1

هاشمی زنده است

یک سال پس از فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خلا او در فضای ناآرام امروز به شدت احساس می‌شود. اگر چه به گفته دوست و یار هاشمی رفسنجانی در مشهد «بیشه انقلاب اسلامی هیچ گاه از شیران خالی نمی‌ماند» اما باید بپذیریم که هاشمی به راستی بی بدیل بود.

در گفت‌وگو با محمدحسین روشنک، دبیر جبهه مردمی «مشهد برای همه» که جزو فعالین اصولگرای استان به شمار می‌رود، از هاشمی و تفاوت‌هایش صحبت شد که در ادامه می‌خوانید.

 

نبودن هاشمی رفسنجانی

این فعال سیاسی استان معتقد است: خداوند عالم هیچگاه زمین را از خوبان خالی نمی کند این اصلی حتمی است. در نظام جمهوری اسلامی نیز این چهره‌های بزرگ در نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود دارند. این بیشه خالی از شیران نخواهد بود.

نظام هیچ گاه متکی به فرد نبوده است. همچنان که در زمان حیات امام ما فکر می‌کردیم در نبود ایشان کشور با چه وضعیتی روبرو می‌شود، اما دیدیم که در دوران مقام معظم این کشور توانست به راه خود ادامه دهد و انقلاب اسلامی نه تنها پابرجا ماند بلکه با قدرت به کار خود ادامه داد. البته که وجود امام خمینی برکتی غیرقابل انکار بود. همچنان که وجود مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و ظرفیت‌ها و جایگاه ایشان غیرقابل انکار بود و نبود ایشان نه تنها نظام بلکه جهان تشیع را تحت تاثیر قرار داد.

 

منش آیت‌الله

روشنک تصریح کرد: آن چیزی که توانست آیت‌الله را در اذهان و تاریخ زنده نگه دارد منش اعتدالی او است. هاشمی سمبل مدیریت و سازندگی بود. دوستانش به خاطر قدرت و خلوصش او را می‌ستوندند و دشمنانش هم به خاطر توانمندی غیرقابل انکارش به او می‌تاختند. هیچ کدام از دشمنانش نمی‌توانست ادعا کند او کم اثر یا ضعیف است، چون کسی توان عرض اندام در مقابلش نداشت. دشمنی با او را راه بزرگ کردن خود می‌دانستند. در سال 88 ما شاهد بودیم در حالی که هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات نبود، چگونه در مناظرات انتخاباتی شخصیت او را به ناحق مورد عتاب قرار دادند تا خود را مطرح کنند. همان کسانی که بعدها کشور را به ورطه نابودی کشاندند.

 

پاسدار ولایت و انقلاب

دبیر «جبهه مردمی مشهد برای همه» اضافه کرد: در سال 84 که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پا به عرصه انتخابات گذاشت به خاطر احساس خطری بود که از جانب رقیب داشت. امروز که یک سال از فوت آن مرحوم می‌گذرد می‌بینیم که چگونه این پیش بینی محقق شده است. کسانی که با پرونده «بگم بگم» پرده دری کردند امروز به درجه ای از وقاحت رسیده اند که اخیرا در بوشهر می‌گویند «آیا کسی اگر خلاف مقام معظم رهبری نظر و رفتاری داشت، باید بمیرد؟» چرا باطن اندیشه خود را در هشت سالی که بر مسند بودند نشان ندادند؟ امروز هم می‌خواهند با این روش خود را مطرح کنند.

در مقابل اما آیت‌الله هاشمی در تمام زندگی خودش را پاسدار نظام و ولایت فقیه می‌دانست و در عمل هم این امر را نشان داد. در زمانی که از قدرت فاصله داشت و از نگاه من خیلی‌ها به ایشان ظلم کردند وی پایداری اش به انقلاب را حفظ کرد.

