1

بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار شود

رئیس جمهور گفت: دولت خانه‌ساز خوبی نیست و ضرورت دارد بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در مراسم آغاز عملیات بازآفرینی و نوسازی شهری استان خراسان رضوی که به صورت همزمان با سراسر کشوردر شهرک شهید رجایی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی برگزار شد، افزود: تمام حکومت‌ها برای خانه‌دار شدن شهروندان طرح‌هایی داشته‌اند. همه تلاش کردند راه حلی برای این مسئله پیدا کنند. من تاکید می‌کنم دولت خانه‌ساز خوبی نیست کما اینکه تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست. هر کاری که به دولت سپرده شود و می‌توانستیم به مردم واگذار کنیم حتما ضرر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: هم مرد باید در کنار همسر سکونت و آرامش را احساس کند و هم اینکه زن باید در کنار شوهرش احساس آرامش کند. همسر و زوج می‌توانند آرامش ایجاد کند و فرزند صالح و سالم آرامش بیشتری را ایجاد می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه برخی از مردم اجاره‌نشین بوده‌اند و می‌دانند برخورداری از نعمت مسکن چقدر مهم است، افزود: من خودم اجاره‌نشین بودم و چهار، پنج صاحبخانه را تجربه کردم. اجاره‌نشینی سخت است.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه خانه‌دار شدن از آرزوی زوجین است و گاهی دعوای زن و شوهر از همین مسئله مستاجری شروع می‌شود، عنوان کرد: یک وظیفه بسیار بزرگ ما خانه‌دار کردن جوانان ماست و نباید این مسئله طول کشد.

وی ادامه داد: در کشاورزی تقریبا همه کارها دست مردم است و بخش‌های زیردست دولت اندک هستند. در بخش صنعت بخشی دست مردم و بخشی دست دولت است و دولتی‌ها هم بنگاه‌ها را دو دستی چسبیده‌اند.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه اینکه من حس می‌کنم که بنگاه‌های اقتصادی را از دست دولتی‌ها گرفتن سخت است، بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی باید به مردم واگذار شوند. کار دولت بنگاه‌داری اقتصادی نیست. نهادهای عمومی و نیروهای مسلح هم باید این کار را بکنند. ساخت مسکن هم باید به مردم واگذار شود. ما هم باید مردم را یاری کنیم.

 

وجود 141 هزار هکتار سکونتگاه ناکارآمد در کشور

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم از طریق ارتباط ویدئو کنفرانسی، با اشاره به اینکه 2700 محله سکونتگاه‌های ناکارآمد در کشور وجود دارد، گفت: بر این اساس 141 هزار هکتار از بافت‌های شهری را بافت سکونتگاهی ناکارآمد در کشور تشکیل می‌دهد.

عباس آخوندی افزود: ساخت شهرهای ایران برای کالبد شبکه‌های اجتماعی خرد در قالب محلات معنا می‌یابد و محله‌ها در ارتباط و همبستگی با هم اعتبار دارند. بر این اساس، در پیمایشی کلی که از وضعیت سکونتگاه‌های ناکارآمد صورت گرفت مشخص شد 2700 محله در 543 شهر و 141 هزار هکتار سکونتگاه‌های ناکارآمد در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه 2میلیون و 500 هزار مسکن خالی در کشور وجود دارد، بیان کرد: با این حال 19 میلیون نفر در بدمسکنی به سر می‌برند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8 میلیون نفر در بافت فرسوده حضور دارند، ادامه داد: بر این اساس 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها در بدمسکنی سکونت دارند.

آخوندی با بیان اینکه امروز با بافت‌های فرسوده در شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی پیرامون شهرها مواجه هستیم، اظهار کرد: سیاست ما در این رابطه باز آفرینی شهرها است.

وی با بیان اینکه شهرها مجموعه کالبدی نیستند و یک سازمان اجتماعی با هویت مشخص تلقی می‌شوند، گفت: بنابراین سیاست بنیادین دولت توانمند ساختن این سازمان اجتماعی در شکل جمعی و در شکل انفرادی است.

