1

مواضع نمایندگان استان چه بود؟

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به ادامه رسیدگی کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور پرداختند و در نهایت کلیات این لایحه را با 83 رأی موافق،120 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 216نماینده حاضر در مجلس رد شد.

لایحه بودجه سال 97 کل کشور که مشتمل بر یک ماده واحده و 22 تبصره است. بررسی آن از صبح در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و تا عصر دیروز 10 نماینده موافق و 10 نماینده مخالف در مورد آن سخنرانی کردند،‌ محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور در جلسه علنی روز گذشته مجلس نکاتی را مطرح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی لایحه بودجه سال 97 کل کشور را یکشنبه 19 آذر ماه تقدیم مجلس کرده بود و پیش از این لایحه مذکور در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شد. در ادامه این مطلب به مواضع نمایندگان خراسان رضوی در قبال بودجه پیشنهادی می‌پردازیم.

 

مخالفت نماینده مشهد:

با قطع یارانه مردم را عذاب ندهید

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از افرادی که مبلغ جزیی یارانه را دریافت می‌کنند، به آن نیاز دارند و نباید با قطع یارانه مردم را عذاب داد.

محمد حسین حسین‌زاده‌ بحرینی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 97 در صحن علنی امروز اظهار کرد: لایحه دولت در اختیار مجلس قرار گرفت و اعضای کمیسیون تلفیق بررسی کردند و گزارش آن به صحن آورده شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لوایح بودجه سالیانه باید به مثابه برنامه‌های توسعه یکساله باشند، اما وقتی گزارش کمیسیون تلفیق و یا لایحه دولت را خواندم این احساس کمتر در من ایجاد شد که بخشی از برنامه توسعه را مطالعه می‌کنم.

 

قفلی برای منابع

وی ادامه داد: در جاهایی که مباحثی مثل اشتغال و طرح‌های عمرانی مطرح است دولت و کمیسیون تلفیق پای بانک‌ها را به میان کشیده‌اند، یعنی بودجه‌ای که به زحمت اینجا تهیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود در اختیار بانک قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد با این امید که توسط بانک تفسیر و مبلغ بیشتری به آن پروژه عمرانی یا اشتغال داده شود.

حسین‌زاده‌ بحرینی با اشاره به اینکه ما با این کار عملا قفلی به این منابع اندک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنیم، خاطرنشان کرد: وقتی منابع در اختیار بانک قرار می‌گیرد بانک اعلام می‌کند من باید آنها را بررسی کنم تا ببینم توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ حرف بانک غلط نیست اما بانک‌های ما چنین مهارت و دانش حرفه‌ای را ندارند و این قفلی به بودجه است.

 

تصمیم‌گیری برای یارانه با وجود فشارها ممکن نیست

نماینده مشهد و کلات با اشاره به حذف یارانه‌ها نیز اظهار کرد: دولت در تبصره 14 اعلام کرده در سال 97 می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم 23 میلیارد تومان یارانه نقدی دهم. اگر این مبلغ را بر 540 هزار تومان که یارانه هر ایرانی در سال است، تقسیم کنیم 42 میلیون نفرمی‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون 76 میلیون نفر یارانه می‌گیرند و از ابتدای سال یا حداکثر پس از سه ماه باید یارانه 34 میلیون نفر را قطع کنیم.

حسین‌زاده‌ بحرینی افزود: این‌ها مواردی نیست که در صحن علنی و زیر فشار افکار عمومی تصمیم گیری شوند و باید به کمیسیون تلفیق برگردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کل مبلغی که قرار است از این محل صرفه جویی شود حدود ده و نیم هزار میلیارد تومان است که این مبلغ حدود دو و نیم درصد بودجه عمومی دولت است. اگر آن را با بودجه کلی کشور بررسی کنیم حدود 8 دهم درصد است، بنابراین چرا باید برای این درصد ناچیز مردم را عذاب دهیم.

