1

مجمع زنان نماد مشارکت پایدار و نظام‌مند است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: خوشحالیم که در ادامه انواع مشارکت‌های مردمی‌که ‌در نظام جمهوری اسلامی‌داریم به مشارکت‌های واقعی، پایدار ، مستمر و نظام‌مند می‌اندیشیم که نماد واقعی آن ایجاد مجمع زنان در خراسان است.

سید جواد حسینی در اولین جلسه عمومی‌مجمع مشورتی زنان استان خراسان رضوی افزود:  خیلی خوشحالم که روش نظام‌مند مشارکت زنان تحت عنوان مجمع مشورتی زنان به سمت اهداف خود در حال حرکت است و تا وقتی که فلسفه وجودی این مجمع برای آحاد جامعه جا نیفتد همواره از آن در جلسات مختلف صحبت خواهم کرد.

وی ادامه داد: بیش از هشت هزار سال از تاریخ تشکیل اولین دولت‌ها می‌گذرد و بیش از 100 هزار حاکم در این دوران حکومت کرده‌اند اما در هیچ‌دوره‌ای جز دوره‌ای که معصمین حکومت را در دست داشتند رضایت مردم برای استقلال اهداف حکومت به دست نیامده است.

حسینی تصریح کرد: اما آیا در حکومت به دست آوردن رضایت صد در صدی مردم ممکن نیست؟ این امر ممکن است اما حکومت‌ها و دولت‌ها باید بیش از آن که به فکر حاکم صالح باشند، به فکر حکمرانی خوب باشند. یعنی ساز و کار حکمرانی خوب را تدوین بکنند چون اگر نکنند هر حاکمی‌فاسد خواهد شد چون قدرت فساد می‌آورد.

وی افزود: برای این کار دولت‌ها چند دوره را گذراندند. اولین دولت‌ها دولت سیاسی بودند که کاری برای مردم نمی‌کردند و فقط نام حکومت وجود داشت. بعد از آن دولت‌ها امنیتی شدند یعنی مالیات دریافت می‌کردند و در ازای آن وظیفه برقراری امنیت را بر عهده می‌گرفتند.

حسینی ادامه داد: لذا اکنون نیز اولین وظیفه حکومت‌ها حفظ امنیت است که اولین وظیفه استاندار نیز هست. به همین دلیل تنها حوزه معاونت بنده هماهنگی نیست، یعنی مثل بقیه معاونت‌ها با پیشوند هماهنگی ذکر نمی‌شود و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی خوانده می‌شود که به دلیل همین اهمیت قائم مقام استاندار نیز قرار گرفته است.

وی با بیان این که دولت‌ها یک گام جلوتر نیز رفته‌اند و دولت‌های اقتصادی شدند یعنی در ابعاد رفاه، خدمات، تولید و اشتغال حضور پیدا کنند و فعال شوند، اظهار کرد: دولت‌ها در این سیر تکامل پیدا کردند و به نقطه انتهای آن یعنی دولت خدمت‌گذار رسیدیم به این معنی که در همه عرصه‌های زندگی مردم خدمت‌گذاری می‌کند و خود را خدمت‌گذار مردم می‌داند.

حسینی تصریح کرد: وقتی که دولت می‌خواستند در همه عرصه‌ها وارد شود وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و تاسیسات مختلفی ایجاد شد و یک دولت بزرگ با کارمندان بسیار زیاد شکل گرفت که بتوانند در همه عرصه‌ها عمل کنند. لذا دیدیم که عریض و طویل شدن دولت و نظام متمرکز دولتی برای ارائه خدمت خود به عاملی برای جلوگیری از خدمات سریع و فراگیر تبدیل شد که اسم آن را بروکراسی گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: در راستای حکم‌رانی خوب جامعه جهانی به این نتیجه رسید که دولت را کوچک و مردم را بزرگ کند اما مردم به راحتی بزرگ نمی‌شوند. خوشبختانه الان کسی نیست که اعتراض را حق مردم نداند و این که تمام جریانات سیاسی از آزادی مردم و حقوق آن‌ها حرف می‌زنند خیلی تحول خوبی است. الان استبدادی‌ترین حکومت‌های دنیا هم نمی‌توانند بگویند مردم را نمی‌خواهیم بزرگ کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: دولت باید در سیر تکاملی خود به مردم خدمت کند اما خدمتی که باید صورت دهد سیاست‌گذاری، بسترسازی و رفع چالش‌ها است و مردم را نیز با ایجاد ساز و کار مشارکت مردم در تصمیم‌گیری بزرگ می‌کنند. این مشارکت فقط در کلام نیست بلکه اگر ساز و کار را ایجاد کنید مشارکت‌جو هستید.