هاشمی در بدترین شرایط در دوران اقای «بگم بگم» که مورد هجمه‌های بسیار قرار گرفته بود، وقتی خبرنگار از ایشان پرسید آیا شما مقام معظم رهبری را دوست دارید، پاسخ داد: «من عاشق مقام معظم رهبری هستم» و ایشان باز وقتی که خبرنگار پرسید اگر شما درباره یک موضوع نظری متفاوت با رهبری داشته باشید، چه تصمیمی می‌گیرید؟ پاسخ داد:«نظر مقام معظم رهبری بر نظر من اولی است و اجرای نظر ایشان بر من واجب است» این حرف و عمل آیت الله هاشمی در تمام دوران زندگی اش بود

 

بداخلاقی‌های سیاسی

روشنک با اشاره به این که بداخلاقی‌هایی که علیه دولت روحانی می‌شود مشابه بداخلاقی‌هایی است که علیه دولت سازندگی می‌شد، تصریح کرد: دولت روحانی به خاطر اعتدال گرایی هم از چپی‌های تند و هم از راستی‌های تند ضربه می‌خورد. در زمان آن مرحوم هم چپی‌ها او را «عالیجناب» می‌خواندند و راستی‌ها می‌گفتند که مگر در کشور قحط الرجال است که هاشمی رفسنجانی برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور شود؟ در همین حرم رضوی یکی از دوستان اصولگرا سخنرانی کرد و با این حربه به آیت‌الله حمله کرد در حالی که خود ایشان همچنین نظری نداشت و این شایعه برای تخریب وی ساخته شده بود.

امروز هم می‌بینیم که این اتفاقات برای دولت روحانی به سبکی مشابه روی می‌دهد. کسانی که در 4سال اخیر به شدت در حال تخریب دستاوردهای دولت و نا امید کردن مردم از «برجام» و سایر اقدامات مثبت دولت بودند، نه تنها در زمان انتخابات وعده‌هایی عجیب و غیر قابل تحقق می‌دادند بلکه هنوز هم فضای انتخاباتی را از دست نداده اند و مردم را بر علیه دولت می‌شورانند همان کسانی که خود را نماد بصیرت معرفی می‌کنند.

در این روزها شاهدیم دستپخت کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری قول‌های غیر قابل تصور و تحقق به مردم می‌دادند چه جوی را در جامعه ایجاد کرده است. متاسفانه این عده بعد از انتخابات هم دست نکشیدند و خود را در فضای انتخاباتی تصور کردند و به این وعده و وعیدها دامن زدند.

قطعا در کشور کاستی‌هایی وجود دارد، اما دامن زدن به مشکلات و ناامید کردن مردم یک ظلم است. من منکر تحریکات خارجی در این ناآرامی‌ها نسیتم ولی عده‌ای مشکلات کشور را در بوق و کرنا کرده‌اند و دشمن دیگر نیازی به جاسوس ندارد.

 

کسانی که باید جواب بدهند، متوقع شده‌اند

این فعال اصولگرا اضافه کرد: در روز 7دی بنده در مسیر برگشت از حرم رضوی در میدان شهدا دیدم که هسته اولیه اعتراض گروهی سامان‌یافته بودند که بر علیه دلوت شعار می‌دادند و «مرگ بر روحانی» گفتند. واضح بود که از جایی دستور گرفته‌اند. در ادامه این تجمع گروه‌های دیگری رخنه کردند در جمعیت و فضا از کنترل آن‌ها خارج شد و دیدیم که کشور چه تاوانی به خاطر آن داد. این تخریب همان توطئه و خطری است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 84 پیش‎بینی کرد و هشدار داد. آن مرحوم به وضوح گفته بود که در آینده این افراد به نظام و مقام معظم رهبری خیانت می‌کنند و دیدیم که این اتفاق افتاد.

کسانی که هشت سال تمام مناصب را در اختیار داشتند و هیچ اصلاح‌طلبی را بر سرکار نگذاشته بودند، کشور را با درآمد بیش از 100میلیارد دلاری نفت امروز باید پاسخگو باشند که برای امروز مملکت چه پیش‌بینی و برنامه‌ای داشتند؟ چرا سرمایه‌های هنگفت را هدر دادند.

 

هاشمی زنده است

وی در پایان تاکید کرد: این تفاوت‌هاست که باعث می‌شود نتوانیم کسی را با هاشمی در دوران انقلاب اسلایم مقایسه کنیم. هاشمی نمونه و بدیل نداشت. هاشمی هاشمی بود. در تاریخ هاشمی خواهد ماند. امام فرمودند تا انقلاب زنده است، هاشمی زنده است و تا هاشمی زنده است، انقلاب زنده است. منظور امام جسم هاشمی رفسنجانی نبود منظور ایشان تفکر هاشمی بود. تفکری سرشار از اعتدال.

 

 

گزارشی از انسیه علویون