1

منت سر مردم نگذارید، جبران سوء مدیریت خود را پرداخت می‌کنیم

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: به حرف رئیس‌جمهور کاملاً معترض هستم، اگر بدهی مؤسسات از بودجه عمومی پرداخت می‌شود، جبران سوء مدیریت خودمان را پرداخت می‌کنیم و نباید بابت آن منت بر سر مردم بگذاریم.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال به جز استانی شدن بودجه‌ها تغییر چندانی برای رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی و پیشرفت نداشتیم. بودجه جاری کشور از پنج سال قبل که این دولت روی کار است به حدود سه برابر افزایش یافته و با توجه به این که عمده بودجه جاری مربوط به حقوق و دستمزد است، باید حقوق و دستمزد در همین حدود افزایش پیدا کرده باشد که چنین اتفاقی رخ نداده است. بَرج دولت از خرج آن بیشتر است و در بودجه امسال نیز این ایراد اساسی وجود دارد.

پژمان‌فر تصریح کرد: در مورد استانی شدن بودجه نیز من موافق نبودم، در خراسان‌رضوی در متاسفانه تراز 6 درصد را داریم در حالی که مدعی هستیم سهم ما 8 درصد است و این عقب‌افتادگی است که در بودجه استانی ما هم نشان داده می‌شود.

 

در توزیع نماینده‌ها بی‌عدالتی صورت گرفته است

وی درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع، در چند مجلس قبل هم مطرح بوده که موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.  در توزیع نماینده‌ها بی‌عدالتی صورت گرفته است، بدین شکل که برای مثال تبریز با دو میلیون نفر جمعیت 6نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

اما مشهد با بیش از 3 میلیون جمعیت، 5 نماینده در خانه ملت دارد. این عدالت نیست و من معتقدم اگر بخواهیم به سمت یک عدالت صحیح برویم باید اصلاح بزرگی در تعداد نمایندگان انجام دهیم که زمینه این کار اصلا وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: پیشنهاد این بوده که بخش رضویه و احمدآباد به مشهد اضافه و یک نماینده افزوده شود اما اعتقاد دارم بازهم تغییری در پیگیری مطالبات مردم انجام نخواهد شد؛ در واقع در مقایسه با دیگر شهرها نظیر تهران ما اکنون باید 10 نماینده در شهر مشهد داشته باشیم اما این چنین نیست و فعلاً زمینه تغییر آن نیز وجود نداشته و در اولویت قرار نگرفته است.

پژمان‌فر درباره زمزمه‌هایی که مبنی بر استانی شدن نمایندگان در مجلس شورای اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: استانی شدن نمایندگان، محاسن و معایبی دارد زیرا نماینده‌ها پیگیر مسائل در سطح ملی هستند و اگر تراز نمایندگان را به تراز استانی تنزل دهیم، به نفع کشور نیست؛ در واقع امروز ایراد ما این است که چون نماینده‌ها شهرستانی انتخابات می‌شوند خود را در تراز شهرستانی می‌بینند در حالی که نباید مسائل شهرستانی بر مسائل ملی مقدم شود.

 

مالیات دریچه‌ای برای کسب درآمد شده است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه فلسفه اخذ مالیات در کشور ما گم شده است، گفت:  اشکال این است که مالیات دریچه‌ای برای کسب درآمد شده است. در حالی که در تمام دنیا، مالیات ابزاری برای هدایت رفتار مالیات‌دهندگان است. امروز درآمدهای کشور و جرایم نتوانسته مسیر صحیح خودش را طی کند و در این زمینه اساسی‌ترین مسئله داشتن یک رویکرد فرهنگی است. در واقع امروز دولت به عنوان مجموعه‌ای باید باشد که فقط در بخش‌های حاکمیتی تصدی کرده و طبق اصل 44 بخش‌های دیگر را واگذار کند اما چون این کار را نکرده هزینه اداره کردن دولت گران شده و درآمدهای نفتی کفاف نکرده و به سراغ درآمدهای دیگر رفته است.

