1

«کالای ایرانی» و چالش رقابت

اگر چه لوازم خانگی جایگاه خوبی در صنعت و صادرات خراسان رضوی به خوبی اختصاص داده است، اما این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که باید برای برطرف کردن آن‌ها گام‌های جدی برداشت. در ادامه این مطلب مشکلات و راه نجات این صنعت را از نگاه رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گازسوز و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بخوانید.

 

مشکل قدیمی بودن و فرسودگی

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گازسوز خراسان رضوی گفت: قدیمی بودن کالا، فرسودگی خط تولید و روزآمد نبودن فناوری، مشکل اصلی شرکت های تولید لوازم خانگی گازسوز در استان است.

به گزارش ایرنا محمد مظاهری روز سه شنبه افزود: به همین عللی که گفته شد، تاکنون پنج کارخانه مربوط به تولید لوازم خانگی گازسوز در استان تعطیل شده اند.
وی بیان کرد: در کنار قدیمی بودن کالاهای تولیدی این کارخانجات، کمبود نقدینگی، نخریدن به موقع مواد اولیه و تبدیل نکردن آن به تولید جدید از دیگر دلایل تعطیلی این کارخانجات است.

 

محصول رقابت‌پذیر داریم ولی کم

وی اظهار کرد: صنعت لوازم خانگی در کشور پیشرفت زیادی کرده و تولیدکنندگان ایده های نوینی در تنوع بخشی و کیفیت بخشی کالاهای خود به کار برده اند.
رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گازسوز خراسان رضوی گفت: برخی شرکتهای صاحبنام چون الکترواستیل، جهان افروز و مشهددوام در استان موفق به تولید محصولاتی در این عرصه شده اند که توان رقابت با نمونه های خارجی را دارد و جزو صنایع موفق استان به شمار می روند اما تعداد این کارخانه ها محدود است.
کمبود نقدینگی

مظاهری با اشاره به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی گفت: هرچند تسهیلات رونق تولید از سوی دولت برای پرداخت به صنایع و رفع مشکل نقدینگی آنها در نظر گرفته شده، اما بیشتر واحدهای تولیدی لوازم خانگی گازسوز مشکل چک برگشتی دارند و قادر به دریافت تسهیلات نیستند.
وی اضافه کرد: این در حالی است که واحدهای تولیدی دارای چک برگشتی و بدهکار بیش از باقی واحدها نیازمند تسهیلات و سرمایه در گردش هستند.

 

قدرت خرید مردم کم است

وی وضعیت فروش تولیدات مربوط به صنایع خانگی را مطلوب ندانست و گفت: وضعیت معشیتی مردم مطلوب نیست و از سوی دیگر صنعت ساخت و ساز دچار رکود است و این مهم باعث شده که تولیدات این رسته صنعتی روی دست تولیدکنندگان باقی بماند و نتوانند محصول خود را بفروشند.
رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی گازسوز خراسان رضوی اظهار کرد: تا زمانی که ثبات قیمت در بازار به وجود نیاید و قدرت اقتصادی مردم و وضعیت نقدینگی کارخانجات بهتر نشود، نمی توان به رونق صنعت لوازم خانگی امید داشت.

 

تسهیلات برای نوسازی در راه است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صاحبان واحدهای صنعتی بویژه در رسته لوازم خانگی که اقدام به نوسازی و بازسازی خطوط تولید خود کرده و در پی توسعه واحد برای تکمیل زنجیره تولید یا اصلاح الگوی مصرف انرژی باشند، تسهیلات با یارانه سه تا پنج درصد دریافت می کنند.

راضیه علیرضایی افزود: بخشی از تسهیلات طرح رونق تولید که برای واحدهای مشکل دار تعریف شده، به تسهیلات نوسازی و بازسازی خطوط تولید اختصاص دارد.
قیمت پایین و تنوع بالا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه هشت تا 10 درصد از صنایع استان را واحدهای تولیدی مربوط به انواع لوازم خانگی تشکیل می دهد، اظهار کرد: لوازم گازسوز، ظروف چینی، کانی های غیرفلزی مانند کلید و پریز و… بخش هایی از صنعت بزرگ لوازم خانگی را در استان تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: 2 گروه بزرگ مربوط به صنعت لوازم خانگی خراسان رضوی شامل وسایل برقی و ظروف چینی در این نمایشگاه حضور یافته اند که هم قیمت تولیدات آنها پایین است و هم از تنوع و دانش فنی روز برخوردارند، لذا قادر به رقابت با برندهای بین المللی و کالاهای خارجی مشابه هستند.
سهم 5درصدی لوزام خانگی در صادرات

علیرضایی اظهار کرد: پیش از این تولیدات صنایع لوازم خانگی خراسان رضوی قادر به رقابت با کالاهای مشابه خارجی نبود اما امروز این کالاها بویژه لوازم برقی مانند یخچال، ماکروویو و فریزر از نظر کیفی و تنوع پذیری ارتقا و وزن ظروف چینی آنها کاهش یافته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حدود پنج تا هشت درصد صادارت استان را لوازم خانگی بویژه لوازم برقی و ظروف چینی، کلید و پریز تشکیل می دهد.
علیرضایی اضافه کرد: برای بهبود شرایط صنعت لوازم خانگی مدتی قبل برنامه ای طراحی شده بود که مربوط به افزایش خرید کالاهای داخلی با استفاده از کارت های اعتباری بود که هنوز منتفی نشده و در حال برنامه ریزی از سوی دست اندرکاران است.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»