1

نشاط و وحدت رویکرد برنامه‌های دهه فجر است

با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های عضو شورای اداری استان در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

سید جواد حسینی در این نشست گفت: رویکرد برنامه‌های دهه فجر امسال نشاط، امیدآفرینی، انسجام‌بخشی، هویت آفرینی و وحدت است که با شیوه‌ای هنرمندانه توسط روابط عمومی‌ها اجرایی می‌گردد.

وی افزود: در آستانه 40 سالگی نظام جمهوری اسلامی ایران که اوج پختگی نظام می‌باشد قرار داریم و عملکرد دستگاه‌ها، تبلیغ و ترویج نظام، اطلاع‌رسانی دستاوردها باید وجه همت روابط عمومی‌ها قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه روابط عمومی‌ها در انعکاس و اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف کم‌کاری کرده‌اند و دهه فجر امسال بهترین فرصت برای جبران این بخش است. اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر نشان داد که در انعکاس دستاوردهای انقلاب اسلامی ضعیف عمل کرده‌ایم.

 

انقلاب تفکر جدیدی را به جهان معرفی کرد

حسینی در ادامه گفت: جغرافیای سیاسی انقلاب اسلامی زمانی ظهور پیدا کرد که جهانیان دو ایدئولوژی مهم شامل تفکر مارکسیستی و سوسیالیستی که نماد آن شوروی بود و تفکر کاپیتالیستی و اومانیستی که نماد آن آمریکا به شمار می‌رفت را تجربه کرده بودند.

وی بیان کرد: با فروپاشی شوروی، تفکر مارکسیستی و سوسیالیستی از بین رفت اما تفکر کاپیتالیستی و اومانیستی که نماد آن آمریکا بود، بر جای خود باقی ماند و تا امروز با انقلاب اسلامی در ستیز بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: انقلاب اسلامی تفکر سومی را به جهان معرفی کرد که تفکرات و نظام‌های دیگر را برای سعادت بشریت ناکارآمد می‌دانست و دین اسلام را تنها راه رهایی‌بخش، هویت‌بخش و سعادت آفرین برای بشر بیان می‌کرد و دو تفکر مارکسیستی و کاپیتالیستی را نفی می‌کرد.

حسینی ادامه داد: ملت ایران به رهبری ولی‌فقیه و مجتهد خود با اعتقاد به اینکه انقلاب اسلامی می‌تواند هویت‌ساز، سعادت آفرین و انسجام بخش باشد و نقش دین در تمام ارکان زندگی بشر ازجمله سیاست بی‌بدیل و انکارناپذیر است، به پیروزی رسید.

وی گفت: مخالفین این نظام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با اعلام این شعارها که «نظام اسلامی پیرمردمی بوده و مبتنی بر آزادی و مشارکت سیاسی نیست، نظام اسلامی خشونت‌طلب است، نظام اسلامی ناکارآمد بوده و نخواهد توانست رشد و رفاه را برای مردم ایجاد کند»، به ستیز با انقلاب پرداخته‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: در اعتراض‌های اخیر نیز دشمنان بسیار تلاش کردند، شعار سوم مبنی بر اینکه “نظام اسلامی ناکارآمد بوده و نخواهد توانست رشد و رفاه را برای مردم ایجاد کند» را پررنگ‌تر کنند، درحالی‌که انقلاب اسلامی از ابتدا ثابت کرده است که هیچ‌یک از شعارهای مذکور درست نیست.

 

بدون احساس شکوفایی اجتماعی، رضد میسر نمی‌شود

وی گفت: بر همین اساس باید تبلیغ، ترویج، اطلاع‌رسانی اقدامات انجام‌گرفته طی چهار دهه گذشته، سرلوحه برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در دهه فجر امسال قرار گیرد و وجهه مردمی بودن، جلوه رحمانی و عاطفه و تکریم ارباب‌رجوع، نگرش حقوق شهروندی نظام اسلامی را بیش از گذشته آشکار و کارآمدی نظام را بیان نمود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: همان‌گونه که مشکلات کشور بازگو می‌شود، دستاوردهای نظام نیز باید بازگو و برجسته شود.

حسینی افزود: در جامعه‌ای که احساس شکوفایی اجتماعی وجود نداشته باشد، بسترهای مشارکت مردمی و روند رشد و پیشرفت فراهم نمی‌شود، لذا شکوفایی اجتماعی باید در عمل و در انعکاس مطلوب اقدامات، ایجاد شود.

 

روابط‌عمومی‌ها برای نشان دادن کارآمدی نظام تلاش کنند

وی اظهار کرد: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی تاکنون نتوانسته‌اند به‌خوبی نظام‌مهندسی اطلاع‌رسانی را برای جلب مشارکت مردم ترسیم کنند، درحالی‌که باید در ایجاد فضای امید، انعکاس کارآمدی نظام و جلوه‌های مردمی آن تلاش بیشتر نمایند.

وی گفت: در سال گذشته روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی، اخبار مربوط به افتتاح یک هزار و 224 پروژه، برپایی 100 نمایشگاه موضوعی، دیدار با 150 خانواده شهدا و ایجاد زمینه برای انعکاس اقدامات از طریق یک هزار و 46 دقیقه صحبت استاندار در صداوسیمای استان را منتشر کردند اما این اطلاع‌رسانی هنوز کافی نیست.