پژمان‌فر با بیان اینکه امروز دولت مالیات نمی‌گیرد رفتار را اصلاح کند بلکه مالیات می‌گیرد تا هزینه‌های خودش را اداره کند، خاطرنشان کرد: این موضوع که درآمد نفتی به زیر40 درصد در بودجه عمومی کاهش پیدا کرده به معنای اصلاح سیاست‌های نفتی و اقتصاد کشور نیست بلکه بدین معنی است که یک روز این پول تمام درآمدهای کشور را پاسخ‌گو بود اما  امروز تمام درآمد نفتی ما 40 درصد هزینه‌های کشور را جواب می‌دهد و این نشان از گران اداره شدن کشور دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چون سیستم شفاف‌سازی در مسیر کار خود نداشته‌ایم با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ آیا دولت‌ها امکان شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌ها و تبع آن اخذ مالیات و جرایمی که سبب اصلاح رفتار شود را ندارند؟ اکنون در دنیا کوچک‌ترین فعالیت اقتصادی شما در سیستم ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: امروز دولت‌ها در برابر فرار مالیاتی، ادعای ضعف و ناتوانی می‌کنند؛ آیا سیستم و نرم‌افزاری برای این کار وجود ندارد؟ بنظر من مشکل از اراده‌ها است بطوری که امروز اراده‌ای برای حل این مشکل نیست و به دانه‌درشت‌هایی برمی‌گردد که در عدم حل این مسئله ذی‌نفع هستند.

 

کاهش محسوس بودجه قرآنی

پژمان‌فر درباره کاهش اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه گفت: متاسفانه امروز سایه‌ای پشت سر فعالیت‌های قرآنی است که مرا بیش از بودجه نگران می‌کند و آن این است که امروز قرآن و فعالیت‌های قرآنی در اولویت فعالیت‌های کشور نیست، زیرا لایحه بودجه مهم‌ترین سند سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک کشور است و وقتی سهم فرهنگ را در بودجه 0.6 درصد قرار دهیم یا اگر سال گذشته سهم فرهنگ نزدیک به یک درصد بوده اما برای اصلاح روندهای اقتصادی به 0.6 درصد کاهش پیدا می‌کند یعنی عملیات فرهنگی خود را لوکس و غیرضروری می‌بینم.

وی افزود: در سال 91 حدود 160 میلیارد تومان بودجه برای فعالیت‌های قرآنی پرداخت شد اما از سال 92 تا 95 هیچ پرداختی در این زمینه انجام نشد و در سال 95 حدود 10 میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافت؛ در سال 96 اتفاقی که افتاد این بود که در سال‌های قبل در لایحه رقم بودجه 200 میلیارد تومان بود اما در این سال به 100 میلیارد تومان کاهش یافت که تا امروز که هفتم بهمن است ریالی از آن تخصیص نیافته و برای سال 97 همین رقم به 40 میلیارد تومان کاهش یافته است.

 

رشد 20 درصدی گردشگر مذهبی خارجی در 10ماهه امسال

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوع زیارت برای سال 97، 15 میلیارد تومان اعتبار برای مشهد، قم و شیراز دیده شده اما اگر 100 درصد آن تخصیص پیدا کند و تمام آن را به مشهد بپردازند کدام برنامه در مورد واحدهای اقامتی‌ ارزان قیمت، حمل و نقل درون شهری یا زیرساخت‌های فرهنگی شهر مشهد را می‌تواند جواب دهد؟

وی با بیان اینکه گردشگری مذهبی خارجی در مشهد در 10 ماهه امسال نسبت به سال قبل 20 درصد رشد داشته است، گفت: البته این امر بر اثر توسعه زیرساخت‌ها رشد پیدا نکرده چرا که در دهه آخر صفر، تعطیلات نوروز و نیمه دوم شهریور شاهد ترافیک شدید و حجم غیرقابل کنترل مشکلات در مبادی ورودی و خروجی و بافت پیرامونی حرم مطهر هستیم و بنده به عنوان نماینده از مردم مشهد تشکر می‌کنم که در آن دوران رفت‌وآمد خود به حرم و اطراف آن را کاهش می‌دهند و فداکاری می‌کنند تا بار عدم توسعه زیرساخت‌ها را به دوش بکشند.

