1

بسیاری از ایرانیان با اصول بازرگانی آشنایی ندارند

یک کارآفرین برتر کشوری گفت: متأسفانه بسیاری از ایرانیان با اصول بازرگانی آشنایی ندارند و به همین جهت ضرر بسیاری کرده‌اند.

علیرضا نبی روز جمعه در آئین اختتامیه سومین جشنواره اختراعات، ابتکارات، نوآوری‌ها و دستاوردهای پژوهشی که در بقعه متبرکه سید حمزه کاشمر برگزار شد، افزود: هرچند انقلاب را از مساجد شروع کردیم ولی بعد از انقلاب این اماکن در انحصار تفکر خاصی قرار گرفت و آن کارکرد واقعی خود را دیگر انجام نمی‌دهد. امروز در مساجد باید برنامه‌های علمی و پژوهشی برگزار شود.

نبی با اشاره به اینکه در کاشمر تمامی پتانسیل‌ها برای کار و تلاش برای جوانان آماده است، افزود: ظرفیت‌های بسیاری در کاشمر که صاحب‌نام و آوازه است وجود دارد فقط باید از این پتانسیل‌ها به بهترین نحو استفاده کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری منتظر هستند اتفاق خوشایندی برایشان بیفتد و این مرض منتظر بودن در تمام کشور وجود دارد، اظهار کرد: با انتظار مشکلی حل نمی‌شود و باید اقدام کرد.

عضو مشاوران ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه با وجود اینکه می‌دانیم برخی تغییرها در انسان خوب است اما از تغییر عادت‌ها می‌ترسیم، گفت: متأسفانه برخی عادت‌ها نمی‌گذارد خلاقیت‌ها شکوفا شود.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از ایرانی‌ها یک چاه نفت هستند و ایده‌ها و تفکرات بسیار نابی دارند فقط باید دکلی زد و این نفت را استخراج کرد، بیان کرد: امروز فقط غر می‌زنیم و انگشت خود را به طرف دیگران گرفته و مدام دیگران را مقصر تمامی مشکلات معرفی می‌کنیم.

نبی با تأکید بر اینکه باید خودسازی را از خود شروع کرد، عنوان کرد: کشور ایران با 80 میلیون جمعیت معادل یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت چین فقط انرژی و تهران به اندازه کل قاره اروپا آب مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه برای مشکلاتی که خودمان به وجود آورده‌ایم نباید غر آن را به مسئولان زد، اظهار کرد: باید انگشت‌ها را به سمت خود برگرداند و از خود شروع کرد.

این مدرس و برگزار کننده دوره‌های آموزشی در حوزه‌های علم و فناوری و کارآفرینی کشور با اعلام اینکه بسیاری از کشاورزان حاضر نیستند محصولات خود را صادر کنند و عادت کرده‌اند سرزمین خود بنشینند و محصول خود را بفروشند، بیان کرد: از برخی کشورها وقتی کشتی حرکت می‌کند در بین راه تولید می‌کند و در مقصد محصول خود را به فروش می‌رساند اما ما همچنان تفکرات سنتی داریم و این یک آفت است.

وی با اشاره به اینکه وقتی تاجر می‌آوریم اولین چیزی که می‌گویند اینکه پول هزینه سفر و هتل با خودش است، افزود: متأسفانه بسیاری از ما ایرانی‌ها اصول بازرگانی را بلد نیستیم.

عضو مشاوران ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان حرفه‌ای هستند اما چون بازرگان خوبی نیستند محصولاتشان روی دستشان می‌ماند و نمی‌توانند به فروش برسانند، گفت: قبل از اینکه بخواهیم طرح را به تولید انبوه برسانیم باید ابتدا به فکر فروش بود.

وی با اشاره به اینکه اگر فروش به بازار داخلی ختم شود همان ابتدا 50 درصد از توجیه اقتصادی را از دست داده است ولی اگر تمامی کشورها به دنبال محصولاتتان باشد 100 درصد تولید اقتصادی دارد، بیان کرد: در همین کاشمر خانم کارآفرینی هست که بدون داشتن تحصیلات آکادمیک آوازه کشوری دارد.

نبی با اعلام اینکه برخی عادت کرده‌اند مسائلشان را دیگران برایشان حل کنند، افزود: برخی از این افراد اثر گذار نبوده و به جای اینکه تولید کننده باشند تنها مصرف کننده هستند.

وی با بیان اینکه همین که امروز بسیاری از دستگاههایی که تنها در انحصار چند کشور از جمله آمریکا بود و ما مهندسی معکوس کرده و با کمترین قیمت تولید می کنیم همان مرگ بر آمریکا است، گفت: به جای غر زدن باید نسبت به شکوفا کردن توانایی ها تلاش کرد.

این مدرس و برگزار کننده دوره‌های آموزشی در حوزه‌های علم و فناوری و کارآفرینی کشور با اشاره به اینکه آمریکا با 130 سال تاریخ در برابر ایرانی با 5 هزار سال قدمت و تمدن هیچ گاه نباید گمان کند که می تواند ایرانیان را با تحریم هایش زمین گیر کند، افزود: اینجا ایران سرزمین آرش کمانگیر، حافظ و سعدی است.

وی در پایان گفت: اگر دانشجویی برای پرداخت پول سلف سرویس خود مانده بود حاضرم با وی عکس بگیرم چون مطمئن هستم آینده روشنی دارد اما اگر جوانی که پدرش آخرین مدل ماشین را برایش خریده بود به هیچ جایی نمی رسد.

 

 

 

منبع: ایسنا