وی گفت: بسیاری از مردم که این مبلغ جزئی را دریافت می‌کنند واقعا به آن نیاز دارند. خیلی از مردم با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند. آیا نباید این مبلغ را به کارگری که 900 هزار تومان در آمد دارد بدهیم؟

 

مجلس درباره قیمت حامل‌های انرژی تصمیم بگیرد

حسین‌زاده‌ بحرینی بیان کرد: یک بحث استراتژیک دیگر قیمت حامل‌های انرژی است. دولت در تبصره 18 نظر خود را در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی اعلام کرد. حرف درستی زد. اما در جلسه عمومی شاید همکاران نم‌توانند این موضوع را خوب بررسی کنند.

نماینده مردم مشهد تصریح کرد: شما در قانون برنامه ششم خودتان تکلیف کردید که قیمت حامل‌های انرژی را تا سال ۱۴۰۰ اصلاح کنید. امسال اجازه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به دولت ندادید. سال ۹۸ و ۹۹ هم اجازه نخواهید داد.

وی افزود: این‌ها تصمیمات استراتژیک است و اجازه دهید این مباحث در کمیسیون تلفیق بررسی شود و شسته و رفته تصمیم‌های اساسی گرفته شوند.

 

موافقت نماینده سبزوار:

بودجه همسو با اشتغالزایی و کاهش فقر است

در ادامه این نشست نماینده سبزوار، جوین و جغتای در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه گفت: مهمترین خصوصیات کمی و کیفی آن، توجه به برنامه ششم توسعه، ریزگردها، اشتغال، کاهش فقر است، از ویژگی‌های مهم بودجه پیشنهادی تلفیق که جای دفاع دادر، توجه به روستاییان و تقویت بنیه دفاعی کشور است.

حسین مقصودی افزود: آنچه در کمیسیون تلفیق به عنوان بودجه پیشنهادی در سال 97 مصوب شده است و جای دفاع دارد، بودجه‌ای است که بر مبنای برنامه ششم توسعه است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: جادارد از دکترلاریجانی و دولت که با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای موارد مهم پیگیری و توجه خاص کرده اند، تشکر کنم.

وی اظهار کرد: اما از کمیسیون تلفیق گله مندیم که چرا به معلمان و مطالبات آنها درسال 96 و 97، به خصوص بازنشستگان و پاداش آنها توجه عملی نشده است، هر چند گام‌هایی برداشته شده است.

 

نکات مثبت بودجه سال 97

این نماینده مجلس بیان داشت: از گام‌های مهم کمیسیون تلفیق در بودجه سال 97، افزایش حقوق معلمان و کارمندان تا سقف 20 درصد است، حذف پرداخت پول آب و برق و گاز مدارس، یک درصد از هزینه‌های شرکتهای دولتی که حدود 4 هزار میلیارد تومان است در تلفیق حذف و برای پاداش بازنشستگان، معلمان و سایر هزینه‌های ضروری و سرانه مدارس اختصاص پیدا کرد است.

مقصودی تاکید کرد: هرچند معتقدیم هنوز با واقعیات مطالبات واقعی معلمان، مدارس و جایگاه معلم، مدرسه و دانش آموزش، فرسنگ‌ها فاصله داریم، از نمایندگان و دولت در خواست دارم به داد آموزش و پرورش و معلمان برسیم، قبل از اینکه نمایندگان به داد ما برسند.

وی با بیان اینکه در بودجه حق معلم و دانش آموز ضایع شده است، گفت: 56 هزار معلم بازنشسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، از حضرت مقام معظم رهبری تقاضا دارم که اجازه بفرمایند از محل صندوق توسعه ملی حداقل 2 میلیارد دلار به این امر مهم اختصاص پیدا کند، در غیر اینصورت اوضاع خوبی پیش بینی نمی شود.

 

رد گرانی بنزین در کمیسیون تلفیق

این نماینده مجلس با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق، انضباط مالی بهتر و بیشتر شده است، ادامه داد: سهم حقوق بازنشستگان افزایش پیدا کرده است، درقیمت سوخت، پیشنهاد دولت افزایش قیمت بود خوشبختانه با شرایط و اوضاعی کشور و کسب و کار این پیشنهاد در تلفیق پذیرفته نشد.

مقصودی بیان داشت: نگاه مثبت مجلس، دولت و کمیسیون تلفیق به اقشار آسیب پذیر، کشاورزان، کارگران و دیگر توده‌های مردم است، در بودجه پیشنهادی کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمت کارمندان نباید بیشتر از 7 برابر حداقل حقوق باشد، اما در گذشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیدیم که در برخی موارد تا یک میلیارد تومان پاداش به صورت نقدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند و اکثر معلمان 30 میلیون تومان آن هم به صورت قطره چکانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتند.

