1

نه به سامسونگ

شرکت سامسونگ در اقدامی توهین آمیز به بهانه‌ تحریم‌های بین‌المللی ورزشکاران ایرانی و کره شمالی شرکت کننده در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ را از هدایای خود محروم کرد. این اقدام توهین‌آمیز باعث شد تا مقامات کشوری نسبت به آن واکنش نشان دهند.

در اولین اقدام کیم سونگ هو سفیر کره جنوبی در تهران توسط محمود فرازنده دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

 

اقدامات به صورت دیپلماتیک دنبال می‌شود

در ادامه این موضوع رئیس کمیته ملی المپیک ایران گفت قطعا برخوردی متناسب با رفتار ناشایست اتفاق افتاده در قبال ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک زمستانی در مقابل شرکت سامسونگ انجام خواهد گرفت.

رضا صالحی امیری به تشریح رفتار تبعیض آمیز در شروع مسابقات المپیک زمستانی پیونگ چانگ پرداخت و از اقدامات سریع و خوب این کمیته و دولت برای برخورد با این رفتار ناپسند خبر داد و افزود: به محض ارسال رسمی این گزارش به کمیته ملی المپیک، خیلی سریع رایزنی ها در این زمینه آغاز شد. به طور همزمان مکاتبات ما با کمیته بین المللی المپیک و ستاد برگزاری بازی های المپیک زمستانی در پیونگ چانگ آغاز شد. خودم شخصا با جناب آقای ظریف صحبت کردم و ایشان هم قول همراهی سریع در این زمینه داشتند. به طوری که همین حالا که با یکدیگر صبحت می‌کنیم، سفیر کره برای ادای توضیحات به وزارت امور خارجه احضار شده اند.

 

ظریف، گوشی سامسونگش را خاموش می‌کند

صالحی امیری ادامه داد:«قرار ما با آقای ظریف بر این شد که این مسئله تا ادای توضیحات دقیق و روشن از سوی دولت کره جنوبی و این شرکت تجاری ادامه پیدا کند و گزارش جامع این مسئله به هیات محترم دولت ارائه شود. باید این مسئله بر اساس منافع ملی پیش برود. باید هویت ملی ما حفظ شده و برای این رفتار ناپسند عذرخواهی شود و البته باید مراقب باشیم مسئله را کاملا دیپلماتیک پیش ببریم. حتی وزیر امور خارجه جناب آقای ظریف فرمودند که خودشان یک تلفن همراه از این برند دارند که چنانچه توضیحات ارائه شده از سوی این شرکت و دولت کره جنوبی قانع کننده نباشد و از مردم شریف ایران دلجویی نشود ، ایشان دیگر از این تلفن همراه استفاده نخواهند کرد و از دولت هم می‌خواهند در روابط با این شرکت کره ای تجدید نظر شود.»

به گفته امیری صالحی اگر چه مسولین برگزرای مسابقات در مکاتبات و تماس های خود با مقام های ایرانی تاکید کردند که در این اتفاق نقشی نداشته اند اما کمیته ملی المپیک به دنبال این است که جزئیات مساله را مشخص و تدبیر لازم را بسنجد. در فضا مجازی این مساله با کمپین هایی هم برای حمایت از ورزشکاران ایرانی به راه افتاد.
رئیس کمیته ملی المپیک ایران تاکید کرد باید همه به دنبال ایفای حق مان و همچنین عذرخواهی طرفی که باعث این رفتار ناشایست بوده باشیم و حق مان را بگیریم. مطمئن باشید همه ما تا رسیدن به حق کشورمان ، پرونده را پیگیری می‌کنیم و گزارش ماوقع را به اطلاع مردم عزیزمان می‌رسانیم.

 

واکنش وزیر صنعت:

سامسونگ در واردات محصولش تحریم را نمی‌شناسد

وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز  در واکنش به اقدام توهین آمیز سامسونگ علیه ورزشکاران ایرانی در المپیک زمستانی ۲۰۱۸گفت: جای تعجب است صادرات گوشی سامسونگ به ایران مشمول تحریم‌ها نشده ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران ایران با ممنوعیت مواجه می‌شود.

محمد شریعتمداری افزود: ممنوعیت ورزشکاران ایرانی از دریافت گوشی های سامسونگ در المپیک زمستانی توهین آمیز است و این حرکت محکوم می‌شود و باید از ملت بزرگ ایران عذر خواهی کنند.

وی خاطر نشان کرد: بنده تا زمانی که عذرخواهی رسمی نشود همچون وزیر امور خارجه از گوشی تلفن همراه این شرکت استفاده نخواهم کرد. این جای تعجب است که صادرات گوشی سامسونگ به ایران مشمول تحریم‌ها نشده ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران المپیکی ایران با ممنوعیت مواجه می‌شود.

 

دادستان کل کشور:

مدیر سامسونگ در کشور احضار شود

در ادامه این واکنش ها، دادستان کل کشور طی دستور ویژه‌ای به معاون خود در حقوق عمومی خواستار پیگیری ویژه موضوع شد.

در این نامه خطاب به حشمتی آمده است: « به دنبال اقدام توهین آمیز شرکت سامسونگ کره جنوبی با ورزشکاران عزیزمان که نماینده ملت بزرگ و رشید ایران اسلامی هستند و در پی آثار سوء سیاسی و اجتماعی آن در سطح بین المللی و با توجه به کسب منافع سرشار سالانه شرکت مذکور در فروش محصولات خود در جمهوری اسلامی ایران، مقرر می دارد در اولین فرصت مدیر شرکت سامسونگ در ایران را احضار و نسبت به موضوع، اخذ توضیح و بررسی صورت گیرد.