 

تاکید بر برنامه‌ریزی به جای پروژه محوری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شکل جمعی بازگشت به هویت ایرانشهر و در شکل انفرادی توانمندسازی ساکنان در بازآفرینی زندگی مطرح است، گفت: در حال حاضر در کشور 27 میلیون خانوار مسکن وجود دارد. این در حالیست که تعداد خانوارهای کشور حدود 25 میلیون خانوار است ولی توزیع بد باعث شده کشور با چالش مسکن مواجه باشد.

آخوندی با اشاره به طرح باز آفرینی شهرهای ایران، اظهار کرد: اگر این طرح در ظرف 10 سال اجرایی شود، 6 میلیون نفر خانوار در 3 میلیون واحد مستقر خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید کار مردم را به خود آن‌ها واگذار و بخش خصوصی را فعال کنیم، گفت: یکی از انحرافات اصلی مسکن مهر پروژه محوری بودن دولت بود. اما در این طرح تاکید بر برنامه‌ریزی به جای پروژه محوری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دولت تنها برنامه‌ریزی خواهد کرد و ساخت پروژه‌ها به مردم واگذار می‌شود.

آخوندی تاکید کرد: بازآفرینی شهرهای ایران به صورت منبت کاری و جز به جز خواهد بود و ما در این طرح پروژه‌های بزرگ مقیاس و چند هزار واحدی نخواهیم داشت بنابراین هر کسی با هر میزان آورده می‌تواند در این طرح مشارکت کند.

وی با اشاره به تسهیلات بانک مسکن برای بهسازی شهرهای ایران گفت: ترتیبی اتخاذ شده است تا آورده افراد با کمک بانک مسکن در یک دوره مشخص 7 برابر شود. بنابراین به خانوارها اطمینان می دهیم که 6 برابر پس انداز آن‌ها در صندوق بانک مسکن، تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون 362 هزار نفر طی 2 سال در صندوق سپرده مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند، گفت: از رئیس جمهور می‌خواهیم نرخ سود این تسهیلات از 8 درصد به 6 درصد کاهش یابد و دوره توقف از 6 ماه به 5 ماه کاهش یابد.

 

تبدیل بافت‌های فرسوده به بافت‌های کارآمد شهری با مشارکت شهروندان

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم بر تبدیل بافت‌های فرسوده به بافت‌های کارآمد با مشارکت شهروندان تاکید کرد.

علیرضا رشیدیان اظهار کرد: با مشارکت خود شهروندان بافت‌های فرسوده را به بافت‌های کارآمد تبدیل می‌کنیم. این بافت‌ها باید از لحاظ مقاومت در برابر آسیب‌های طبیعی کارآمد شود و از حیث نوع دسترسی به خدمات شهری متناسب با فرهنگ اجتماعی و شهری موثر عمل کند.

وی ادامه داد: امروز نخستین پروژه بازآفرینی و نوسازی شهری استان خراسان رضوی با همراهی شهرداری مشهد در شهرک شهید رجایی در قالب 205 واحد، با مشارکت بخش خصوصی و تامین زمین از سوی آستان قدس رضوی آغاز شد و امید است طی دو سال این پروژه آماده بهره‌برداری شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه 5600 هکتار پهنه ناکارآمد شهری و بافت فرسوده در این استان وجود دارد، بیان کرد: به همین منظور عملیات اجرایی طرح بازآفرینی شهری آغاز شده است.

رشیدیان خاطر نشان کرد: 60 هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در راستای اجرای سیاست‌های طرح نوسازی در دولت یازدهم و دوازدهم در اختیار مردم قرار گرفت.

 

نوسازی بافت‌های فرسوده جز با تسهیل‌گری دولت و استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها شدنی نیست

شهردار مشهد مقدس گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده جز با تسهیل‌گری از سوی دولت و استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها شدنی نیست.