 

نرخ ارز در بودجه سال 97 شفاف شد

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت بودجه پیشنهادی تلفیق این است که نرخ ارز شفاف سازی شده است، برخلاف آنکه مخالفان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند، آنچه که در کمیسیون تلفیق مصوب شد دقت نشده است، در کمیسیون دو نرخی بودن قیمت ارز منتفی شد و 3500 تومان برای دلار در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس بیان داشت: تسویه 100 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به پیمانکاران، تامین اجتماعی و شهرداری‌ها که این امر مهم باعث رونق کسب و کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

 

توجه به وام اشتغال و ازدواج

مقصودی با تاکید براینکه توجه به وام اشتغال، افزایش وام ازدواج از ویژگی‌های مهم بودجه پیشنهادی است، گفت: امیدوارم دولت و به خصوص مجلس راه کارهایی بیاندیشند که جوانان وام‌های اشتغالزایی وازدواج را دریافت کنند. افزایش وام ازدواج از 10 میلیون به 15 میلیون کار خوبی است، اما به دنبال راه کارها باشید چرا که بانک‌ها با ضمانت‌های عجیب و قریب، جوانان را عاصی کرده اند.

وی با بیان اینکه به نحوه اجرای قانون ارزش افزوده توجه شده است، ادامه داد: دولت پیشنهاد داده بود که قانون مالیات ارزش افزوده به صورت قدیمی گرفته شود و فشار زیادی بر تولیدکنندگان بود اما کمیسیون تلفیق قبول نکرد و اعلام کرد که باید قانون جدید آورده شود تا فشار از تولید و پیمانکاران برداشته شود. گرفتن مالیات ارزش افزوده به صورت سلقیه‌ای شده، مبهم و غیر شفاف بود و به محلی کاسبی عده‌ای و از بین رفتن حق تولیدکنندگان شده است.

 

ارائه راهکارهای جدید برای کسب درآمد و ایجاد اشتغالزایی

مقصودی تاکید کرد: دولت در بودجه پیشنهادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد از طریق گران فروشی سوخت، دو نرخی شدن ارز و استقراض از بانک‌ها حدود 17 هزار میلیارد تومان درآمد کسب و شغل ایجاد کند، اما کمیسیون تلفیق با هماهنگی دولت آن را رد و درآمدهای بهتری را شناسایی کرد.

وی گفت: در بودجه پیشنهادی از تولید و مصرف کالاهای داخلی حمایت خوبی شده است، جرایم خاصی برای واردات پیش بینی شده است، از نکات مثبت بودجه پیشنهادی این است که آموزش و پرورش را که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواستند استانی شود را حذف کردند.

 

حقوق‌های نجومی سامان یافت

مقصودی تاکید کرد: کمیسیون تلفیق حقوق‌های نجومی را تا حدودی ساماندهی کرد، حقوق‌های بالای 14 میلیون تومان باید تا 35 درصد مالیات پرداخت کنند، این را همکاران بدانند که زنگ‌ها و تلفن‌ها شروع شده است و باید با این پیشنهاد کمیسیون تلفیق حتما موافقت کنیم.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه پیشنهادی به طرح‌های توسعه‌ای و زیر بنایی توسعه‌ای در بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل 51 درصد بخش خصوصی توجه شده است، از دولت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم که ایمیدرو و ایدرو را در سرمایه گذاری در مناطق محروم که حرکت بسیار ارزشمندی است حمایت بیشتری کند.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس در پایان اظهار داشت: انتظار ما از دولت و مجلس این است که به فرهنگ و آموزش و پرورش به عنوان زیر ساخت مورد توجه قرار دهند، در تخصیص بودجه‌های فرهنگی و آموزش و پروش عنایت بیشتری شود، در بودجه پیشنهادی نگاه به فرهنگ، آموزش، معلمان و مدارس بسیار ضعیف و متناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی نیست.

 

مخالفت نماینده کاشمر:

40درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند

در ادامه جلسه علنی مجلس نماینده کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ درصد کشور زیر خط فقر  نسبی هستند. تا زمانی که سایه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد ، با هیچ بودجه‌ای راه به جای نمی بریم.

