1

بُتن‌لرزه

روز یکشنبه رانندگان میکسر سطح مشهد در اعتراض به کم بودن کرایه‌ها دست به اعتصاب زدند. این رانندگان که به پیگیری نشدن حقوق خود توسط انجمن بتن خراسان اعتراض داشتند تزریق بتن به بدنه سازه‌های سطح شهر را متوقف کردند. خبرنگار صبح امروز به میان این رانندگان رفت تا علت دقیق این اعتصاب را از زبان خود این افراد جویا شود.

البته در بیان مطالبات نوعی اختلاف نظر بین افراد وجود داشت و تعدادی از آن‌ها حاضر به مصاحبه نشدند.

 

میکسرها بین شهرداری و شرکت‌ها گیر کرده‌اند

احمدی، یک راننده میکسر گفت: ما میان دو طرف یک جریان گیر افتاده‌ایم، از یک طرف شهرداری و پلیس اعلام کرده‌اند که در یک تناژ پایین باید بار حمل شود و از طرفی کرایه‌های شرکت‌ها بسیار پایین است و این حجم بار برای ما صرفه اقتصادی ندارد. دو راهکار وجود دارد یا باید کرایه‌ها افزایش یابد و یا این سقف حمل بار برداشته شود.

یکی از نمایندگان این رانندگان در حالی که از رسانه‌ای شدن موضوع ترس داشت، گفت: مشکل خاصی نیست و فقط ما در اعتراض به کم بودن کرایه‌ها و جریمه‌های در نظر گرفته شده برای اضافه تناژ معترض هستیم و منتظریم تا نماینده شرکت‌ها بیایند و تفاهم‌نامه‌ای در این راستا به امضا برسانیم.

اصغرزاده، یکی دیگر از رانندگان نظری شبیه به نماینده خود نداشت و در این خصوص گفت: کرایه‌های ما قانون خاصی ندارد. یک شرکت برای هر متر 10 هزار تومان پرداخت می‌کند. یکی 11هزار تومان و حتی کمتر از این مبالغ پرداخت می‌شود و از ناچاری راننده سوءاستفاده می‌شود. این ماشین‌ها به طور استاندارد باید 5 متر  بار داشته باشد که وزن ماشین و بار حدود 26 تن شود، اما وزن ماشین بعد از بارگیری بین 38 تا 40 تن می‌شود.

وی افزود: اگر این میزان بار زدن را قبول کنیم توسط پلیس جریمه خواهیم‌ شد، نمره منفی می‌گیریم و بعد از سه بار تخلف گواهینامه اخذ و راننده بیکار می‌شود. اگر قبول نکنیم هم صرفه اقتصادی ندارد و هم شرکت فشار می‌آورد  که اگر این کار صورت نگیرد از راننده دیگری استفاده خواهند کرد. در کنار این‌ها جریمه‌هایی مثل توقف در سطح شهر وجود دارد چون این خودروها حق تردد در شهر را دارند اما حق توقف ندارند.

 

 

اتحادیه توانایی انجام کارها را ندارد

علوی‌نیا راننده‌ای که دل پری از این قضایا دارد، گفت: حدود 5 سال است تغییری در کرایه‌ها نداشته‌ایم و همواره بین 9 هزار تومان تا 10 هزار و 500 تومان بوده است. در حالی که گازوببل، روغن و لوازم یدکی افزایش قیمت داشته ولی کرایه‌ها ثابت مانده است. پارسال هم مثل اتفاق امسال رخ داد و حدود دو سوم میکسرهای مشهد اعتصاب کردند اما کسی اهمیت نداد.

وی افزود: امسال چند راننده قدیمی پیش‌گام شدند و به سراغ انجمن و شرکت‌ها و کارخانه‌ها رفتند اما چون جواب درستی نگرفتند در جلسه‌ای بین صاحبان میکسرها و پمپ‌های هوایی(دکل) و زمینی نامه‌ای به استانداری، فرمانداری، اداره حمل و نقل، راهنمایی و رانندگی و اتحادیه بتن فرستاده شد که اتحادیه بتن گفت به ما مربوط نیست اما پس از پی‌گیری‌های نماینده‌ها معترض شدند که چرا اول به گفته نشده است!

علوی‌نیا تصریح کرد: پس از این موضوع انجمن قول پی‌گیری داد اما پس از مدتی متوجه شدیم که توانایی انجام کاری را ندارند و فقط حق عضویت از رانندگان دریافت می‌کنند. در نهایت ما تصمیم گرفتیم چند روز توزیع بتن را متوقف کنیم بلکه کسی به خواست ما رسیدگی کند.

این راننده در خصوص نرخ کرایه گفت: شاید شرکت‌ها کرایه بیشتری از مشتری بگیرند اما چیزی که به راننده می‌رسد همین 9 تا 10 هزار و پانصد تومان است.

 

 

حل مشکل زمان‌بر است

برای پی‌گیری این موضوع به سراغ انجمن بتن خراسان رضوی رفتیم تا مسئله را از دید آن‌ها بررسی کنیم.

رئیس آزمایشگاه انجمن بتن گفت: ما با نمایندگان این دوستان جلسه‌ای داشتیم و با استانداری هم صحبت کردیم اما استاندار محترم اعتقاد داشتند که تا آخر سال نباید افزایش قیمتی داشته باشیم و پس از تعطیلات نوروز در خصوص قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حمید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌امروز افزود: این موضوع را به اطلاع نمایندگان رانندگان رساندیم که افزایش قیمت امکان‌پذیر نیست اما دوشنبه در جلسه‌ای که با شهرداری داریم سعی در تعلیق قانون سقف تناژ تا پایان سال و تصمیم‌گیری برای قیمت‌ها  داریم و پس از آن نیز جلسه‌ای با نمایندگان رانندگان خواهیم داشت، اما باز هم دوستان امروز دست به اعتصاب زدند.

وی تاکید کرد: انجمن بتن خراسان پی‌گیر این موضوع هست چون این رانندگان عضوی از این خانواده هستند اما این دوستان صبر ندارند، حل این مسائل زمان‌بر است و نیاز به مصوبه و مجوز دارد و کار یک یا دو روز نیست.

 

 

افزایش نداشتن کرایه‌ها صحت ندارد

مسئول بازرسی انجمن ادامه داد:  این موضوع که گفته می‌شود پنج سال است افزایش قیمت نداشتیم اصلا صحت ندارد چرا که در آخرین افزایش قیمت ما در مصوبات سال 95 بوده است که هزینه حمل و نقل بابت هر متر مکعب 11هزار و 500 تومان تعیین شده است اما خود این رانندگان به 8 و 9 هزار تومان هم کار می‌کنند که باعث شده کاری از ما ساخته نباشد و قیمت خود به خود کاهش یابد.

وی در خصوص نداشتن افزایش قیمت پس از 5 سال اظهار کرد: این که ما در سال 96 افزایش قیمت نداشتیم درست است اما تا قبل تعیین سقف تناژ  کسی مشکلی نداشت پس مشکل کرایه‌ها نیست و صرفه اقتصادی پس از محدودیت تناژ مطرح است. به هر حال دوشنبه در جلسه مسئولین انجمن بتن و شهرداری مشهد تکلیف این موضوع دقیقا مشخص خواهد شد.

رضازاده در پایان گفت: در خصوص حق تردد و عدم توقف من اطلاع دقیقی ندارم اما این موضوع می‌تواند مربوط به سد معبر باشد که قطعا نیاز به مجوز دارد و نمی‌توان بخاطر کار میکسر یک معبر را بست.

 

 

گزارشی از رضا شجاع