وی افزود: مشارکت مردم دو قسمت دارد، یکی ظاهری و بدون سازوکار و یکی مشارکت واقعی است. مشارکت واقعی دو مشخصه دارد اول تقاضا محور است و نه عرضه محور، با مردم است و نه برای مردم و دوم سازمان‌مند و ساختارگرا است نه هیجانی و غیر نظام‌مند.

حسینی تصریح کرد: مشارکت واقعی به چهار دسته تقسیم می‌شود، اول مشارک واقعی محدود که مثلا من تشخیص می‌دهم چه طرحی در مجمع مطرح شود و ملاک اجرا را نظر شما قرار دهم. نو ع دوم مشارکت نمادین است، که با تجمع مردم و بیان آن‌ها در اعتراض و یا اعتقاد به موضوعی شکل می‌گیرد. نوع سوم مشارکت مقطعی است که همان انتخابات است.

وی با اشاره به این که نمونه مشارکت مقطعی رفراندوم جمهوری اسلامی‌است که با 98 درصد آرای مردم به قانون اساسی جمهوری اسلامی‌رای داده شد، اظهار کرد: بر اساس این قانون رهبر شخص اول جامعه توسط نمایندگان مردم انتخاب می‌شود، رئیس جمهور که شخص دوم است توسط مردم انتخاب می‌شود و کسانی که در مجلس قانون‌گذاری می‌کنند توسط مردم انتخاب می‌شوند.

حسینی ادامه داد: این مشارکت‌ها مقطعی است اما بسیار تاثیر گذار و واقعی، لذا اسم آن را مشارکت واقعی پایدار و نظام‌مند گذاشتم. نیازمندترین نوع مشارکت برای حکمرانی خوب و تاثیرگذاری مردم در سرنوشت این نوع مشارکت است. خوشحالیم که در چهلمین سالگرد انقلاب بگوییم همه انواع مشارکت‌های مردمی‌در کشور در حال اجرا است. ما خوشحالیم که در ادامه این مشارکت‌ها داریم به مشارکت‌های واقعی، پایدار ، مستمر و نظام‌مند می‌اندیشیم که نمونه آن ایجاد مجمع زنان در خراسان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت اظهار کرد: خوشحالم که تا کنون 100 جلسه علنی، 437 جلسه کمیسیون برگزار شده، 1500 ساعت وقت رایگان برای امر توسعه مردم گذاشته‌اید و  36 طرح را مورد بررسی قرار دادید چون دلسوزی شما ستودنی است.

وی تصریح کرد: من دو پیشنهاد دارم، اول پنج کمیسیون کم است چون قرار است با شورای برنامه‌ریزی استان در تصمیم‌گیری برای مشکلات و منابع صورت گیرد باید 13 هسته برای کارگروه‌های شورای برنامه‌ریزی تشکیل دهیم. پیشنهاد دوم این که برای این که نظام مشارکت نظام‌مند را به بدنه مردم گسترش دهیم هر شهرستان 25 تشکل غیر دولتی تشکیل دهند.

حسینی ادامه داد: یعنی هر شهرستان از 25 قشر بانوان، 25 تشکل داشته باشند و من تضمین می‌کنم طی یک ماه مجوز این کار را برای شما مهیا خواهیم کرد.

 

مدیرکل امور بانوان استانداری:

مشارکت زنان یکی از مولفه های توسعه پایدار است

در ادامه این جلسه مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی  گفت: توسعه پایدار باید پاسخگوی پنج نیاز اساسی انسان باشد. اول تلفیق حفاظت و توسعه، دوم توجه به نیازهای اولیه و زیستی انسان، سوم دستیابی به عدالت اجتماعی، چهارم احترام به خودمختاری و تنوع فرهنگی و پنجم حفظ یگانگی و تکنولوژیکی.

فرشته سلجوقی افزود: توان‌افزایی و مشارکت زنان از جمله مولفه‌های مهم در توسعه پایدار است. زنان قربانیان اصلی در مواردی چون فقر، خشونت، اعتیاد، جنگ‌های مسلحانه و آسیب‌های اجتماعی هستند. یک نظریه جهانی می‌گوید از آنجایی که بدون توانمندسازی زنان توسعه پایدار محقق نخواهد شد و توانمندسازی زنان یک ضرورت در دستیابی به پیشرفت متوازن است، زنان باید چند مرحله را طی نمایند.