بهروز بنیادی در مخالفت با کلیات بودجه 97، گفت: در نگاه اول به نظر می‌رسد که بودجه 97 برای شرایط اقتصادی سختی نوشته است که این مهم به دور از واقعیت هم نیست زیرا در شرایطی که سر رسید بدهی‌های دولت‌های قبلی فرا رسیده است و 6 هزار پروژه ملی، 65 هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، مشخص است که نوشتن چنین بودجه‌ای با محدودیت شدید منابع مالی را فریاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:با همه کاستی‌ها، اقتصاد ایران، اقتصادی بزرگ در دنیای امروز است و بنابراین در دگرگونی‌های حاضرخاورمیانه و هزینه‌های که درآن متحمل شده ایم باید بتوانیم سهم بالایی اقتصادی خودمان را بدست بیاوریم.

 

 13 در صد جمعیت در سن کار فاقد هر گونه شغل هستند

وی تصریح کرد: انتظار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفت بودجه 97 علاوه بر تغییر جهش اقتصادی داخل کشور ، طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داشت که اینگونه به نظر نمی رسد و این در حالی است که شعار اصلی انتخابات بحثهای اقتصادی و معیشتی مردم بود و قول داده شده که هرسال یک میلیون شغل با رشد اقتصادی 8 درصد ایجاد کنیم اما بنابر آمار 13 در صد جمعیت در سن کار ایران فاقد هر گونه شغل هستند وبا وجود جمعیت 15 میلیونی حاشیه نشین مشکلات جدی تر نیزمی شود.

 

32درصد زیر خط فقر مطلق هستند

وی ادامه داد: در بودجه امسال مقررشده است که با کاهش درصد بودجه‌های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم که این امر کاملا متضاد است زیرا با افزایش بودجه عمرانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به اشتغال دست یافت، طبق آمار 40 درصد کشور زیر خط فقر نسبی و32 درصد زیر خط فقر مطلق هستند اما در مناطق روستایی این آمار به 60 درصد می‌رسد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس افزود: حال چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید یارانه نزدیک به 30میلیون جمعیت را قطع کنید که اگر این کار انجام شود مطمئنا کنترل آسیب‌های اجتماعی وتامین امنیت غذایی که مهمترین فاکتور زندگی هر انسانی است ناممکن خواهد بود ودر همین زمینه در بودجه 97 هیچ راهکاری برای معوقات بازنشتگان ، فرهنگیان دیده نشده است و زو دودن فقر و بیکاری از جامعه و ایجاد شغل منوط به جذب سرمایه گذاری خارجی و گسترش سیاست‌های اقتصادی مناسب با جهان و رونق صنعت توریسم است.

بنیادی افزود: تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد با هیچ بودجه‌ای ره به جای نخواهیم برد و اگر اصل 44 قانون اساسی بطور شفاف اجرایی نشود وبه بخش خصوصی نیزاطمینان نگردد ،مشخص است که شاهد افزایش هزینه‌های بالای در شرکتهای دولتی زیانده خواهیم بود و واضح است قدرت اقتصادی مستقل و خارج از دایره حکومت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند قدرت سیاسی را نیز به چالش بکشد .

 

حمایت از بخش خصوصی در بودجه 97 در حد شعار

وی ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی در بودجه 97 در حد شعار باقی مانده است و ما باید یک استراتژی امنیت ملی و سیاست خارجی جدید را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد 8 درصدی مصوب شده در برنامه ششم توسعه برسیم تا وعده‌های داده شد و تاکیدات مقام معظم رهبری محقق شود.

 

سهم ایران از تجارت جهانی تنها 3 هزارم درصد است

نماینده مردم کاشمر در مجلس افزود: به عقیده کارشناسان شرط تحقق این رشد دستیابی مستمر به بازار حداقل 100 میلیارد دلاری صادرات صنعتی است که بدون تعامل واقعی وعاقلانه با جهان امکان پذیر نخواهد بود، امروز سهم ایران از تجارت جهانی تنها 3 هزارم درصد است که بر حسب توامندی‌ها و پتانسیل‌های کشور ما بایستی به عدد یک درصد برسیم.

 

در بودجه 97 هیچ حمایتی از معادن و صنایع نداریم

وی ادامه داد: بخش زیادی از تجارت ما با کشوره های عربی بوده است اما دشمنان ما این مسیررا قطع کرده اند بنابراین باید هرچه سریعتر سیاست جدیدی اتخاذ شود و این درحالی که متاسفانه در بودجه 97 هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداریم .

بنیادی افزود: در بودجه 97 هیچ مطلبی که دال بر کاهش ریسک سرمایه گذاری خارجی باشد، وجود ندارد در حالی که رشد اقتصادی ماوابسته به این مسئله است و در بودجه 97 با کاهش سهم درآمدها، راه جبران آن را  از افزایش سهم مالیات و کالا و خدمات و غیر.. جبران کرده ایم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در بحث مالیات‌ها نام آستان قدس رضوی و نهادی‌های زیر نظر مقام معظم رهبری درج شده است که این امر مبین نگاه عدالت محور مقام رهبری است و کاهش 19 هزار میلیارد تومانی از یارانه نقدی در حالی که هنوز تعریفی از فقر مطلق و یا استانداردهای زندگی وجود ندارد نیز بسیار خطرناک است.

 

درآمد خانوارها برای زنده ماندن حداقل 4 دلار در روز است

بنیادی تصریح کرد: به گفته کارشناسان درآمد خانوارها تنها برای زنده ماندن حداقل 4 دلار در روز است بنابراین چگونه خواهیم توانست این جراحی بزرگ را انجام دهیم ، گرچه کمیسیون تلفیق تا حدودی این مسئله را مدیریت کرده است اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد در بودجه 97 همچنان سهم خواص حفظ شده است .

وی تصریح کرد: کل بودجه مراکز حوزه ای، سازمان تبلیغات، صداو سیما به حدود 4 هزار میلیارد تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد و هم زمان نیز سهم سرانه دانش آموزی ونوسازی مدارس، وسهم احداث را ه‌ها، جاده ‌ها کاهش یافته است و در مقام مقایسه بودجه سه دستگاه برتر و با سه دانشگاه با سابقه کشور سرجمع 1400 میلیارد تومان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس افزود: جناب آقای روحانی باید صدای کارشناسان نخبه اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم افراد خود بشنوید و گرچه به دنبال در اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی و افزایش درآمد 17 هزارمیلیارد تومانی بودید اما نصف شدن یارانه نان و خرید تضمینی گندم را چگونه توجیه کنیم و اسرار بر سیاست سرکوب نرخ ارز سبب تشویق به واردات و قاچاق خواهد شد.

وی ادامه داد:  برای کاهش واردات مجبور به اعمال تعرفه‌های بالا و موانع تجاری شدیم که این کار سبب کاهش انگیزه نوآوری صنایع و کاهش انگیزه صادرات و درنهایت کاهش رشد اقتصادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود ، امروز برای اوراق مالی اسلامی سازو کارهای خوبی فراهم شده است اما همچنان فرآیند تحویل در خزانه فرآیند سختی دارد.

بنیادی افزود: هرساله در بودجه امکان انتشار اوراق به برخی دستگاه‌ها و سازمانهای دولتی داده شده است اما به نظرم این کار بیهوده است و همچنین قیمت نفت در بودجه 97 هربشکه 55 دلار پیش بینی شده است در حالی که سازمانهای بین المللی انرژی قیمت نفت را هر بشکه 54 دلار برمبنای برنت آمریکا تخمین زدند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با بیان اینکه از هیت رییسه مجلس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهم با راهکاری مناسب نحوه ‌ای  بودجه‌ای شرکت‌های دولتی را شفاف سازی کنند،یادآورشد: همه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که مجلس شورای اسلامی تنها 35 درصد مبلغ کل کشور را تصمیم گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند در حالی 65درصد آن در مجلس به هیچ و جه بررسی نمی شود  و این در حالی است که بالاترین مفاسد، رانتهای و حقوق‌های نجومی املاک و اختلاس در این بخش روی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و ازهمین رو در پایان از هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم در صورتی که نمایندگان به کلیات بودجه رای دادند با حوصله وصبر جز به جز پیشنهاد نمایندگان را اجازه دهند تا مطرح شود.