 

وضعیت حاشیه شهر مشهد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله حاشیه شهر مشهد گفت: سال 94، موفق شدیم در کمیسیون تلفیق بودجه ردیف مستقلی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد ایجاد کنیم اما در سال 97 این ردیف حذف شد و به‌طور متمرکز 100 میلیارد برای حاشیه شهرها در نظر گرفتند؛ البته ما در مجلس نامه‌ای تنظیم کردیم و عددی به‌ مبلغ 59 میلیارد تومان به‌عنوان بودجه ماده 180 برای مشهد تعبیه شد و 40 میلیارد آن را برای حاشیه شهر مشهد قرار دادیم تا ردیف را احیا کنیم و در مجموع توانستیم هر ردیف را احیا کرده و با همکاری سازمان برنامه و بودجه در مجموع 100 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تعطیل شدن کارخانه مشهد نخ مسئله بزرگی است؛ امروز رینگ سازی، قطعه‌سازی پوشاک و حتی موادغذایی ما با مشکل جدی روبه‌رو شده، علت این است که ما با نگاه حمایتی به این مجموعه‌ها نگاه کردیم؛ در واقع اخذ مالیات اگر برای بستن راه مقابل سوء استفاده‌گر باشد بسیار موثر است اما اگر براساس هزینه‌ها و گران اداره کردن دولت باشد ضربه می‌زند.

پژمانفر افزود: برای مثال طبق قانون، کتابفروشی‌ها معاف از مالیات هستند اما به‌بهانه‌های مختلف از آن‌ها مالیات می‌گیرند و نتیجه آن آسیب‌های مختلف در شهر می‌شود؛ در واقع کاهش واحدهای کتابفروشی به سوء مدیریت‌ها برمی‌گردد، پس باید در تراز ملی مشکل را حل کنیم که در این راستا دولت باید پایش را از عرصه اجرا بیرون بکشد و تصدی‌گری نکند.

 

در بحث موسسات مالی هرکس به اندازه تقصیرش مجازات شود

پژمان‌فر در خصوص موسسات مالی و اعتباری گفت: به مسیری که بانک مرکزی پیش گرفت انتقاد داشتم و آن را به ضرر اقتصاد کشور می‌دانستم. راه‌اندازی مؤسسات و بانک‌ها در دو مسیر است؛ بانک‌ها با مجوز بانک مرکزی و مؤسسات مالی که از وزارت تعاون مجوز می‌گرفتند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالیت آنان قانونی بوده اما تخلف هم داشته‌اند، آیا مقصر سرمایه‌گذاران هستند یا کسی که باید مراقب تخلفات و جلوگیری از آن بودند؟

پژمانفر با بیان اینکه اول باید جلوی متخلف را گرفت، گفت: اگر مردم هم تقصیری دارند به اندازه همان ضرر ببیند نه بیشتر! هرکسی در این فرآیند به هر مقداری تخلف کرده باید مجازات شود. منِ نماینده نمی‌دانم در مورد این مؤسسات چطور تصمیم‌گیری می‌شود، مردم چطور بدانند؟

 

نباید سر مردم منت بگذاریم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسبت به حرف رئیس‌جمهور کاملاً معترض هستم، اضافه کرد: اگر بدهی مؤسسات از بودجه عمومی پرداخت می‌شود، جبران سوء مدیریت خودمان را پرداخت می‌کنیم و نباید بابت آن منت بر سر مردم بگذاریم.

پژمانفر اظهار کرد: 180 نماینده در مجلس از وزارت اقتصاد و رئیس‌جمهور سؤال پرسیدیم اما هیأت رئیسه مجلس اجازه نمی‌دهد این سؤال مطرح شود. این یک دیکتاتوری است که نتیجه آن تضییع حقوق مردم است و باعث یاس مردم نسبت به نظام و پی‌گیری حقوقشان می‌شود.

وی یادآور شد: بعضی گزارش‌های بانک مرکزی دروغ است. قیمت‌گذاری و کارشناسی املاک و دارایی‌های مؤسسات، غیرکارشناسی و غلط است. بانک مرکزی به مجلس پاسخگو نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید من وظیفه ندارم به شما پاسخی بدهم! ما به همین دلیل به سراغ رئیس جمهور برای سوال رفتیم اما باز هم جلوی آن گرفته شد.

 

 

گفتگویی از رضا شجاع