1

ارگونومی مهندسی فاکتورهای انسانی

در دومین قسمت برای شناساندن توانایی‌های زنان خراسان رضوی به سراغ نگین افتخاری دارنده دکترای مدیریت کسب وکار از EIQ cert انگلستان رفتیم.

عمده رزومه وی به تدریس در زمینه‌های CRM یا ارتباط با مشتریان، مدیریت منابع انسانی و فرایند ارتباطات در سازمان‌ها و ارگونومی مربوط است. این بانوی توانمند مسلط به استانداردسازی فرآیند‌ها و سیستمی کردن آن‌ها، تبلیغات، مهندسی فروش، قراردادها و فنون مذاکرات است.

با این عضو کانون زنان بازرگان و مجمع مشورتی زنان خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم تا از «ارگونومی» یا مهندسی فاکتورهای انسانی برای ما بگوید.

افتخاری به خبرنگار «صبح امروز» گفت: «ارگونومى» از دو كلمه يونانى «ارگو» به معنى كار و «نوموس» به معنى قانون تشكيل شده است.

وی اضافه کرد: «ارگونومى» يا همان مهندسى فاكتورهاى انسانى ،علمى است كه سعى دارد ابزارها، دستگاه‌ها، محيط كار و مشاغل را با توجه به توانايى جسمى-فكرى، محدوديت‌ها و علائق انسان‌ها طراحى نمايد. اين علم با هدف افزايش بهره ورى با توجه به سلامتى و ايمنى و رفاه انسان در محيط شكل گرفته است.

 

ماموریت ارگونومی چیست

این مدرس تاکید کرد: این دانش مركب از علومى مانند فيزيولوژى، روانشناسى، فيزيك، مديريت و طراحى است و در تلاش است به‌جاى متناسب سازى انسان با محيط ، محيط را با ساختار جسمانى و روحانى انسان متناسب سازد.

سعى در درك تعاملات بين انسان‌ها و ديگر عناصر تشكيل دهنده سيستم و نيز پياده سازى نظريه‌ها و اصول مربوط ، به منظور بهزيستى انسان‌ها و كارآمدى كلى سيستم مي‌گردد.

افتخاری درباره ضرورت‌های آشنایی با «ارگونومی» تصریح کرد: مطالعه علمى شرايط كار و روابط بين انسان‌ها و ماشين مهمترين مأموريت تبيين ارگونومى است. استفاده از اصول ارگونيك از صدمات وارده به انسان در اثر انجام كارهاى تكرارى و قراردادن وضع بدن در حالت‌هاى نامناسب مي‌كاهد.

 

نقش حیاتی نیروی انسانی

وی تاکید کرد: نيروى انسانى مهم ترين دليل كارآمدى يا ناكارآمدى در محيط كار است. از مهم‌ترين نكات ضرورت ارگونومى می‌توان به ارتقاى ميزان احساس تعلق پرسنل به سازمان، كاهش تعارضات درون سازمانى، اصلاح فرآيندها، افزايش بهره‌ورى، حذف حركات غيرضرورى، افزايش راحتى و ايمنى، بهبود كارآمدى و درنهایت سازگارى بهتر نيروى كار با محيط اشاره کرد.

افتخاری درباره تفاوت‌هایی که بین اصول ارگونومی برای زنان و مردان وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به تفاوت‌هاى فيزيكى و روحى بين مرد و زن بايستى براى هرجنس جداگانه برنامه ريزى كرد.

این تفاوت‌ها شامل تفاوت در قد، وزن، جثه، ميزان قدرت عضلانى، تركيب استخوانى، شكل گيرى و كاركرد مغز، سيستم ايمنى می‌شود. از سوی دیگر تفاوت در نيازهاى غذايى، كاركرد هركدام از نيمكره‌هاى مغز مرد و زن و غلبه حواس در آن‌ها نیز جزو مواردی است که حتما باید در نظر گرفته شود.

وی درباره گام‌هاى گسترش و فرهنگ سازى ارگونومى تاکید کرد: اولین قدم معرفى علم ارگونومى و الزام به رعايت آن است چرا که باید باید برای پیشگیری برنامه‌ریزی کرد. البته گسترش آن نیازمند مشاركت جمعى همه عوامل و نيروى سازمانى به عنوان بخشی از برنامه‌های سازمان است که باید با آموزش و راهکارهای اصلاحی توام شود.

 

 

گزارشی از انسیه علویون