفاده می‌شود، یا با بررسی و مشورت از دامپزشکی این اطلاعات بدست آمد که اگر از سینه مرغ داخل کباب کوبیده استفاده شود مشکلی نداشته و اگر از ضایعات صنعتی مرغ داخل کباب کوبیده استفاده شود این موضوع مشکل‌ساز و قابل قبول نیست، از این جهت نرخ‌نامه‌ای بر اساس استفاده از گوشت مرغ داخل کباب کوبیده صادر شده، به طور مثال اگر کباب کوبیده‌ای 2 هزار تومان قیمت دارد به معنای آن بوده که داخل آن از مرغ استفاده شده است.

کاظمی در خصوص جلساتی که با دامپزشکی، بهداشت و معاونت غذا و دارو برگزار شده، اظهار کرد: همچنین ما مشکلات رستوران داران را جمع‌آوری و صورت جلسه‌ای را تنظیم کرده‌ایم به این صورت که اگر رستوران داری تخلفی انجام داد باید بررسی کنیم چه کسی مسئول این تخلف است؟

وی در خصوص یکی از طرح‌های پایان سال و ایام نوروز که طی 10 الی 15 اسفند انجام می‌شود، عنوان کرد: ایام نوروز نیز ما به واحدهای صنفی مراجعه کرده و تخلف صورت گرفته را ثبت و ضبط می‌کنیم. لذا امسال در چهار محور اصلی حرم مطهر و محدوده منطقه ثامن توضیح فرم‌های نظارتی را در پیش داریم که در این فرم‌های نظارتی تمامی تخلف‌ها تعریف شده، به این صورت که مسئول واحد صنفی چه مواردی را باید رعایت کند، همچنین زمانی که بازرس به واحد صنفی مراجعه کرد، باید بداند به چه مواردی رسیدگی کند، این فرم‌ها با مشارکت اتحادیه‌ها در حال توزیع است.

مدیر بازرسی و نظارت انصاف خراسان رضوی در خصوص بازرسی از واحدهای صنفی عنوان کرد: در ماه حدود 18 الی 19 هزار واحد صنفی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و گروه‌های تخصصی برای بازرسی از واحدهایی صنفی گروه‌های سلامت، کالاهای اساسی و خدمات فنی تشکیل شده است. به طور مثال در گروه سلامت نباید شکایتی وجود داشته باشد زیرا این امر آسیب جدی و جانی برای مردم رقم می‌زند.

کاظمی در خصوص عمده‌ترین تخلف در واحد‌های صنفی مطرح کرد: عمده ترین تخلف در واحدهای صنفی تقلب است. همچنین گرانی در بازار وجود دارد و عمده دلیل آن دلایل اقتصادی مانند تغیر نرخ ارز است، اما گران فروشی به معنای واقعی کلمه وجود ندارد و از این رو بیشتر تخلفات ما در حوزه کم فروشی و تقلب بوده است.

 

 

منبع: ایسنا