1

«جیگی جیگی»؛ زنده کردن نامی فراموش‌شده

نخستین بخش جنبی جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی «جیگی جیگی» با خوانش و اجرای یک نمایشنامه در پردیس تئاتر مستقل مشهد آغاز به‌کار کرد.

 

خوانش جشنواره‌های بین‌المللی

محمد برومند دبیر جشنواره درآیین آغاز این برنامه در پردیس تئاتر مستقل مشهد گفت: این جشنواره تلاش دارد تا نام یک هنرمند به نام جیگی جیگی ننه خانم را زنده کند به‌علاوه این اولین جشنواره در سطح بین‌الملل است که در مشهد آن هم در بخش خصوصی برگزار می‌شود. نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی دوم تا دهم اردیبهشت ماه 1397 به یاد هنرمند مردمی و کمتر شناخته شده مشهد، معروف به جیگی جیگی و قدردانی از تمام هنرمندانی که به مردم شادی و نشاط می‌بخشند اجرا خواهد شد. ستاد جشنواره جیگی جیگی برای آشنایی بیشتر با دو هنرمند داوود کیانیان و حمید قلعه‌ای هشت اثر این دو هنرمند را با گروه‌های حرفه‌ای تئاتر خوانش خواهد کرد که این اولین جلسه از خوانش‌های بخش جنبی نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای نمایشی جیگی جیگی است.

 

مطرب عشق

محمد برومند در ادامه برنامه درباره جیگی‌جیگی گفت: هنرمند و مطرب دوره‌گرد تنهای دهه‌های 30 و40 در مشهد است، و با همه فقر و نداری خود هرروز بعد از سلام دادن به امام رضا(ع) با تنبکی که در دست داشت برای مردم آواز می‌خواند و سعی می‌کرد مردم را شادکند، در آخر هم با آنکه هیچکس را نداشت در کنار حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد. قدیمی‌ترهای مشهد او را می‌شناسند و هنرمندان و بزرگوارانی چون استاد شجریان، رضا کیانیان، داوود کیانیان و بسیاری دیگر از اساتید فعال در زمینه تئاتر از تماشاگران برنامه‌های جیگی‌جیگی بودند و تحت تأثیر موسیقی و عروسک گردانی علاقه‌مند به هنر تئاتر شدند.

برومند با اشاره به شخصیت این هنرمند گمنام گفت: ما افراد بسیاری در تئاتر و هنر مشهد و حتی ایران داریم که قدر آنها را نمی‌دانیم به همین علت جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی جیگی جیگی تلاش دارند نام این هنرمندان را زنده نگه دارد. جیگی‌جیگی زمانی که فوت می‌کند برخی از اهالی نوغان و تاجران با اقدامی خیرخواهانه در مقام دفن وکفن او بر آمدند و دست بر قضا در همان روز نیز یکی از بزرگان و ثروتمندان مشهدی فوت کرده بود. هنگامیکه این دو درگذشته را برای شستن به غسالخانه می‌برند بعد از غسل میت، جنازه مطرب را به قبرستان عمومی مشهد منتقل می‌کنند و جنازه آن مرد متمول برای دفن به صحن امام رضا(ع)،که قیمت قبر در آن بسیارگران نیز بوده و تأمین آن از عهده هر کسی برنمی آمد انتقال می‌یابد. در صحن امام رضا(ع) وقتی فرزندان فرد ثروتمند کفن پدر را کنار می‌زنند تا برای آخرین بار با او وداع کنند در کمال بهت و حیرت با جنازه جیگی جیگی روبه رو شده و تا به خود بیایند متوجه می‌شوند که جنازه پدرشان در گورستان عمومی شهر دفن شده است.

 

بخشهای جنبی جشنواره

دبیر جشنواره در رابطه با بخش‌های جشنواره گفت: جشنواره دوم تا هشتم اردیبهشت برگزار می‌شود، یک بخش بین‌المللی دارد و هشت نمایش از کشورهای سوئیس، هند، آرژانتین، فرانسه، آلمان، هلند و بوسنی و هرزگوین اجرا خواهد شد. در بخش داخلی نیز هشت نمایش توسط گروه‌های داخلی از سراسر کشور دعوت شده است. در بخش کودک و نوجوان برای اولین بار در اسفند ماه هشت استاد در هشت منطقه شهر کارگاه برگزار می‌کنند و با تعدادی از دانش‌آموزان در زمینه تئاتر کار خواهندکرد و برنامه‌های آنان در جشنواره اجرا خواهد شد. در جشنواره جیگی جیگی بخشی به‌عنوان مسابقه نمایشنامه نویسی وجود دارد که جایزه بخش کودک آن به نام استاد داوود کیانیان و جایزه بخش نوجوان آن به نام استاد حمید قلعه‌ای است و برگزارکنندگان جشنواره با این کار می‌خواهند این دو شخصیت هنری شهر مشهد را قبل از جشنواره به مردم معرفی کننددر مرحله بعدی خود نمایش جیگی جیگی در سه نسخه توسط اینجانب، استاد قلعه‌ای و استاد کیانیان تولید و در ایام عید نوروز اجرا می‌شود و در آن مردم با جیگی جیگی و شخصیت و آثارش آشنا می‌شوند.

 

 

زبان هنر فرهنگ ساز

در ادامه برنامه شهناز رمارم از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در افتتاحیه بخش خوانش این جشنواره بین‌المللی گفت: من از هنرمندان به خصوص حمید قلعه‌ای درس اخلاق و انسانیت و تواضع یاد گرفته‌ام. وی با بیان اینکه باید به احترام هنرمندان ایستاد چون زبان هنر فرهنگ‌ساز است ادامه داد: خداوند خودش زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد و زبان هنر، زبان زیبایی است. به اعتقاد من اگر بخواهیم مقوله‌ای را در فرهنگ مردم جا بیندازیم باید با زبان هنر این کار را انجام دهیم. وی با بیان اینکه قرآن هم از زبان هنر(قصه‌گویی) برای تبین مسائل استفاده می‌کند اظهار کرد: با توجه به این موضوع هنرمندان جایگاه ویژه‌ای در جامعه دارند که ما تاکنون این جایگاه و منزلت را قدر ندانسته‌ایم.

رمارم با اشاره به اینکه باید امثال جشنواره جیگی جیگی بیشتر از اینها در مشهد برگزاری شود بیان کرد: باید کمک کرد تا سالن‌های تئاتر به قدری پرشود که هرجا تئاتری برگزار می‌شود ترافیک شود و همه مردم متوجه برگزاری تئاتر شوند وبه دنیا ثابت کنیم قدر هنرمندان خود را می‌دانیم. عضو شورای شهر مشهد ضمن دعوت از مسئولان استانی و  شهری برای حضور در اجتماعات هنری مثل تئاتر ابراز کرد: مسئولان با خرید بلیت تئاتر به‌گروه‌های تئاتری کمک کنند.

رمارم با نوید به همه هنرمندان گفت: اگر قرار است حِبه‌ای صورت بگیرید باید این حِبه به هنرمندان داده شود،کمک به هنرمندان حِبه نیست بلکه کمک به شهر است چرا که هنرمندان تمام وجودشان به پای هنرشان گذاشته‌اند و به مردم عرضه کرده‌اند و ما به عنوان مسئولان جامعه باید قدر این هنر را بدانیم.

در ادامه این برنامه نمایش «صدای من کجاست؟» توسط هنرمندان نوجوان اجرا و در پایان به‌رسم یادبود هدایای به آنها تقدیم شد.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند