1

ترمز بازار خودرو پشت دیوار اختلافات

مدتی پیش دولت با افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی سعی در حمایت از خودروهای داخلی داشت که «صبح امروز» در مصاحبه با سعید باستانی نماینده تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی به تفصیل به این افزایش تعرفه، معایب و منافع آن پرداخت.

اما هفته گذشته دیوان عدالت اداری در حکمی، رأی موقت ابطال مصوبه دولت در افزایش تعرفه واردات خودروها را صادر و دولت را موظف به توقف اجرای تعرفه‌های جدید واردات خودرو کرد. بر این اساس دولت موظف شده است تا زمان صدور حکم قطعی از سوی دیوان، تعرفه واردات خودروها به مصوبات پیشین بازگردد و واردات خودرو بر اساس تعرفه‌های گذشته صورت گیرد.

دولت هنوز در خصوص این حکم واکنشی نشان نداده است، اما محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحبت‌های روز گذشته خود ادعا کرد که هنوز این حکم را ندیده و نمی‌تواند در این خصوص اظهار نظری داشته باشد.

تا کنون این کشمکش‌ها و تصویب و ابطال‌ها نتیجه‌ای جز سرگردانی فعالان این حوزه نداشته است و تنها بر به‌هم‌ریختگی و رکود بازار دامن زده است. در همین راستا صبح امروز به میان فعالان بازار خودروی مشهد رفته و حال و روز آن‌ها را در این شرایط جویا شده است.

 

هر روز مثل طلا  قیمت خودرو را استعلام می‌کنیم

احمدی که در خیابان گاز مشاوره اتومبیل است، گفت: چند سال است که رکود بازار خرید و فروش خودرو را همچون دیگر اصناف در بر گرفته است. اما امسال شرایط عجیبی داشتیم، هر روز مثل طلا باید استعلام قیمت خودرو و دلار را می‌گرفتیم، حتی گاهی از ترس ضرردادن کلا خرید و فروش را متوقف می‌کردیم.

وی ادامه داد: همین مدتی قبل خودروی چینی که در نمایشگاه داشتم را به قیمتی مناسب فروختم اما بعد از یک هفته قیمت چنان بالا رفت که دیگر با کل آن پولی که دریافت کردم هم نمی‌توانم مثل آن را بخرم چه برسد به آن که سودم را بردارم.

 

کسی به سمت خرید خودرو نمی‌رود

محمدپور که در خیابان خرمشهر نمایشگاه خودروهای خارجی دارد گفت: ما هم دیگر خسته شدیم، امسال در حالت عادی هم مشتری کم داشتیم اما با این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است هیچکس به سمت خرید خودرو نمی‌آید که اگر هم بیاید ما می‌ترسیم تا ثابت شدن شرایط خرید و فروش انجام دهیم.

وی افزود: یک روز دلار قیمت را بالا می‌برد، یک روز کارخانه‌ها قیمت را بالا می‌برند، یک روز تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند، یک روز تعرفه را دیوان عدالت اداری باطل می‌کند، هیچ چیز در بازار نشان از ثبات ندارد و فقط این کسبه و مردم هستند که به پای سیاست‌های غلط می‌سوزند.

 

3 میلیون افزایش قیمت فقط در یک سال

رضا که به دنبال خرید خودروی مناسب برای مسافرت عیدانه است گفت: پارسال بهمن ماه خودروی پژو پارسم را می‌خواستم بفروشم. قیمتی که روی آن می‌گذاشتند حدود 15 میلیون تومان بود برای همین از فروشش پشیمان شدم. اما امسال که می‌خواهم  بفروشم نه تنها با کهنه‌تر شدن ارزان‌تر نشده بلکه حداقل 18 میلیون تومان می‌توانم بفروشمش. البته به همین میزان هم بقیه خودروها گران شده‌اند و باز هم شرایط برای من نسبت به پارسال فرقی نکرده است.

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد:

آشفتگی و بی خبری از آینده

با شنیدن حرف‌های مردم و کسبه که در این بازار فعالند به سراغ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد رفتیم و نظر وی را در خصوص این بازار آشفته جویا شدیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد گفت: مشکل این است که آنقدر سردرگمی و آشفتگی وجود دارد که ما هم نمی‌دانیم قرار است به چه شکل عمل شود، اخیرا خودروهای داخلی بعد از افزایش تعرفه‌ها تا 50 درصد گران شدند، خودروهای داخلی نیز چند ماه پیش افزایش قیمت داشت و هنوز افزایش جدیدی مشاهده نشده است و اگر افزایشی هم بوده هنوز با این قیمت خورو وارد بازار نشده است.

حمیدرضا حیدری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «صبح امروز» افزود: این افزایش قیمتی که مطرح شده هنوز قطعی نیست و ممکن است به قیمت قبل بازگردد، کما اینکه مدتی قبل خودروی سراتو افزایش قیمت داشت اما در مدت کمی به قیمت سابق بازگشت. به نظر می‌رسد این افزایش قیمت مطرح شده نشات گرفته از بازار ارز باشد و احتمال تثبیت آن هست اما هنوز ثبت‌نامی بر اساس این نرخ‌ جدید انجام نشده پس نمی‌توان آن را قطعی دانست.

 

دلار و افزایش تعرفه‌ها علل گرانی خوردو هستند

حیدری ادامه داد: تمام خودروها مخصوصا خودروهای خارجی بر اساس دو عامل افزایش قیمت شدید داشتند. اول اضافه شدن تعرفه‌های وارداتی که تا 50 درصد افزایش داشت و بعدی عدم ثبات قیمت دلار که در یک روز تا 150 تومان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر دیوان عدالت اداری حکم توقف افزایش تعرفه واردات خودرو را صادر کرده است اما آیا این حکم قطعی شده و دولت برای این امر مجاب شده است؟ تا کنون هنوز دولت واکنش خاصی نشان نداده و چیزی قطعی نشده پس مردم هنوز بر اساس قیمت دلار و تعرفه‌هایی که وجود دارد خرید و فروش می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد تصریح کرد: اگر دولت محترم اعلام کند که حکم دیوان اداری لازم الاجرا و قطعی است بدون شک قیمت‌ها افت می‌کند. از طرفی نزدیک بازار عید هستیم، مردم عموما به فکر سفرهای برون شهری و برون استانی هستند و عموما به فکر تحول در وسایل نقلیه خود هستند که باید موجب رونق شود اما من معتقدم با شرایطی که ایجاد شده نه تنها رونق نخواهیم داشت بلکه به رکود بیشتری وارد خواهیم شد.

 

حکم دیوان عدالت اداری اندک رونق بازار را هم تبدیل به رکود کرد

وی با بیان این که بعد از اعلام حکم دیوان عدالت اداری همین مقدار کمی رونق هم که در بازار بود به رکود تبدیل شد و قطعا تا جواب قطعی مشخص نشود و دولت نظر خود را اعلام نکند رکود کامل حکم‌فرما خواهد بود، اظهار کرد: الان در بازار گرانی و رکود شدید داریم و این تورم در رکود بخاطر رانت‌خواری یک عده در افزایش قیمت خودروها است.

حیدری ادامه داد: این افزایش قیمت بر اساس قیمت دلار بخاطر تاثیر روانی بر مردم نیست، مردم و اصناف هر دو مصرف کننده هستند و دلیل این افزایش قیمت‌ها از سیاست‌های اقتصادی نشات می‌گیرد. من نمی‌توانم بگویم مقصر کیست اما تقصیر از آنجایی است که تعرفه‌ها را حتی تا 95 درصد هم افزایش دادند، از طرفی وقتی دلار را از سه هزار و 800 تومان به 4 هزار و 800 تومان رساندند بودن شک تاثیر بر قیمت‌ها خواهد داشت. حیدری تصریح کرد: مطمئنا سیاست‌های اقتصادی باعث بروز این تورم و حباب شده است و مردم و اصناف هیچ نقشی در گرانی دلار و تورم ندارد.

 

مالیات‌های ناحق به رکود بازار دامن زده است

وی در خصوص بازار سال گذشته اعضای این اتحادیه گفت: اگر بر بازار صنف ما رصدی داشته باشید متوجه می‌شوید اصلا قانع کننده نبوده است. اعتراضاتی که اعضای صنف ما دارند نشان می‌دهد مالیات‌های ناحقی که در بخش ارزش افزوده اخذ می‌شود که هیچ سنخیتی با شغل ما ندارد و عوامل زیادی که در کنار نوسانات بازار و تورم  وجود دارد، رونق را از بازار ما گرفته است.

حیدری ادامه داد: باید با این عوامل کارشناسانه برخورد شود، قانونی مثل ارزش افزوده باید برای هر صنف شیوه‌ای مخصوص داشته باشد نه این که برای همه یکسان اجرا شود. رکود در تمام بخش‌های بازار وجود دارد اما خودرو جزو مهم‌ترین صنایع دنیاست که اگر دچار رکود کامل شود بازار را فلج خواهد کرد کما این که شبیه این اتفاق را در دیگر کشورها داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: بخش عظیمی از اقتصاد کشور ما نیز به خودرو متکی است پس باید به آن توجه ویژه‌ای شود تا از این شرایط خارج شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند.

 

 

گزارشی از رضا شجاع