1

نُت‌ها چه رنگی دارند؟

نت های موسیقی دارای بار رنگی هستند. به این معنا که هر زمان که شما یکی از نت‌های موسیقی را به صدا می‌آورید، رنگ آن نت برای شما تداعی می‌شود.

  • نت «دو» رنگ قرمز را تداعی می‌کند. رنگ قرمز نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «دو» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • نت «ر» رنگ نارنجی را تداعی می‌کند. رنگ نارنجی نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «ر» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • نت «می» رنگ زرد را تداعی می‌کند. رنگ زرد نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «می» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • نت «فا» رنگ سبز را تداعی می‌کند. رنگ سبز نیمکره راست را تحریک کرده و نت «فا» نیز نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • نت «سُل» رنگ آبی را تداعی می‌کند. رنگ آبی نیمکره راست را تحریک کرده و نت «سل» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.
  • نت «لا» رنگ نیلی را تداعی می‌کند. رنگ نیلی نیمکره راست را تحریک کرده و نت «لا» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.
  • نت «سی» رنگ بنفش را تداعی می‌کند. رنگ بنفش نیمکره راست را تحریک کرده و نت «سی» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.

با توجه به این مقدمه باید توجه داشت که محل پردازش اصوات موسیقی و رنگ آنها با هم متفاوت است.

زیر و بم شدن اصوات بر روی روشن‌تر شدن و یا تیره تر شدن آن رنگ‌ها اثر می‌گذارد. به عنوان مثال:نت «دو» پایین‌تر از «دو» وسط(Middle Do)، همان رنگ قرمز است منتهی پر رنگ تر از قرمز نت «دو» وسط. نت «دو» بالاتر از نت «دو» وسط همان رنگ قرمز است منتهی,روشن تر از قرمز نت «دو» وسط.

“دو”ی میانی یا “دو”ی وسط یاMiddle Doتقریبا وسط صفحه کلید پیانو قرار دارد با بسامد تقریبی 261هرتز.

ترکیب نور و صدا با یکدیگر می‌تواند تاثیر زیادتری بر روی کودکان داشته باشد .از این طریق شما می‌توانید دقت و توجه کودکان را بیشتر تحریک کرده و به طور همزمان هر دو نیمکره را تحت تاثیر قرار دهید. البته از این روش برای کودکانی که دچار صرع هستند توصیه نمی‌شود. استفاده از این روش برای آموزش رنگ به کودکان نیز بسیار سودمند است. شما می‌توانید با ارائه صوت و رنگ به صورت همزمان، فرآیند آموزش رنگ به کودکان را تسهیل کنید.

متاسفانه رنگ تیغه‌های سازهای «بلز» Bellsساخته شده در ایران اشتباه هستند و مطابق با نظریه‌های علمی نیستند.

در کارگاهی که بنده شرکت داشتم با عنوان «تاثیر موسیقی بر کودکان با اختلالات یادگیری» از شرکت کنندگان خواسته شد که بر اساس قطعه claire de lune  در «سی بمل مینور» اثر «کلود دبوسی» آهنگساز بزرگ فرانسوی_سبک امپرسیونیسم _نقاشی بکشند. رنگ غالب همه این نقاشی‌ها آبی و سبز بود.

در موسیقی ایرانی نیز، استاد میلاد کیایی نوازنده سنتور،آهنگساز و مدرس موسیقی متولد 1323برای دستگاه‌ها و مایه‌ها و حتی گوشه‌ها، رنگ‌های مختلفی قائل هستند. چند خطی از کتاب «پنجاه سال خاطرات هنری میلاد کیایی» را در اینجا می‌آورم:

… مثلا من ماهور را قرمز می‌بینم، شما الان پیراهن سرخ تیره به تنتان است و من احساس می‌کنم هیچ مایه‌ای قشنگتر از ماهور نیست که در اینجا اجرا شود. شور را خاکستری میبینم، بیات ترک را زرد میبینم، اصفهان را سفید می‌بینم و همایون را آبی لاجوردی می‌بینم. چهارگاه را سبز می‌بینم. چهار گاه را به رنگ سبز تیره از راه دور می‌بینم. چهارگاه در خاطر من دوردست است. وقتی چهارگاه را می‌شنوم احساس می‌کنم که در تونل زمان سفر کرده‌ام.

 

 

یادداشتی از محمد ضروری