حسینی افزود: باید روش‌ها و شیوه‌های اطلاع‌رسانی تغییر کند و از مدل‌های جدید برای این بخش نظیر تولید کلیپ و تولید محتوی ویژه‌فضای مجازی استفاده شود.

 

زندانیان سیاسی پهلوی راویان انقلاب

معاون استاندار خواستار توجه روابط عمومی‌ها به گروه‌های مخاطب سازمان‌ها شد و اظهار کرد: تولید و انعکاس مفاهیمی همچون امید به متن جامعه نیازمند طبقه‌بندی گروه‌های سنی، جنسیتی و مخاطبان سازمان و همچنین شناخت ظرفیت‌ها و نیاز‌های روحی و روانی هرکدام و تولید محتوای متناسب با این گروه ‌بندی است.

وی افزود: آگاهی و شناخت منشأ امید است و نقش آموزشی رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در ارتقای سطح آگاهی و شناخت مخاطب باید یکی از اهداف راهبردی روابط عمومی‌ها باشد.

حسینی تصریح کرد: روابط عمومی‌ها نقش تأثیرگذاری در ارتقای سرمایه اجتماعی می‌تواند داشته باشد و تولید برنامه‌هایی با محتوای ارزشی و اخلاقی منبعث از فرهنگ دینی و بومی، می‌تواند در تقویت این سرمایه مهم باشد.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه سازمان را باید پرتلاش و پوینده نشان داد اظهار داشت: ترویج ارزش کار و تلاش می‌تواند روحیه فعال و پویایی در افراد جامعه ایجاد کند و روحیه مدیریت جهادی سازمان‌ها باید به جامعه تزریق شود.

وی برگزاری نشست‌های اطلاع‌رسانی توسط هر دستگاه اجرایی با زیرمجموعه خود، درک مشکلات و پیشنهاد‌ها در تعامل دوسویه با دست‌اندرکاران زیرمجموعه و برگزاری مراسم افتتاح پروژه‌ها با بهره‌گیری از تبلیغات هنرمندانه از سوی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی را ضروری دانست.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی دارای 170 شهید، 130 جانباز و نزدیک به 100 زندانی سیاسی مربوط به دوران شکل‌گیری انقلاب اسلامی است که این زندانیان سیاسی می‌توانند به‌عنوان راویان انقلاب می‌تواند زمینه‌ساز انعکاس بهتر و مؤثرتر دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.

 

ارتقای روابط عمومی‌ها در دهه فجر

مدیر کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: هدف از برگزاری این نشست و برنامه ریزی برای دهه فجر، ارتقا بخشی به فعالیت‌های روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی در دهه فجر است.

امیر پورمهدی افزود: باید ستاد دهه فجر به دبیری روابط عمومی‌ها در همه دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود و برنامه‌ها و مراسم هر دستگاه برای دهه فجر امسال از طریق این ستاد پیگیری گردد.

مدیر کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: انتظار می‌رود با وقت گذاشتن و مدیریت بهتر، تلاش کرد جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به خوبی برگزار و کاستی‌ها را جبران کرد.

پورمهدی خاطر نشان کرد: شورای اطلاع رسانی باید طی جلسه‌‌ای میزان بهره مندی از فضای رسانه‌‌ای را بررسی و نحوه انعکاس فعالیت‌ها و بهره برداری از پروژه‌ها را بررسی کند و نحوه انعکاس فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی را به تبادل بگذارد تا برنامه‌های دهه فجر فقط یک برنامه روتین معمولی هر ساله نباشد.

وی گفت: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی باید برای دهه فجر امسال، بسترسازی برای حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، استفاده از شیوه‌های نوین در اطلاع رسانی عملکرد یک ساله دستگاه‌های اجرایی، دیده شدن نشان پرچم جمهوری اسلامی در همه فعالیتها، تحقق الزامات اقتصاد مقاومتی با محوریت شعار سال را مدنظر قرار دهند.

 

هر دستگاه 40دستاورد خود را احصا کند

مدیر کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، برگزاری نشست‌های خبری با حضور حداکثری رسانه‌ها، استفاده از برنامه‌های صدا و سیما برای انعکاس عملکرد دستگاه‌های خدمت رسان، برگزاری ملاقات‌های عمومی با هدف ارتقای سطح رضایتمندی مردم، برنامه ریزی برای دیدار با خانواده شهدا، ارسال عملکرد دستگاه‌ها به مطبوعات استان را از دیگر مواردی برشمرد که انجام آن توسط روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی الزامی است.

پور مهدی تاکید کرد: از آنجا که در سال آینده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پیشرو خواهیم داشت و عدد 40 نماد بلوغ و بالندگی است، لذا از هم اکنون باید برای برگزاری هر چه بهتر، باشکوه تر و موثرتر جشن‌های دهه فجر سال آینده برنامه ریزی کرد و هر دستگاه 40 دستاورد بزرگ خود را احصا، برجسته، تبلیغ و ترویج کند.

وی تصریح کرد: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان باید از هم اکنون کمر همت ببندند و در مورد برگزاری برنامه‌های سال آینده تفکر، گفت و گو و برنامه ریزی کنند و نتایج آن را به استانداری اعلام نمایند.