قاسم تقی‌زاده خامسی افزود: داستان نوسازی بافت‌های فرسوده داستان جدیدی نیست و همیشه در مورد این موضوع صحبت شده است اما باید توجه داشت که ما همیشه از تحولات جامعه در این حوزه عقبیم.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند که اگر دولت در کنار این ظرفیت شهرداری‌ها قرار گیرد اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد اما متاسفانه دولت شهرداری‌ها را به حال خود رها نمی‌کند و از این ظرفیت استفاده بهینه‌ای نمی‌شود.

 

ساکنان بافت‌های فرسوده پول سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات نوسازی را ندارند

شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه سالهاست صحبت از چابک‌سازی دولت در میان است اما دولت دلش نمی‌خواهد که کوچک شود، تصریح کرد: نوسازی بافت‌های فرسوده با سه چالش مواجه است که تامین منابع مالی مورد نیاز یکی از آنهاست زیرا مردم ساکن در بافت‌های ناکارآمد پول کافی برای سپرده‌گذاری جهت دریافت تسهیلات بانکی را ندارند.

تقی‌زاده خامسی با تاکید بر اینکه این طرح بجز با تسهیل‌گری از سوی دولت انجام شدنی نیست، خاطرنشان کرد: چالش دوم نیز به حوزه موضوعات اجتماعی و عدم همراهی مردم با این طرح بر می‌گردد. به طور مثال خرید املاک در بافت فرسوده آبکوه از متری 750 هزار تومان آغاز شد اما اکنون مالکان به متری سه میلیون تومان نیز زمین‌های خود را واگذار نمی‌کنند.

 

قیمت بالای خدمات، چالشی پیش روی نوسازی بافت‌های فرسوده

وی با بیان این مطلب که دولت، ظرفیت شهرداری‌ها را جدی نمی‌گیرد، اذعان کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش رو برای نوسازی بافت‌های فرسوده، بروکراسی موجود در دستگاه‌های تامین کننده منابع مالی مورد نیاز است که لازم است این بروکراسی کاهش یابد.

تقی‌زاده خامسی گفت: مشکل دیگر اینجاست که قیمت خدمات بالاست. تا تصمیم به احداث یک پروژه در این بافت‌ها گرفته می‌شود همه دستگاه‌ها از شهرداری گرفته تا آب و گاز و … می‌خواهند از قِبَل آن پروژه، منابع مورد نیازشان را تامین کنند.

 

نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند حمایت ویژه دولت و کاهش بروکراسی تامین منابع مالی

وی تاکید کرد: دولت فقط باید حمایت ویژه‌ای از نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری انجام داده و بگذارد این کار مسیر خود را طی کند وگرنه با حرف‌هایی که می‌زنیم همانند روسای جمهور پیشین امیدی در دل مردم ایجاد می‌کنیم و اگر طرح درست پیش نرود باعث ناامیدی مردم می‌شود.

شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه باید بروکراسی تامین منابع مالی نوسازی بافت‌های فرسوده کاهش یابد، ادامه داد: در صورت تحقق این مهم، ما در شهرداری مشهد مقدس آمادگی داریم تا با بانک مسکن همکاری نموده و بیشترین منابع بانکی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده مشهد جذب کنیم.

 

همه امکانات شهرداری مشهد در خدمت دستگاه‌ها برای تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده

تقی‌زاده خامسی سری نیز به آمار زد و خاطرنشان کرد: شهر مشهد دارای سه هزار و 800 هکتار بافت فرسوده دارای مسکن ناکارآمد شهری است که بالغ بر یک میلیون و 280 هزار نفر یعنی 40 درصد جمعیت شهر مشهد در این بافت‌ها سکونت دارند.

وی بیان کرد: اگر بانک مسکن و سایر دستگاه‌های متولی کنار شهرداری مشهد قرار بگیرند ما آمادگی داریم تا همه امکانات لازم در جهت نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده را در همه مناطق مشهد در اختیار آنها قرار دهیم و با کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی تا دو روز و ایجاد تسهیلات مختلف و در نظر گرفتن مشوق‌های لازم، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده در مشهد را به شدت افزایش دهیم.