چنانچه متعهد به جبران خسارت معنوی به نحو متناسب با اقدام اهانت آمیز خود شدند، زمان مناسبی را تعیین و به مرکز شرکت اعلام نمایند.

در غیر این صورت شرکت سامسونگ به عنوان شخصیت حقوقی و در اجرای بند الف ماده ٨ و مواد ١١، ١٤ و ٦٨٨ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ٢٠ و ١٤٣ قانون مجازات اسلامی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران جهت بررسی موضوع معرفی شوند.»

 

وزیر ارتباطات پیشنهاد داد:

رجیستر نشدن گوشی سامسونگ

در ادامه این واکنش‌ها خبرآنلاین مدعی شد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

در کارگروه رجیستری پیشنهاد «عدم ثبت گوشی های سامسونگ» را مطرح کرده است.

آذری جهرمی روز پنجشنبه خواستار آن شده بود تا سامسونگ اشتباه خود را بپذیرد اما پس از گذشت مهلت داده شده، سامسونگ نه تنها عذرخواهی نکرده است، بلکه مدعی شده‌ که آنها 4 هزار گوشی را به کمیته بین‌المللی المپیک داده و آنها گوشی نوت 8 را به 4 ورزشکار ایرانی نداده‌اند.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی:

چشم‌بادامی‌ها مزدوری آمریکا را کردند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درباره این اتفاق به «صبح امروز» گفت: رفتار سیاسی کره جنوبی و شکرت سامسونگ در رویدادی ورزشی که نباید سیاسی باشد، نشان دهنده وابستگی این کشور به آمریکا است. به نظر می‌رسد با این اقدام سامسونگ نقش خود را به یک مزدور آمریکایی کاهش داده است.

محمد حسین روشنک افزود: سال هاست که با تعجب شاهدیم افرادی در ایران تلاش دارند کره جنوبی را الگوی توسعه برای ایران معرفی کنند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: من تاکنون دلیل این تلاش‌ها را نمی‌دانستم ولی اکنون که یک رویداد ورزشی اثبات کرد کره جنوبی شعبه ای از آمریکا در آسیا بوده و هست دلیل تلاش ها که اظهار علاقه به امریکاست مشخص شد.

روشنک با اشاره به اشتراک‌های حوزه سیاست و اقتصاد تاکید کرد: الگو قرار دادن نوچه های غیر علنی آمریکا به معنی

اعلام علاقه غیر مستقیم به ایالات متحده  و سیاست هایش در قبال ایران است. سیاسی کردن ورزش نشان داد که کره جنوبی و شرکت‌هایی مثل سامسونگ به دنبال پیاده کردن سیاست‌های خود که برگرفته به پیروی از آمریکا حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این مقطع و با توجه به این که ورزشکاران ما که نمایندگان یک کشور هستند در کره جنوبی مورد تحقیر قرار گرفته اند، مردم از دلسوزان و علاقمندان به این نظام انتظار دارند تا از حیثیت کشور دفاع کنند.

روشنک خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند مسئولین ایران حداقل جلوی جولان تولیدات کره بویژه سامسونگ و خودروهای کره ای که محصول مشترک آمریکا و کره جنوبی است را در بازار ایران بگیرند تا کره‌ای‌ها به خود اجازه تکرار چنین حرکتی را ندهند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود تا تریبون‌ها و رسانه‌های کشور نیز در عظمی ملی، از هرگونه تبلیغ محصولات این شرکت پرهیز کنند و بدانند که کره جنوبی با سیاست‌هایی که در پیش گرفته است و وابستگی‌ای که به ایالات محتده دارد نمی‌تواند الگوی ما باشد.

این فعال اقتصادی در پایان اظهار امیدواری کرد: مردم ایران با مصرف کالای تولید ایران بجای کالای تولید سامسونگ که صهیونیست ها در آن مشارکت دارند جواب بد اخلاقی و بی ادبی کره ای ها را خواهند داد.

 

چه سرنوشتی درانتظار سامسونگ است؟

اگر چه تاکنون مقامات ایرانی بر عذرخواهی سامسونگ از ایران اصرار داشته‌اند، اما در بیانیه‌ این شرکت تقصیرها به گردن کمیته بین‌المللی المپیک (IOS) افتاده است و سامسونگ تصریح کرده است: «همواره خانواده ایرانی خود را به عنوان بخشی از هویت جهانی خویش به رسمیت شناخته و به آنها احترام کامل گذاشته است و در این جریان نیز نگرانی بجای مردم ایران را به اطلاع کمیته بین‌المللی المپیک و دیگر مسئولان این بازی‌ها رسانده است. ما از نظرات کاربران ایرانی‌مان قدردانی کرده و همواره تمامی تلاش خود را برای حل هرگونه مشکلی به کار خواهیم بست، حتی اگر خودمان نقشی در آن نداشته باشیم. حضور و تعهد ما در ایران و نوع عملکردمان در این کشور نشان می‌دهد تا چه حد حقوق تمامی افراد را برای دسترسی برابر و واقعی به فناوری، به رسمیت می‌شناسیم.»

در واقع این شرکت در بیانیه خود به جای عذرخواهی به دنبال طفره رفتن از اصل ماجرا بوده است، حال باید منتظر بود تا ببینیم که واکنش مردم و مسئولین به برندی که محصولاتش 51 درصد بازار را اشتغال کرده است، چیست؟ هرگونه تحریمی می‌تواند ضرری میلیارد دلاری را نصیب این شرکت چشم بادامی کند و بازار را برای محصولات داخلی و خارجی رقیب باز کند.

 

 

گزارشی از انسیه علویون