وی افزود: دستیابی به تغذیه، درآمد و رفاه، رفع تبعیض و بی‌عدالتی بین زنان و مردان، دسترسی به عوامل تولید مانند زمین، کار و سرمایه، آگاهی زنان نسبت به این که مشکلات آنان ناشی از جنسیت نیست بلکه مربوط به فرهنگ بوده که نیاز به اصلاح دارد، متناسب بودن مشارکت زنان با شمار آن‌ها در جامعه و برابری در کنترل به معنای تبادل قدرت میان زنان و مردان.

سلجوقی تصریح کرد: از نظر معمار کبیر انقلاب زن و مرد از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی یکی هستند و ضرورت رعایت موازین اسلامی‌از جانب همه مانعی برای مشارکت زنان در جامعه نیست بلکه دخالت در سرنوشت خود حق زنان است و مشارکت در شرایط فعلی نه تنها حق بلکه تکلیف آنان است تا آنجایی که می‌فرمایند زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از آنجا که زیربنای توسعه فرهنگ است و زنان مدیران فرهنگی خانواده، ایجاد فرصت‌های برابر به معنی از بین رفتن فرصت‌های شغلی مردان نیست. باید فرصتی فراهم شود تا زنان که نیمی‌از جامعه هستند بتوانند در تولید ملی، رونق وشکوفایی، حفظ و ارتقای میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، بقای نسل، رشد خانواده و نگهداری محیط زیست نقش‌آفرینی کنند. برای رشد و توسعه پایدار  باید زمینه مشارکت حداکثری زنان در جامعه فراهم گردد.

وی افزود: کارآمدترین روش برای مبارزه با فقر جهانی کاهش ،درگیری‌ها و تعارضات اجتماعی، کاهش انتشار آلاینده‌ها و افزایش امید به سرمایه اجتماعی، سرمایه‌گذاری روی دختران به کارگیری زنان در نیروی رسمی‌کار است.

 

رئیس مجمع مشورتی زنان خراسان رضوی:

زنان حقوق و تکالیفی در مقام شهروندی دارند

در ادامه این جلسه رئیس مجمع مشورتی زنان خراسان رضوی گفت:  نقش زنان امروزی در نظام‌های مدرن  عبارت است از موضوعیتی که رابطه سیاسی با حاکمیت دارد و این رابطه برایشان ایجاد حق و تکلیف می‌کند. این یک ساختار معمولی و مکانیکی است اما یه مرحله فراتر برویم به مقوله‌ای به نام شهروندی تفاهمی‌می‌رسیم که مبتنی بر کنش کلامی‌است یعنی کاری که ما در مجمع انجام دادیم و این ارزش و اعتبار فراتر از تصوری است که در این مجمع بوجود آمده است.

مرضیه محبی افزود: زنان در این چند ماه که از شکل‌گیری مجمع گذشته 1500ساعت در کمیسیون‌های پنج‌گانه 25 شهرستان‌های خراسان رضوی  در خصوص مسائل اجتماعی گفت‌وگو و چاره‌ اندیشی کرده‌اند که بسیار ارزشمند است. در هیچ نقطه دنیا علی‌رغم تمام ادعاها  این تعامل و شیوه کار و کنش اجتماعی صورت نگرفته است.

محبی ادامه داد: کنش واقعی تنها کار در بروکراسی اداری و کارخانه‌ها نیست بلکه کنش واقعی کنشی است که تفاهم و تعامل ایجاد می‌کند. در واقع این مجمع می‌تواند بستر اصلی اخلاق جامعه را متحول کند چرا که در مجمع شرایطی ایجاد شده که مبنای آن تفاهم و اخلاق است و تشکیلاتی ایجاد شده که تبعیض جنسیتی را از بین برده است.

وی افزود: این مجمع اولین جایی است که ساختارهای قدرت بر زنان اعمال نمی‌شود و زنان می‌توانند فکر ، گفت‌وگو و تعامل کنند تا بستر جامعه‌ای نوین و اخلاقی بسازند. در این زمانی که مشکلات بسیاری از ناهنجاری‌ها مسائل اخلاقی است، این مجمع می‌تواند با کنش‌ها اجتماعی به طور خاص به مشکلات نقاط خاص رسیدگی کند و برای مسائل ساختار  و راه‌حل تعیین کند.

محبی تصریح کرد: این بزرگترین کاری است که یک زن می‌تواند در زندگی اجتماعی خود انجام دهد که از همه مشارکت‌ها در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ارزش بیشتری دارد چرا که بر بستر اجتماع با این حرکت تحول ایجاد می‌شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع